barther schreef:
De auto bleek na de koop (in 2015) ook getuned te zijn, de tussenacceleratie is ongeveer 30% sneller dan getest (autokampioen/autoweek). Weet iemand wat het maximale koppel is dat deze koppeling mag hebben?
320 Nm is geen enkel probleem.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Hallo Barther
mag ik vragen welke condensator je hebt geplaats .
ik heb dezelfde auto ( 90pk) en het wordt wel erg warm af en toe .
ik zie op auto doc de bomen niet meer door het bos .
groet Benno
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014
- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Ik heb de NRF 35149 geplaatst, maar ik heb die al 7 jaar geleden gekocht om niet mis te grijpen en ik weet niet of het nog steeds exact dezelfde is.
De pasvorm van die van mij was niet geweldig, hij was iets kort en heb de rubbers er met ruitenlijm opgezet, zodat deze 5 mm verder uitstaken. Ook zijn er scherpe schroeven die uitsteken richting intercooler (ik dacht dat 90pk die niet heeft) en waren voor de bevestiging de gaten niet uitgelijnd. Dus heb ik nog wat geboord. Maar voor de rest lijkt hij wel prima.
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014
- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
320 Nm is geen enkel probleem.
Dank Alfred, dat is fijn om te weten. Ik verwacht dat mijn Xantia ook ongeveer dat koppel heeft, hoop dat ik die Nm volgende week allemaal kan gebruiken in de bergen!
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014
- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Update:
Het vele gedoe om de Xantia voor de vakantie helemaal oké te krijgen, was wel de moeite waard. Hij deed het heerlijk zowel in Duitsland op de snelweg als in de Italiaanse Alpen. Lekker genoten van alle haarspeldbochten en passen, je voelt heel goed wat er gebeurd en de grens komt er heel beheersbaar in. Vanaf ongeveer 2000 meter merk je wel dat het koppel iets later komt. Normaal trekt hij van 1200 toeren al flink, dat is dan rond de 1400 toeren, turbo zit dus aan zijn max bij deze toeren in de ijlere lucht. Dus als je zicht hebt gewoon iets harder door de haarspeldbochten… Veel file in Duitsland, maar ook stukken lekker kunnen opschieten 160+.
De koppeling, zoals beschreven zowel hoofd als hulpcilinder (2x) vervangen nadat eerder de koppeling zelf was vervangen. Vrijeslag is blijvend beter. Hij slipte op vakantie nog heel af en toe maar dan alleen rond maximaal koppel (2000 toeren) en plankgas en dan geen gas terug (wat ik normaal wel meteen doe) ongeveer 0,2 a 0,3 seconden en dan weer helemaal over. Ik vind het prima zo.
Wel viel op dat de auto iets langzamer op temperatuur komt na vervangen condensor. Ik ga nog even de thermostaat vervangen binnenkort.
Rijden met een ‘versterkte’ HDi-110 blijft een genot.
Snelle bochten, snelweg, lange ritten, het is gewoon plezierig.
Zelfs na bijna 15 jaar ben ik haar nog steeds niet beu.
Ik wens je nog heel veel fijne km’s
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.