Berlingo 2017 batterij loopt leeg
Min
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-05-2019

Gepost: 27 februari 2024 11:12 PM

Sinds een aantal maanden heeft mijn berlingo gekke kuren. Iedere keer dat ik de auto start is de boordcomputer het uur, radiozender en de bleutooth instellingen verloren.
Ander half jaar geleden had ik ongeveer het zelfde voor. Toen was de batterij gewoon versleten, wat niet abnormaal is na 5 jaar. Ik weet nog van toen dat de start/stop (ecostand) functie van de auto een aantal maanden niet gewerkt heeft omdat de auto zelf detecteerde dat de batterij op was. Nu heb ik weer net dezelfde symptomen buiten dat de start/stop steeds blijft werken. 2 weken geleden naar de citroen garage geweest, nadat ik hem eerst met de booster had moeten starten omdat de batterij leeg was na een aantal weken zo rond te rijden. Eerste dat de garage gedaan heeft is gemeten of de alternator nog wel stroom gaf, dat was inorde. Dus ze stelde voor om direct een nieuwe batterijbte steken. Ik had 2 jaar garantie en daar deden ze niets moeilijk over, daar kwamen ze zelf mee af. Nieuwe batterij en probleem was opgelost. Ale toch boor een week en half. En nu heb ik weer net hetzelfde als voordien.
Loopt de batterij leeg door een verliesstroom? Is er toch iets aan de alternator? Is er een andere oorzaak?
De auto rijd 2 keer per dag 10km(ongeveer), het is niet dat die 5 dagen stil staat ofzo. Kans genoeg om de batterij te laden. Ik weet niet goed hoe en waar eerst te zoeken.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 februari 2024 09:00 AM
  [ # 1 ]

Ik zou toch eens de maximal laadstroom van de alternator laten meten, want in eerste instantie meten de meeste mensen alleen de laadspanning.
Omdat je relatief weinig rijdt is dat met een matig werkende alternator een probleem, want je accu wordt niet genoeg bijgeladen.
Een lekstroom kan wel, maar de ecostand moet je daar juist tegen beschermen, die schakelt de “gebruikelijke lekkers” uit als de batterij spanning lager wordt. Bij zo’n start-stop systeem wordt de alternator ook al door een computer geregeld.
Je zou het niet verwachten, maar kijk ook eens of je wel een start-stop geschikte batterij hebt. Een “gewone” batterij kan heel slecht tegen een start-stop systeem.
Een goede stap is om bij de garage de diagnose er aan te hangen en dan bekijken of het laadcircuit goed werkt, maar ik verwacht dat een citroen garage dat doet.


P.S. voor de “Nederlanders”, bij onze zuiderburen heet een accu een batterij en een wisselstroomdynamo een alternator.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 28 februari 2024 10:53 AM
  [ # 2 ]

1 vraag; is het een diesel?

Profiel  
 
Min
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-05-2019

Gepost: 28 februari 2024 08:13 PM
  [ # 3 ]

1.6 bluehdi 100pk was ik er vergeten bij te schrijven.

Profiel  
 
Min
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-05-2019

Gepost: 28 februari 2024 08:17 PM
  [ # 4 ]

Er zit zeker een start/stop batterij in. De garage wou er 2 jaar geleden geen gewone batterij in steken toen ik ernaar vroeg. En nu is de vervang batterij ook weer een start/stop.
Kan ik zelf met een multimeter de laadstroom en laadsterkte uitmeten? Ben zelf nooit een held geweest met stroom en multimeters.

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 28 februari 2024 08:53 PM
  [ # 5 ]

Je schrijft dus dat er een diesel in zit, hou even in de gaten dat je 10km rijdt, dat is voor een koude dieselmotor dus juist het moment waarop die het meeste aan stroom gebruikt; je kvs verwarming, voorgloeien en natuurlijk alles wat ie meer moet doen met stroom. Dan krijgt de accu geen kans om bij te laden, en is ie ws niet vol. Probeer eens gewoon de accu een nachtje aan de lader te hangen, en kijk dan wat er gebeurt, en rijdt eens een lekker stuk rond, een km of 50 of zo, dan is alles meestal weer op peil.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 februari 2024 09:33 PM
  [ # 6 ]

Nee, dat gaat je niet lukken met een multimeter: Je kunt wel de laadspanning meten, maar dat zegt te weinig zoals al gezegd en voor de laadstroom heb je een ampere tang nodig en dan moet je nog bij de draad kunnen komen.

