brandende katlamp AX monopoint
jelle de Haan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 18 september 2004 11:14 PM

heb weer es een kontinue brandende katlamp, op weer een andere wagen. Dus veel te veel benzineverbruik en zwarte rook.
ECU uitlezen gaf geen foutmelding.
Nu zag ik (met z`n tweeen) dat als het kontakt èèn slag omgedraaid
wordt er al inspuiting plaatsvindt. Volgens mij hoort dit niet zo.
zou het kunnen, dat de weerstand die naast de ecu aan het binnen-
spatbord bevestigd zit niet funktioneert ? Het andere fenomeen wat
opviel was, dat na het resetten de auto de de erste maal goed startte,
maar de tweede maal weer maleur.


wie denkt er mee ?

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 18 september 2004 11:24 PM
  [ # 1 ]

Re: brandende katlamp AX monopoint

jelle de Haan schreef:

Het andere fenomeen wat
opviel was, dat na het resetten de auto de de eerste maal goed startte,
maar de tweede maal weer maleur.

Zit er in die auto een zelflerende computer, of hoe dat ook heet?
Zoja: hier wordt iets verkeerd aangeleerd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 september 2004 04:33 AM
  [ # 2 ]

De AX heeft geen zelflerende ECU volgens het Haynes boek voor de 1.1i en 1.4i TU motoren (Overige XU motoren uit dat tijdperk overigens ook niet). Volgens het Haynes boek gaat het lampje branden als er een abnormale uitlezing komt van de:
- Koelvloeistoftemperatuur sensor
- Luchtinlaat temperatuur sensor
- Lamba sensor

In dat geval gaat de ECU in zijn Backupmode (kost wel meer brandstof) draaien en vult voor het defecte onderdeel voorgeprogrammeerde waarden in.

Ik neem aan dat je een AX heb met 1.1i of 1.4i?

Wat bedoel je eigenlijk met:
“Nu zag ik (met z`n tweeen) dat als het kontakt èèn slag omgedraaid wordt er al inspuiting plaatsvindt. Volgens mij hoort dit niet zo.”
Hoor je iets zoemen en klikken? (dit is normaal) of zag je dat de injector al brandstof begon te spuiten? In dat laatste geval neem ik aan dat je de luchtaansluiting op het gasklephuis heb losgehaald om dit te kunnen zien?

Het zou de Lambda sensor kunnen zijn, zwarte rook kan duiden op een te rijk mengsel, maar dan had er wel een storing in het geheugen van de ECU hierover moeten zitten. Het kan ook de injector zijn die blijft hangen of hapert? of er dan ook een storing word opgeslagen? ik denk het niet.

Om het andere instrumentenpaneel in mijn ZX in te bouwen heb ik de schema’s van de AX en ZX TU motoren zo een beetje in mijn geheugen gegrifd zitten Wink , En ik heb pas het gasklephuis 2x uitelkaar getrokken, ik weet nu precies waar wat zit Confused

Profiel  
 
jelle de Haan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 19 september 2004 09:01 PM
  [ # 3 ]

katlamp

-AX 1.1.monopoint:
-alle sensoren had ik al tot twee maal toe vervangen, en daarvan de
weerstandden getest. Ook de lambdasonde vervangen.
-daarnaast de onderdrukslangen op scheurtjes en benzine
gekontroleerd, zodat ik er zeker van was dat de auto niet via zijn
omloop extra benzine krijgt.
-de katalysator vervangen
-een andere computer eraangehangen
-ander onderblokken (zelfde nummering) injectiehuis
-ander identiek bovenhuis vervangen. Bij dit laatste viel me dus
het (in vorig bericht geschetste) inspuitgebeuren op, wanneer je
het kontakt in de eerste stand zet. Volgens mij mag de eerstte
inspuiting pas plaats vinden als de startmotor ronddraait, en niet
eerder. Daarvoor zou m.i. die grote weerstand aan de r-wielkast
kunnen dienen ? Wie weet dat ?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 september 2004 10:31 PM
  [ # 4 ]

Over de eerste inspuiting kan ik niet zeggen of dit zo hoort.
Maar als je zo een beetje alles waar het aan zou kunnen liggen al heb vervangen of uitgewisseld en het probleem is er nog steeds.
Dan zou ik toch wel bijna geneigd zijn om te zeggen dat het weleens een kabelbreuk of slecht contact in een stekkertje kan zijn.

Aangezien het Haynesboek zeg dat het lampje gaat branden als er iets mis is met:

- Koelvloeistoftemperatuur sensor
- Luchtinlaat temperatuur sensor
- Lamba sensor

Zou ik de kabels van deze sensoren eens doormeten.

Profiel  
 
jelle de Haan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 19 september 2004 11:24 PM
  [ # 5 ]

katlamp AX11

maar kan niemand mij de funktie van die grote weerstand uitleggen?
lijkt mij dat die gerelateerd is aan de mate van inspuiting.
ik wil dat toch wel graag eerst weten alvorens ik draden ga doormeten.
groeten
jelle

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 september 2004 01:43 AM
  [ # 6 ]

Ik heb even op het elektisch schema zitten kijken en zie dat deze grote weerstand eigenlijk niets met de brandstof injectie te maken heeft.

Zo te zien komt komt hij van de bobine af en is verbonden met de massa. Ik denk om lek/zwerfstromen vanuit de bobine gecontroleerd naar de massa te laten afvloeien. Zou de lekstroom ineens of via een andere weg naar de massa gaan, dan heb je kans dat de elektronica in je auto het begeeft of storingen gaat vertonen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook