Hallo,
Hier even een bericht van de laagdak Prestige.
De CX komt slecht af en toe uit de schuur om haar benen te strekken.
Vaak een toerrit van een dag met mooi weer. Ondanks dat we de auto niet veel gebruiken is het altijd een belevenis!
Je hebt er veel bekijks mee en ervaart de rit op een andere manier dan in een moderne auto.
Al enige tijd zat er een breuk (bij het smalle spijltje) van de bruine kunststof omhuizing van de ruitenwisserbediening.
Omdat ik in de regio niet meer langs kan voor onderdelen, vond ik op Marktplaats een vervangende set. Afgerekend en laten opsturen. Na het uitpakken zag ik dat deze niet helemaal hetzelfde was…er zat namelijk een intervalfunctie stand extra op!
Dit leek mij wel een interessante toevoeging op de Prestige. Wie kan mij iets vertellen waar deze uit komt?
Ik ben nu opzoek naar de ontbrekende onderdelen om het werkend te maken. De schakelaars heb ik schoongemaakt en doorgemeten. Alle standen werken. Nu heb ik al gelezen dat er een relais tussen moet. Dit moet als ik het goed heb de Cartier cadenceur d’essue glace 12V Ref.02260 zijn. nog niet gevonden.
Het zou mooi zijn als jullie mij op weg kunnen helpen om de onderdelen/ aansluitschema te vinden. Hopelijk wordt de Prestige dan uitgevoerd met een interval functie! `
Cartier Temporisateur 12v ref.02260 by Egbert de Jong, on Flickr
20231119_150030 by Egbert de Jong, on Flickr
20231119_155444 by Egbert de Jong, on Flickr
20231119_155401 by Egbert de Jong, on Flickr
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 43065
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Je moet even opletten: de eerste modellen cx hebben een andere ruitenwissermotor dan de iets latere modellen. Die allereerste hebben ook geen interval, en ik meen dat die wijziging van geen naar wel een interval samen ging met die nieuwe ruitenwissermotor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Bedankt voor de kundige reactie.
Ik krijg de indruk dat het al met al een hele operatie wordt.
Het begon allemaal met een vervangend kapje voor de schakelaars en ruitenwisser.
Ik ga opzoek naar een correct exemplaar en doe mijn “nieuwe” (met interval) weer in de verkoop.
Gaan we eerst het vervangen van de veerbollen eens inplannen;)
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Alle 4 bollen vervangen of…
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik heb de doos met de 4 bollen in de auto liggen. De rest van de bollen zijn goed. De CX blijft mooi op rijhoogte staan en pompt ook niet bij tijdens het rijden. (had ik met onze Xantia Tct wel..)
Gisteren de auto sinds lange tijd uit de schuur gehaald.
Het is lang geleden dat het droog weer was. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de auto lekker schoon te maken.
Ik kon zien dat het vochtiger is geweest dan ondere jaren…schimmel op het stuur en veiligheidsriemen.
De motorruimte had ook meer corrosie. Starten ging na een lange poging goed. Geen lekkages op de vloer te zien, dat is goed!
Bij ons op de oprit lekker aan het schoonmaken geweest, het dashboard met een Dettol sopje. De veiligheidsriemen behandeld met de stoomreiniger.
In de motorruimte diverse stekkerverbindingen losgehaald en even met fijn schuurpapier schoon gemaakt. Voordat ik de stekkertjes er weer op heb gedaan heb ik er een klein beetje Kopervet opgesmeerd. (tegen corrosie). De stekkertjes op de bobine ook zo gedaan.
Nu weet ik niet of dit wel goed is…Hierna wou de CX niet starten. Alles weer na gelopen of is alle stekkertjes er weer op had gedaan.
Toch de stekkertjes iets droger gemaakt. De auto slaat wel weer aan, rijden gaat ook maar wel met een onregelmatige loop. Alsof de ontsteking of brandstoftoevoer hapert.
Is Kopervet ongeschikt voor stroomverbindingen? Geleid het niet goed?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Oh ja, het lijmen van het dunne stookje van de Knipperlicht/ruitenwisserunit is mislukt.
Het breekt telkens weer:-S
Bovendien blijft de breuk zichtbaar. Dit ik ga op zoek naar een vervangende orginele (met alu plaatje en zonder interval)
Mocht iemand deze hebben liggen dan zou ik deze graag willen overnemen!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 7535
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Voor stekkertjes is contactspray een goede oplossing. En de ouderwetse oplossing is een lik vaseline. Kopervet is een montagepasta, bedoeld om te voorkomen dat schroeven en moeren vastroesten. Of het voor dit doel ook geschikt is, geen idee.
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kopervet geleidt juist goed. Er zit nl. koperpoeder in. En het kan goed tegen hitte en loopt niet weg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7535
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat bedacht ik ook, voor solitaire verbindingen is het een plus. Maar in zekeringenkastjes of trekhaakstekkerdozen is die elektrische geleiding ook meteen een risico.
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja je moet er ook geen dikke klodders insmeren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De eigenschap van koperpoeder in het vet voor de elektrische geleiding was ook mijn theorie om het te gebruiken.
Ik weet dat het vooral bij bouten en remmerij wordt gebruikt. Ik zal het er weer afvegen en kijken wat het doet met de ontstekingsproblemen. Als dit niet de oorzaak is ligt het misschien aan bougieskabel, verdelerkap etc…
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976