Maar Bibberkip geeft al een heel goed punt aan: 10 km is voor een Diesel te weinig in de winter om de batterij vol te houden. .
Als je start dan gaat hij voorgloeien, die voorgloeisprialen blijven na het starten nog even lopen om de diesel klop te verminderen ( en de uitstoot) dan heb je inderdaad de diesel voorverwarmer en je zet zeker ook de ventilatie op “ontdooien” en de auterruitverwarming aan met de verlichting erbij.
Langere afstand rijden minstens 1 keer per week ? Of aan de acculader.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 februari 2024 10:09 PM
  [ # 7 ]

Wat ik mij dan afvraag, waarom rijd je “rondjes om de kerk” met een diesel?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bibberkip
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 394
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 28 februari 2024 11:01 PM
  [ # 8 ]

De klachten zouden dus gewoon kunnen komen door een ‘‘ondervoede’’ accu, mijn hdi is daar ook gevoelig voor.Die heb ik dus onlangs met de accu even goed aan de lader ‘‘doorgeladen’’ , en toen startte ie direct echt beter (logisch) en dat doet ie nu al weken zoo…..  Dus lekker opladen, en dan kijken of ie zijn werk beter doet, maar 10km is wel een stroomtrekker.

Als je met die kippe-eindjes elke dag een paar ampére’s in de min gaat, dan is ie uiteindelijk leeg, en komen de storingen vanzelf.  Dat is waar het op lijkt, en dan is een nieuwe (volle) accu natuurlijk fijn, maar of de oude accu echt versleten is, of gewoon achter de feiten aan loopt, dat wil je toch weten.

Profiel  
 
Min
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-05-2019

Gepost: 28 februari 2024 11:19 PM
  [ # 9 ]

Acculader aanhangen is het eerste dat ik ook ga doen.  Ind het enkel nogal raar dat die dat 5 jaar lang niet gedaan heeft die gekke kuren. Rij niet meer of minder dan vroeger. En er zijn zeker momenten 1 keer de week gemiddeld dat we er 100 a 150km in 1 stuk mee rijden. Maar dat zal ik dan nog eens goed moeten nazien of ie het dan ook nog heeft.
Waarom heb ik een diesel gekozen? Zelf altijd diesel gereden. 15 jaar lang diesel 4x4 gereden om aanhangwagens te trekken en door gezinsuitbreiding de 4x4 weg gedaan en gehoopt dat ik met een berlingo ook mijn werk/hobby zou kunnen doen en aanhangwagens trekken. Tot nu toe mag ik niet klagen voor een gezinswagen. Natuurlijk mag ik er de asfalt/beton niet mee verlaten of ik steek vast. En ik heb de berlingo 2dehands gekocht toen die maar een half jaar oud was. D

Dit weekend laat ik de accu op en zullen we verder nog zien.

Profiel  
 
Min
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-05-2019

Gepost: 19 april 2024 09:11 PM
  [ # 10 ]

We zijn weer een tijdje verder en ondertussen is het probleem opgelost, hoe blijft me nog steeds een raadsel.
Ik had enkele nachten achter elkaar een druppellader aangehangen. Maar dit maakte geen enkel verschil. Auto bleef gek doen. Dus heb ik de accu nog eens van dichtbij nagekeken. Op het eerste zicht niets mis mee. Ik heb de accupoolklem (+) los geklikt en terug vast geklikt. En 2 kleine zekeringetjes eens uit getrokken om van dichtbij te zien en gewoon terug gestoken. En opeens, probleem opgelost. Heel gek. Maar ben er nu wel blij mee.

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 20 april 2024 08:07 AM
  [ # 11 ]

Dan lijkt het er dus op dat je oxidatie hebt op je zekeringhouder op de accu. Grote kans dat de storing weer terug gaat komen, vervangen hiervan kan een prijzig verhaal worden.

Overigens wel grappig, in B rijden zoveel mensen met een diesel en dat blijft aantrekkelijk. Ik reed ruim 30k km per jaar in mijn diesel, maar inmiddels is zelfs dat niet meer leuk in NL. Waar ik met de houderschapsbelasting startte met ongeveer €100,-/maand, zit ik nu al op €125,-. En de auto is echt niet zwaarder geworden….

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
Min
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 06-05-2019

Gepost: 20 april 2024 08:51 AM
  [ # 12 ]

Vroeger steeds met zware 4x4 diesel gereden en dat blijft er een beetje inzitten. Het vrouwtje reed steeds mrt een benzine. En de berlingo had ik 2dehands gekocht en kwam toevalig goed uit dat het een diesel was. Prijs van diesel/benzine is ongeveer gelijk in belgie.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 april 2024 11:48 AM
  [ # 13 ]

Maar het blijft wel een feit dat alleen maar ritjes van 10 km voor elke motor slecht is. Bedrijfstemperatuur wordt iha pas na zo’n 20 minuten bereikt.
Dit geldt des te meer voor een diesel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook