1.5bluehdi 100pk vs 130pk
Gepost: 18 juli 2023 07:49 PM

Weet er iemand waar het verschil zit tussen de 1.5bluehdi 100pk en 130pk motor?
Of zijn dit dezelfde motoren maar andere instelling van de ECU?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 juli 2023 10:03 AM
  [ # 1 ]

Om te beginnen zit er een andere turbo op, en daarnaast zullen er zeker ook binnen nog wat extra wijzigingen zijn. De tijd dat er simpel wat andere software in zit is al lang voorbij ( als dat überhaupt al waar was, want alleen de chiptuners willen je dat doen geloven).
Bij een moderne auto word waar mogelijk op kosten bespaard, ( sommigen noemen dat geknepen), dus de “basis” 100 pk is dat, en voor de 130 worden dan een groot aantal onderdelen gewijzigd, zoals krukas, zuigers, injectoren op z’n minst.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 19 juli 2023 04:10 PM
  [ # 2 ]

oei, mijn garage wil me dat ook doen geloven….

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 juli 2023 07:14 PM
  [ # 3 ]

Hoezo “oei”: Dacht je nou echt dat je voor een paar honderd euro die extra PK’s zou krijgen ?
Moderne Diesels zijn behoorlijk kritisch ontworpen, dus daar zit veel te weinig rek in.
Nog een paar andere redenen:
- Je typegoedkeuring vervalt : Dat zal je een zorg zijn, totdat je een keer een ongeval krijgt en de tegenpartij er achter komt en alle schuld in jouw schoenen schuift ( In Duitsland doen ze dat al).
- Als je BleuHDI 4 jaar is moet je naar de keuring: Dat houdt ook in verplichte roettest, en ik weet zeker dat geen enkele van die chiptuners daar ook maar enige kaas van heeft gegeten. Als hij afgekeurd wordt dan heb je een onaangename kostenpost, want even “terugzetten” gaat niet helpen, het kwaad is dan vaak al geschiedt.
- Garantie: Mocht er ooit wat zijn dan moet je auto aan de computer (van PSA) , en dan wordt hij direct uitgelezen door de afdeling garantie en reclamaties. Als die merken dat er een “gecodeerd” is, dan willen ze ineens niet meer meewerken. ( Vroeger maakte de dealer dat dossier op, maar dat was te veel werk, de “fabriek” kijkt nu al vaak direct in jouw auto ).

Dus: Bezint eer ge begint!.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 19 juli 2023 08:14 PM
  [ # 4 ]

Euhm je haalt nu toch wel iets anders naar boven waar ik niet achter gevraagd had.
Ik vraag of er een verschil is in de motoren.
Geen lezing over chippen en of garantie gevallen of dergelijke…
Ik wil gewoon de verschillen weten qua motoren, aangezien ik wil weten welke er beter is aangezien er namelijk veel problemen zijn met de 1.5 motoren al vorens ik een bestelling plaats.
En aangezien er volgens de verkoper geen verschillen zitten vroeg ik het hier of dit enkel de ECU is.
En ik denk niet dat Stelantis iedere garantie geval zelf onderzoekt, dan moeten ze voor de moment geen auto’s bouwen maar enkel nog controle op garantie aanvragen doen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 juli 2023 08:26 PM
  [ # 5 ]

Poe poe… meneer heeft nogal een toon zeg…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 19 juli 2023 08:52 PM
  [ # 6 ]

Indertijd o.a. bij de hdi 2.0 was er al een verschil tussen de 90 en 110pk . dat zie je van buiten amper, en of de verkopende partij daar kaas van heeft gegeten? Later, als de motoren bezien worden na bijv. een schade of grote reparatie, dan komt die kennis die t.s. vraag wel beschikbaar, maar dan is geduld nodig. Soms zit er ook een hele andere motor in, die niet vergelijkbaar is, dus is de vraag wel te beantwoorden? Als je twijfelt over de kwaliteit van enige motor? dan is er altijd 1 eenvoudige oplossing; niet kopen !  Neem als zuur voorbeeld de 1.6 thp; ooit verkocht en aangeprezen als de redding voor de auto-industrie, maar de werkelijkheid is helaas bedroevend anders gebleken. Wat bedoeld wordt; hecht beperkte waarde aan de sprookjes van de verkoper, die heeft nl maar 1 doel…...

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juli 2023 01:00 PM
  [ # 7 ]
Mr Xsara schreef:

ik wil weten welke er beter is aangezien er namelijk veel problemen zijn met de 1.5 motoren al vorens ik een bestelling plaats.
.


Tja, die 1.5 motoren zijn niet meer de oude 2.0 HDIs qua betrouwbaarheid, die waren relatief onverwoestbaar, maar dat ze generiek onbetrouwbaar zijn ?

Ik den dat beter ook afhangt van je wensen en gebruik.
Voor in Nederland rondrijden lijkt me de 100 ruim voldoende. Als je die 130 PK ook echt gaat gebruiken, dan gaat hij sneller kapot dan een 100 pk en de reparatie zijn duurder.
Als je een Berlingo neemt en die met volle bepakking of met een aanhanger of caravan gaat gebruiken kun je die extra PK’s goed gebruiken als je een lange snelweghelling of een bergweg op moet: Niet om te gebruiken, maar om de “gemiddelde” motorbelasting omlaag te halen, die 130 heeft meer reserve.  Maar als je dat gaat gebruiken dan gaat het ook sneller kapot.
Als ik het goed begrijp heeft de 100 een “gewone” turbo en de 130 een turbo met variabel opbrengst, lees verstelbare waaier. Dat is in het algemeen fragieler en zo zullen er nog wel meer verschillen zijn.

Maar: het blijft koffiedik kijken en de invloed van je rechtervoet is groter dan je misschien denkt.

Als je de vraag gestart was met “waarom wil ik dit weten” dan hadden we de helft van de discussie kunnen overslaan.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 20 juli 2023 04:47 PM
  [ # 8 ]

Oké, met deze uitleg lijkt het me verstandig om voor een 100pk te kiezen.
Hoofdzakelijk zal hij gebruikt worden om 5 personen te vervoeren, niet om volgepropt rond te rijden.
Af en toe zal er eens een aanhanger achter hangen, maar dit zal enkel met wat tuinafval zijn
Garage haalde wel aan om toch eens na te denken over een verlengde garantie, dit omdat er wel wat problemen zijn met adblue systemen en dit redelijk dure reparaties zijn.
Ook hebben ze al wel wat problemen gehad met de distributie, vandaar dat ik begon te twijfelen welke motor er dan betrouwbaarder zou zijn en of deze echt zo verschillend zijn van elkaar.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 20 juli 2023 07:10 PM
  [ # 9 ]

En toch hoor ik mensen ( kenners)  nog zeggen toen ik de bx trd turbo eruit deed met 640dkm;  Die hdi is echt niet zo sterk als die bx, dus daar haal de die km’s niet mee….....Nouja de tijd heeft het bewijs geleverd, die hdi is dus een beer van een motor gebleken , dus je kunt niet altijd tevoren iets met zekerheid zeggen, soms valt het mee, maar helaas is er veel kwaliteit geofferd aan zuinigheid, en das jammer.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook