LHS vervanger
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 20 juni 2008 12:48 PM

Gisteren weer een aantal liter LHS gekocht. De prijs was aanzienlijk verhoogd t.o.v. vorig jaar (5 liter voor EUR 137,50)

Ik begreep dat het ook steeds moeilijker wordt om aan LHS te komen.

In de jaren ‘50 en ‘60 gebruikte men wel eens andere vloeistoffen ter vervanging van LHS. Is er tegenwoordig een volwaardige vervanger voor LHS, zonder het systeem om te bouwen of in te boeten op comfort?

Wellicht is het verkrijgen van LHS over 10 jaar een uitdaging…

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 20 juni 2008 01:59 PM
  [ # 1 ]

Reaktie 1
In Amerika mocht lange tijd geen LHM gebruikt worden vandaar dat de LHS daar langer is doorgevoerd. Er is toen een mildere vloeistof ontwikkeld op silicone basis zoals je ook nu nog silicone remvloeistof kunt krijgen. De ervaringen heb ik van horen en zeggen maar zijn niet eenduidig positief.

Reaktie 2
Hier in Canada en de USA is LHS nooit officieel goedgekeurd. Wij gebruiken allemaal DOT 3 of 4 remvloeistof zoals onze onderhoudsboekjes ons voorschrijven. Remvloeistof is echter minder smeerend dan LHS, dus na veel onderzoek voegen de meeste van ons 18% wonderolie toe.( LHS was op plantaardige basis). Afgelopen jaar ben ik overgeschakeld op BioStar 32, een hydrauliek olie vervaardigd door Texaco in Belgie en hier in Noord-America goed verkrijgbaar. Remvloeistof is een bijtende substantie en ook nog eens

hygroscopisch, dus BioStar 32 is de perfecte vervanger voor LHS.De siliconen vloeistof waar je over spreekt is DOT 5 remvloeistof op siliconenbasis, die absoluut ongeschikt is als vervanger voor LHS, ook al omdat ‘ie verschrikkelijk schuimt in je reservoir en overal luchtbellen maakt. LHM is officieel ook nooit goedgekeurd hier, wat een van de redenen was voor Citroen om Noord-America te verlaten. De meeste DS’ers hier gebruiken Dextron (een automatische transmissie vloeistof) in plaats van LHS. Dextron is spotgoedkoop en ieder tankstation verkoopt het. Het nadeel is dat Dextron nogal schurend werkt zodat je nooit meer de originele LHM kunt gebruiken. LHM is echter ontstellend duur hier. Voor meer (engelstalige) informatie volg de link naar Mark Bardenwerper’s webpage over LHM en LHS vervangers: http://www.compufort.com/users/cando


Deze tekst vond ik op
http://www.borneman.demon.nl/hydrauliekvragen.html

De amerikanen hebben dus oplossingen voor dit probleem moeten vinden, blijkbaar…......


Check ook hier: http://www.candokaraoke.com/tony.html

Hier staat een zeer uitgebreid relaas over LHS/LHS2 en LHM vervangende vloeistoffen…......

Jij hebt wat te lezen…..... Laughing

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 20 juni 2008 03:38 PM
  [ # 2 ]

Ik weet een Franse site, iemand die zijn ID restaureert. Hij vervangt zijn LHS door gewone DOT3 remolie gemengd met een klein percentage ricinusolie (wonderolie, castorolie, verkrijgbaar bij de apotheker) om het een betere smerende werking te geven. Als ik weer op mijn eigen computer zit, ga ik de link posten.

Nog niet proberen hé.

Ik heb er zelf ook mijn twijfels over, maar bij hem werkt het schijnbaar. ik geloof wel dat hij zijn hele hydraulische systeem heeft gereviseerd, zodat de vloeistoffen niet mengen/reageren.

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 20 juni 2008 10:58 PM
  [ # 3 ]

PASSER AU LIQUIDE DE FREIN DOT 3/4:

Les partisans de la seconde école le font dans un but économique et pratique. Le liquide de frein DOT3/4 est assez proche du L.H.S.2 dans sa composition, on en trouve facilement, il est bon marché et aucune modification du circuit n’est à faire. Par contre on retrouve les même inconvénients que le L.H.S.2 et il faut absolument l’additiver d’huile de ricin pour améliorer son pouvoir lubrifiant.
A noter que les américains l’ont utilisé ainsi préparé dès 1956. Voici ce qu’en disait M.Paul BAERT chargé de la maintenance des 1ères DS aux U.S.A. interrogé par Roger BRIOULT : “L’emploi du liquide de notre circuit hydraulique, le “FH6” de l’époque, n’était pas admis par les services de sécurité américains, seul le Lookheed était admis…Paul MAGES a été contacté et il a dit que ça marchait. Tout allait pour le mieux quand on me signale des incidents de boites bloquées en prise le matin à froid. Il s’avère que le Lookheed était un produit très sec et faisait gripper les pistons lorsque ceux-ci se refroidissaient. Des américains m’ont dit qu’ils mettaient de l’huile de ricin dans le bocal. J’ai alors prit une bouteille et l’ai remplit aux 3/4 de Lookheed et 1/4 d’huile de ricin. Je l’ai ensuite violemment secouée et au bout de deux jours, le mélange était resté parfaitement homogène. J’ai donc soutiré 1 litre de lookheed des réservoir pour y mettre 1 litre d’huile de ricin. On purgeait ensuite toute l’auto, manoeuvrait 3/4 fois la direction pour bien mélanger et c’était fini. mais lorsque les premiers froids sont arrivés, on s’est aperçu que l’huile de ricin figeait. Il a donc fallu en diminuer le pourcentage (sans en préciser la valeur N.D.A)”.
On ne peut sincèrement mettre en doute cet exceptionnel récit, ce qui accrédite l’utilisation des liquides de freins à la condition qu’ils soient additivés d’huile de ricin, qu’on peut raisonnablement fixer à environ 10%. Lors du passage de plusieurs autos au liquide de frein, j’avais déjà remarqué que le liquide était plutôt sec et donc devait obligatoirement être additivé d’un autre produit lui confèrent de meilleures qualités lubrifiantes.
Pour information, l’huile de ricin se trouve en pharmacie…


ik heb het even voor jullie vertaald, kleine moeite:

Ombouw naar DOT3/4
Wie niet wil ombouwen naar LHM en LHS te duur vindt, heeft hier wellicht iets aan. DOT 3/4 remolie is qua samenstelling vrij gelijkaardig aan LHS-2, is vlot verkrijgbaar, goedkoop en men hoeft geen enkele aanpassing te doen aan het hydraulisch systeem. Daarentegen heeft het dezelfde minpunten als LHS2 en moet men absoluut castorolie toevoegen om de smerende werking te verbeteren.
Weet dat de Amerikaanse versies met dit mengsel de fabriek verlieten vanaf modeljaar 1956.
Wat volgt is een uittreksel uit een interview met de heer Paul Baert, die de eerste DS’en in de Verenigde Staten onderhield. : “Het gebruik van de gebruikelijke hydraulische vloeistof was niet door de Amerikaanse verkeersveiligheidsinstellingen toegestaan, enkel de LOCKHEED was goedgekeurd. Paul MAGES werd erbij gehaald en zei ons dat die olie bruikbaar was. Alles ging goed tot klanten problemen hadden met geblokkeerde versnellingsbakken op koude winterochtenden.  De Lockheed bleek weinig smerend en deed de zuigers vastzitten bij lage temperaturen. Een Amerikaan heeft me aanbevolen om castorolie toe te voegen in het reservoir. Dus nam ik een fles, voor drie vierde gevuld met Lockheed en voor een vierde met castorolie. Ik heb goed geschud en na 2 dagen was het mengsel nog perfect homogeen.  Dus tapte ik een liter Lockheed olie af van een wagen en voegde evenveel castorolie toe. Daarna ontluchtte i de wagen, draaide het stuurwiel drie, vier keer van aanslag tot aanslag zodat alles goed werd vermengd, en klaar.On purgeait ensuite toute l’auto, manoeuvrait 3/4 fois la direction pour bien mélanger et c’était fini. Toen het weer koud werd, bleek de castorolie te bevriezen, dus hebben we het percentage ervan wat verminderd.” Helaas heeft de man geen idee meer wat de verhouding precis was.
Men kan deze getuigenis maar moeilijk in twijfel trekken, wat aantoont dat remolie kan worden gebruikt als hydraulische vloeistof, voor zover men er ongeveer 10% castorolie aan toevoegt. Toen ik enkele wagens prepareerde om te rijden met remolie/castorolie, merkte ik op dat remolie weinig smerend is, zodat 10% castorolie wel noodzakelijk is om de smering van de hydraulische componenten te waarborgen.
O ja, castorolie koop je bij de apotheker…


Bron: http://www.hd19.net/accueil.html

[color=red]dus ik ben niet de schrijver, en ik wil ook niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele vertaalfouten met noodlottige resultaten!!
[/color]
Doe ermee wat je wilt, maar wat mijbetreft is de vraag naar LHS nog voldoende om er te blijven produceren. Alleen is het een nicheproduct, met een bijbehorend prijskaartje.

Want bij mijn weten heeft de olie geen andere toepassingen.

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 424
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 21 juni 2008 12:55 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de antwoorden!

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 15 september 2011 10:19 PM
  [ # 5 ]

en als je nu een DS hebt met LHS, en je wilt overschakelen naar die remvloeistof (of zelfs zonnebloemolie of zoiets dat ik meen gelezen te hebben), moet je dan gewoon de LHS aflaten, de hele boel vullen met de vervanger, en misschien best na enkele honderden kilometers nog eens vervangen zodat alle lhs eruit is, of moet je dan al je hydraulische componenten ook eerst vervangen/kuisen/weet ik veel…

en een vraagje voor de mensen die nog LHS rijden, sneuvelen lekzakken etc sneller bij LHS dan bij LHM? Moet LHS meer ververst worden?

(ik overweeg de aankoop van een ‘rode’ ID, maarwil toch eerst goed informeren ivm LHS)

Profiel  
 
kennydspecial
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007

- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
Gepost: 15 september 2011 11:51 PM
  [ # 6 ]

Ik heb altijd geleerd als je uw hydraulisch systeem, aflaat dat je best altijd eerst uw systeem spoelt .

Over de lhs olie ze is zeer kostbaar geworden dat ik ook mn ds 19 om lhm ga zetten, een zeer goeie maat van mij heeft enkel, en alleen de rode olie eruit gegaald het systeem gespoelt en lhm in het vooraadvatgegoten en geen enkel rubber vervangen.

Profiel  
 
Tukker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011

- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Gepost: 15 september 2011 11:58 PM
  [ # 7 ]

Ik dacht Castrol RR363 was de vervanger van LHS?
Kosten = 12 euro per liter of zo.

1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 16 september 2011 12:14 AM
  [ # 8 ]

Op de site van de DS club staat een artikel over LHM, LHS en vervangers:

http://www.citroeniddsclub.nl/showpage.asp?steID=1&item=3757

Overigens heb ik altijd geleerd dat je LHM niet in een LHS systeem kunt gooien. Ik vraag me dan ook af hoe lang dat nog goed gaat.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 september 2011 12:14 AM
  [ # 9 ]
kennydspecial schreef:

Ik heb altijd geleerd als je uw hydraulisch systeem, aflaat dat je best altijd eerst uw systeem spoelt .

Over de lhs olie ze is zeer kostbaar geworden dat ik ook mn ds 19 om lhm ga zetten, een zeer goeie maat van mij heeft enkel, en alleen de rode olie eruit gegaald het systeem gespoelt en lhm in het vooraadvatgegoten en geen enkel rubber vervangen.

Dan gaan dus alle rubbers er na een tijdje aan!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 16 september 2011 09:33 PM
  [ # 10 ]

enne, ik meen ergens iets gelezen te hebben over zonnebloemolie ofzo, nadeel dan wel voor in de winter… maar ik vind het artikel nergens meer, iemand een idee waar ik het kan vinden.

het artikel van de DS club heb ik inderdaad al gelezen, maar eigenlijk kom je er ook niet veel wijzer van, de conclusie is dat er eigenlijk nog geen ‘betrouwbare’ of degelijke vervanger is…

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 16 september 2011 10:23 PM
  [ # 11 ]

In la bombe stond een artikel over zonnebloemolie: nr 308 (mei 2011)

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 16 september 2011 10:30 PM
  [ # 12 ]

Dat was het, merci cifun!

kga dat nu nog eens eerst lezen

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 850
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 10 januari 2024 04:30 PM
  [ # 13 ]

En in de la-bombe van januari 2024 staat weer een artikel over de vervangers van LHS.

Daarin wordt de Castrol RR363 en dot3 met 10% wonderolie als alternatieven aangehaald voor de voormalige LHS varianten.

Ik zelf gebruik de Castrol variant in mijn rode systeem.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook