4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4

storing 2.0 hdi bij koude start.
klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 532

- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Gepost: 30 november 2023 05:44 PM
  [ # 46 ]

Het motor stuur apparaat Bosch EDC15C2 zal de nog aanwezige foutcodes zelf wissen na 40 x start-rijden-stop als aan de volgende voorwaarden voldaan wordt :
1. minimaal 60km. per rit, anders duurt het wat langer dwz meer ritten.
2. de fout(en) mag/mogen zich in deze ritten niet meer voordoen.

Welke software op de laptop gebruik je en heeft de auto een OBD-2 stekker ?

Profiel  

bibberkip
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012

Gepost: 30 november 2023 06:43 PM
  [ # 47 ]

huh…?  Dus ik moet 40 ritjes van min. 60km maken ? dan is het weer ok?  Nouja, we gaan het zien.  Je vraag naar de obd 2 ? dat weet ik niet.  De meting is met een autocomm tester van ali, maar met een snap on tester geeft ie dezelfde storing. Laten we even gemakshalve ervan uit gaan dat de meting ok is, dan wil ik even een poosje rijden, en dan kijken hoe zich het e.e.a. ontwikkeld. Als ik de snap on kan lenen dan kan ik daar eens mee gaan rijden, en kijken wat dat oplevert.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  

bibberkip
> 1000 berichten

Gepost: 01 december 2023 10:55 AM
  [ # 48 ]

Nader onderzoek (google) leert dat inderdaad sprake is van een obd2. We zullen straks even kijken of we de snap on kast van een collega kunnen lenen. En daar dan even meer sturen.

Profiel  

bibberkip
> 1000 berichten

Gepost: 03 februari 2026 06:44 PM
  [ # 49 ]

Alweer even geleden, maar met deze temp’s duurt het eeuwig voor de hdi lekker warm is, normaal heb ik na 3km ergens op de brug in de file toch 60gr en warme voetjes, maar nu duurt dat dus echt een heel half uur. Dus even e.e.a. nagezien,en een vermoeden dat de thermostaat open blijft, maar dat is niet zo, dus even de kvs voorverwarming gemeten, en jahoor !  nul volt bij een koude motor, terwijl men toch 12v verwacht op het alu blok, in de ingaande kachelslang. Nou heb ik geen idee of die dingen vaak sneuvelen, dus wie het weet mag het zeggen. Het gaat over het grote relais net naast de accu, die regelt het voorgloeien en de kvs verwarming onder de 10gr en tot kvs temp van ca 60gr.

Zal dadelijk ook even kijken of ie wel gloeit, das ook wel goed om te weten.

Profiel  

bibberkip
> 1000 berichten

Gepost: 03 februari 2026 08:53 PM
  [ # 50 ]

Dan denk je ...uuhh oohja, dat had ik even niet verwacht hé. Gewoon een relais afgefikt. Niks te merken, alles werkend, dus dit is het relais vd kvs gloeiers. Even doorgebeld, en idd dat is / zijn ze. de fotootjes staan hier .

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componenten/m2362845335-relais-hdi-2-0

2 dezelfde relais naast elkaar, allebei eruit, en gewoon alles werkt , behalve de verwarming.

Het rijdt gewoon, dus morgen even kijken of ik zo’n voetje kan scoren, en anders wordt het een modificatie met een voetje van een koelfan. De relais is 35 A.

Zal straks het relais eens met de loupe onderzoeken of er iets te zien is.

Profiel  

bibberkip
> 1000 berichten

Gepost: 03 februari 2026 10:36 PM
  [ # 51 ]

Er staan wat foto’s bij van het verkoolde relais, daar kan ik weinig aan aflezen. Ben er wel achter dat er 4 gloeiers in het kvs bijverwarming blok zitten, die worden per 2 stuks gevoed, relais 1146 en 1147 als ik het goed zie. WS is 1146 de uitgefikte, de andere klikt wel bij lopende motor, maar ik meet geen 12v op de gloeiers. Ze krijgen een signaal van relais 1320 zo te zien, die ligt naast de ecu in de plastic kast. 

Ben er ook nog niet achter of, en welke zekering het zou moeten zijn.

Profiel  

bibberkip
> 1000 berichten

Gepost: 03 februari 2026 11:41 PM
  [ # 52 ]

Relais 1147 is de verkoolde , zover is het duidelijk. Waarom er geen 12v doorkomt is even zoeken denk ik.

Profiel  

4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook