Na 5km slecht horten en stoten motor
plopmobiel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 29-04-2007

- 2CV 2cv6
- Visa leader diesel
- 2CV AK 400
Gepost: 11 juni 2023 10:39 AM

Ik heb volgende probleem waar de WW ook niet uitkwam. Na een kilometer of 5 rijden met redelijk veel gas (95km volgens gps) gaat de auto horten en stoten en daarna stoot hij er gewoon mee. Ik heb al nieuwe bobine geplaatst omdat die wel eens stuk willen gaan maar dit was helaas niet de oplossing. Volgens de anwb zat het in de accu dat die geen stroom meer gaf en dat de auto daarom ermee stopt. Ik heb geen idee meer…

Groetn uit Meppel

Follow the leader

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 11 juni 2023 01:22 PM
  [ # 1 ]

kan je wel verder na een beetje pauze?
Kan wel meerdere oorzaken hebben.
-Tankontluchting dicht? (vacuum in de tank) dan zou hij weer verder kunnen als je de tankdop even los maakt.
-Motor wordt te warm, vapour lock, maar dat komt meestal voor bij stadsritten of file. Is het “snorretje” er al af?
-benzinefilter verstopt?
-Bougiekabel die door de warmte massacontact maakt? (maar dan zou ie nog wel op 1 cilinder lopen)

succes met zoeken…
In bijna alle A-typen zit toch een voltmeter? dat wijzertje rechts? (weet niet of het bij een 2CV ook zit)
Dan zou het accuverhaal op dat metertje zichtbaar moeten zijn…

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 13 juni 2023 03:23 PM
  [ # 2 ]

Voltmeter zit alleen in de Club, weet niet wat voor een uitvoering de TS heeft?

Dit klinkt mij eerder in de oren als Vapourlock, zeker in combinatie met hogere snelheden op langere afstanden.

Waar heb je je brandstoffilter zitten? Als deze onder de motorkap zit dan is vapourlock bijna 100% zeker de oorzaak van je probleem, de brandstofpomp moet voor de pomp zitten en niet tussen pomp en carburateur.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 13 juni 2023 09:50 PM
  [ # 3 ]

@plopmobiel, Ideeën om over na te denken of op verder te borduren.
Volgens mij is horten en stoten vaak het gevolg van brandstoftoevoerproblemen maar het kan ook elektrisch zijn (grensvlak tussen wel en niet functioneren). Bij een 2CV heeft het zelfs te maken met de beheersing over de rechtervoet. Een vriend van me die had dat niet en reed in een cadans hortend en stotend weg na iedere stop bij lage snelheid Wink

0 Heeft de ANWB ook vertelt waarom de accu verdacht was?
1 Zit je ventilator wel goed vast? Als die niet draait (op alle toeren) dan laadt de dynamo de accu niet op en kan de motor ook oververhit raken door te weinig koellucht.
2 Door het aansluiten van een voltmeter (multimeter) in het interieur, + ergens op + en - ergens op metaal van de koets, kun je rijdend kijken wat er gebeurt met de boordspanning tijdens een rit. Je hebt dan een tijdelijke voltmeter als onderzoeksinstrument.

3 verwijder het benzinefilter en vervang het door een tijdelijk pijpje* (benzinebestendig)of zet een nieuwe slang tussen pomp en carburateur en kijk of de auto wel blijft rijden. *Geen risico nemen met verbindingen want achter de pomp spuit de benzine bij een lekkage in de motorruimte in het rond.
4 Je zou ook kunnen kijken of er niet heel veel troep in de vlotterkamer zit. Dekseltje van de carburateur liften. Als je snel rijdt gaat dat vuil dwarrelen en is het mogelijk dat een sproeier verstopt raakt. Meet ook even de vlotterhoogte en controleer of de vlotter niet lek is.

5 heb je contactpunten of een elektronische ontsteking? In het eerste geval is een nieuw setje puntjes, condensator en juiste timing mogelijk de oplossing. In het tweede geval slechte elektrische verbindingen (stekkers) die een te grote weerstand hebben als ze warmer worden. Onder een bepaalde spanning gaat de elektronische ontsteking op uit.

Tot slot, zit er geen water in de tank. Ik heb dat ooit gehad met mijn BX. Als de benzine in de tank dan tot een bepaald niveau (grens van water en benzine) was gezakt kreeg de auto een benzine-watermengsel met horten en stoten tot gevolg.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 juni 2023 10:38 PM
  [ # 4 ]

Zou misschien ook nog een verkeerde warmtegraad van de bougies kunnen zijn?
Maar krijg je hem wel weer aan de praat als ie wat afgekoeld is?
Of heeft de ANWB hem thuisbezorgd?

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 27 juli 2023 06:38 PM
  [ # 5 ]

Komt hier nog een vervolg op ?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 28 juli 2023 11:52 AM
  [ # 6 ]

Kabouter plop is stil geworden…

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 13 augustus 2023 02:41 PM
  [ # 7 ]

Kleppen kunnen ook té strak zitten.

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook