C4 facelift newbe vragen
Obivion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-07-2023

Gepost: 05 augustus 2023 10:45 PM

Hoi,

Uiteraard heb ik al geprobeerd het op te zoeken maar helaas nog nergens gevonden. Als ik een domme vraag stel en het antwoord al ergens staat dan hoor ik het graag.

Goed. Vandaag proefgereden in een 2019 C4 Cactus met de 130PK motor. Is prima bevallen maar voor nu bied de verkoper mij te weinig inruil naar mijn zin. Elders krijg ik voor een gelijkwaardige auto (origineel Nederlands, dealer onderhouden, afgestempeld boekje, zelfs lagere km stand etc etc) een kleine 3K meer terug voor de inruil en is de aanschafprijs een kleine 2K lager. Echter twee kleine “nadelen” waarvan ik mij afvraag of dat later aan te passen is, want een besparing van zo’n 4K vind ik wel de moeite waard. 

1. De C4 is kleiner dan mijn huidige auto. Ik zie soms facelift C4’s met dakrails. Is die naderhand nog te vinden er erop te zetten? Een dakkoffer zou de mindere ruimte opvangen bij bv vakanties.

2. De 130PK versie reed best lekker, maar komt beduidend minder vaak voor. Is deze eenvoudig middels chiptuning op te krikken naar de gewenste 130PK? Of is dat niet nodig? (ga komende week even proefrijden in een 110PK wagen, kan ik zelf ervaren wat het verschil is). Hierbij ga ik uit van een standaard 110PK wagen (2019-2021) met 6 versnellingen óf evt. een automaat.

3. Enig idee van de kosten?

Looking for my first Citroën…

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 06 augustus 2023 11:37 AM
  [ # 1 ]

Beide varianten ( 110 & 130 ) kunnen met chiptuning naar ~ 145 …
In de basis zijn het gelijke motoren.

https://www.aptuning.nl/chiptuning/citroen-c4-cactus-1.2-puretech-110-pk-c-17484.html#header

Zelf twijfel ik hierover , zeker gezien ik met de 110 eigenlijk niets mis qua vermogen.
Een raceauto wordt het toch niet ….

Dakrails ( mocht je die kunnen vinden ) kan altijd naderhand geplaatst worden.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Obivion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-07-2023

Gepost: 06 augustus 2023 12:01 PM
  [ # 2 ]

Thanks, duidelijke antwoorden. Dakrails zijn lastig te vinden begrijp ik, maar is eenvoudig te monteren.
Qua tuning… ik vond de 130pk erg fijn. Helaas ben ik er met de verkopende partij (nog) niet uit gekomen. Als dat niet gaat lukken dan moet ik dus verder zoeken, maar de 130pk versie is dun gezaaid. Ik heb nog niet gereden met de 110pk variant, dus ik heb geen vergelijk. Mijn vraag over tuning was gebaseerd op dat we er ook met z’n vieren mee op vakantie moeten kunnen (dus incl. bagage en evt. een dakkoffer) en het vermogen dan wel toereikend moet zijn om ook veilig even vlot te kunnen inhalen, geen idee of dat lukt met de 110pk versie. Een racewagen hoeft het zeker niet te worden.

Looking for my first Citroën…

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 06 augustus 2023 07:08 PM
  [ # 3 ]

Het is een lichte auto dus ik denk dat het volstaat , zelf nooit last van ondervonden dat er wat tekort schoot, ook niet met baggage of in de bergen, maar zoals bij m’n V6 of hdi is het natuurlijk niet ….
Het is een aangenaam stille reisgenoot, bovendien behoorlijk zuinig, wat mij betreft een zeer fijne auto , maar dat is natuurlijk ook voor een ieder anders, is maar net wat je in een auto zoekt .
Bij mij zou de cactus altijd het comfort interieur moeten hebben, ook iets wat ze niet allemaal hebben.

 

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Obivion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 30-07-2023

Gepost: 06 augustus 2023 07:45 PM
  [ # 4 ]

Waarschijnlijk is 110pk ook best voldoende. Maar fijn te weten dat er eventueel nog iets aan toegevoegd kan worden als daar de behoefte voor ontstaat. Dan hoef ik me nu in elk geval niet blind te staren op een (relatief duurdere) 130pk versie.

Wat houdt het comfort interieur in? Ik probeer me in te lezen in alle verschillen, packs en uitvoeringen, maar heb nog niet alles goed op een rij wat dat betreft.

Looking for my first Citroën…

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 06 augustus 2023 09:03 PM
  [ # 5 ]

Persoonlijk vind ik voor de C4 Cactus de 110PK motor perfect, ook met bepakking is die voldoende sterk. De 130PK vind ik persoonlijk te veel. Als je dat vermogen benut heeft hij enorm last van torque steer en het onderstel raakt bij sportief rijden ook erg uit balans.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 06 augustus 2023 10:02 PM
  [ # 6 ]
Obivion schreef:

Wat houdt het comfort interieur in? Ik probeer me in te lezen in alle verschillen, packs en uitvoeringen, maar heb nog niet alles goed op een rij wat dat betreft.

 

Advanced comfort seats

- De nieuwe Advanced Comfort stoelen zijn gebaseerd op technologie uit de matras-industrie. Dankzij meerdere schuimlagen zak je er in weg, zoals dat vroeger ook al bij Franse auto’s het geval was.-

Ik vind ze top, andere miss te zacht , …. ( weinig steun is veel gehoord )
Comfortabel zeer zeker , een cactus is geen raceauto dus die steun in bochten geloof ik wel.

Makkelijk te herkennen aan het “ matras “ patroon itt de wat saaie standaard variant(en)

 

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 augustus 2023 12:44 AM
  [ # 7 ]

Ik heb ze ook in de C5AC-Hy.
Die zijn iets steviger, omdat ze met leer bekleed zijn.
Maar ook op lange afstanden blijken ze zeer comfortabel, het is het beste meubilair ooit gehad in al m’n Citroëns.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 07 augustus 2023 10:38 AM
  [ # 8 ]

Mee eens, ze komen iig een aardig eind Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook