2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
C4 GP 1.6 BlueHdi EAT6 ¨(2018) motor valt uit op snelweg - einde verhaal motor?
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 13 september 2023 12:35 PM
  [ # 16 ]

@Citroensmgz

Het was wel degelijk de riem zelf die gesprongen was, volgens de garagist. Want dat was ook een voorwaarde voor eventuele tussenkomst. Maar gezien ik tijdens piek-Corona gewacht heb op onderhoud, is er dus nu geen tussenkomst. Ook al is er geen direct bewijs tussen die iets latere onderhoudsbeurt en de riem die springt. Maar ze stellen zichzelf op die manier helemaal vrij.

De wagen deed lange afstanden voor mijn eigen freelance werk en heel af & toe een korte rit in de eigen regio. Ik reed er zacht mee als hij koud stond, het plan was om er vlot over de 250.000km mee te gaan.

De cilinderkop is er nu af en de Citroën garagist kon dit mij al tonen via die video. Maar een andere garage ziet dit natuurlijk niet. En om nu even tegen Citroen te zeggen: “leg het allemaal effe dicht weer, ik ga even voor een tweede mening naar een andere garage. Maar misschien kom ik terug.”... zo werkt het niet natuurlijk.

En ik heb helemaal geen zicht op eventuele lagere prijzen bij een andere garage. Omdat ze geen indicatie kunnen geven (deels begrijpelijk), maar ook omdat er misschien toch meer schade is of omdat die garage ook gewoon niet veel goedkoper is. Het is dus een & al onzekerheid.

Het enige voordeel dat ik bij Stellantis/Citroen heb, is dat de diagnosekosten al inbegrepen zitten in de €5000-€6000. Als ik naar een andere garage ga, moet ik eerste €700-€1000 betalen aan Stellantis voor de diagnose (werkuren) zonder herstelling en dan nog eens minstens een diagnose bij een andere garage. Plus dan eventuele herstelling als het mogelijk is. Dan is het verschil tussen officiële en niet officiële Citroën garage meteen ook kleiner lijkt mij zo.

Maar alternatief scenario is natuurlijk een gebruikte motor. Maar dat probleem wil ik pas aanpakken als blijkt dat de motor total loss is. En dat lijkt mij niet snel minder dan €5000 te kosten.

Het is trouwens de 115PK versie van de 1.6 Bluehdi. Geen idee waarom er een 115 en 120pk versie was. Misschien om fiscale redenen.

 

 

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 13 september 2023 12:38 PM
  [ # 17 ]

Blijft wel een feit dat het vreemd is dat Peugeot zich wel heel star opstelt. Alles kan kapot, ook bij goed onderhoud, maar maak dan een gebaar. De km stand is ook niet exorbitant.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 september 2023 11:16 PM
  [ # 18 ]

OK, begrijp je redenering: Als ze de kop er al af hebben dan zien ze veel meer.
Ja, die 115 pk is “Belgisch” viel nog net in de 85 KW fiscale categorie, en in dit speciale geval dezelfde motor als de 120 PK versie met iets andere programmering.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 19 september 2023 02:07 AM
  [ # 19 ]
pieterc schreef:

Blijft wel een feit dat het vreemd is dat Peugeot zich wel heel star opstelt. Alles kan kapot, ook bij goed onderhoud, maar maak dan een gebaar. De km stand is ook niet exorbitant.

Ja inderdaad. Ik vind het een ontzettend frustrerende situatie. Dan denk ik, als ik mij wat harder opstel en dreig met officiële klacht… zou het dan iets uitmaken? Of gaan ze dan helemaal moeilijk beginnen doen. Ik kan ook geen tweede mening vragen want de wagen staat bij de Citroën garage, ik kan niet met een andere garagist effe langskomen en de motorkap laten openen.

En dan ook nog eens de adem van de milieuzones en Euro-normen in onze nek.. 10 jaar terug had je een gigantisch aanbod van tweedehands wagens in een heel spectrum van prijzen waaruit je kon kiezen om even een moeilijke situatie te overbruggen. Een tijdelijke auto tussen twee auto’s door, zeg maar. Maar nu ben je verplicht een recente wagen te kopen, als je nog een stad wil binnenrijden en niet binnen 3,5 jaar weer een nieuwe moet kopen - op een moment dat iedereen waarschijnlijk snel nog een Euro 6d benzine wagen wil kopen en de prijzen dus absurd hoog zullen zijn, tweedehands.

Profiel  
 
Lawrence_CGP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 10-06-2021

Gepost: 20 oktober 2023 11:38 PM
  [ # 20 ]

Om dit hele verhaal semi-kort af te sluiten:

Volgens Citroën garage was de motor total loss - ze hebben mij videobeelden getoond van beschadigde zuigers. Dus €10.000 voor een nieuwe motor was de enige optie. Gingen we uiteraard niet doen, aangezien we maar tot 2027 in de steden mogen met de BlueHdi. Dus zoeken naar een ruilmotor (met risico) en het hele gedoe errond, vonden we ook geen optie.

Wagen proberen verkopen. Citroën deed zelf ook rondvraag. “Het beste voorstel is €1000”, zeiden ze. Dat was echt belachelijk weinig.
Ondertussen al voor een nieuwe 2dehands wagen gekeken. Kwamen bij Renault terecht voor een recente full options Grand Scenic (Initiale Paris) met top benzine motor. En die kon mij €2500 geven voor onze dode C4 GP.

Uiteindelijk allemaal bedankt voor hun bod op de niet-rijdende C4 GP en zelf een opkoper gezocht en onderhandeld naast de wagen. Uiteindelijk er nog €4500 voor gekregen. Zelfs de Citroën garage was geschokt (of voelde zich betrapt) als ik hen het bedrag vertelde. Als ik wat meer geduld had, kon ik waarschijnlijk iets meer krijgen, rond €5000. Zo zie je maar weer hoeveel verschil het maakt als je één schakel wegneemt.

Dus voorlopig neem ik afscheid van Citroën - even getwijfeld rond een 1.2 Puretech van hetzelfde model, maar dat voelde wat vreemd. Zeker als ik (opnieuw) €20.000 moet neerleggen, voor een model (en merk/garage) dat mij keihard in de steek liet. Het voelt niet helemaal lekker. Al zal ik het ruimtelijk interieur en mooie dashboard (de voorruit!) wel missen.

Maar wie weet, ben ik hier in de toekomst terug als ik over een paar jaar kom shoppen voor een EV Smile

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook