Fluitende / Sissende AD blue verstuiver / Urea ventiel
NK 89
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 14-04-2024

Gepost: 17 april 2024 12:01 AM

Geachte leden,

Ik heb een Citroën Berlingo Blue-HDI 75 PK uit 2017. Deze auto heeft een tijdje stilgestaan en nagenoeg niet gereden. Nou geeft deze sinds afgelopen een week een fluitend / sissend geluid uit de gaatjes aan de zijkant van de ad-blue verstuiver die in de uitlaat gemonteerd zit. Ook stinkt de auto heel extreem naar pure uitlaatgassen als deze binnen staat te draaien. Kan het zo zijn dat de ad-blue verstuiver inwendig lek is en daardoor sist / fluit en tevens uitlaatgassen naar buiten gooit ? Ik heb de verstuiver er al onder weg gehad en goed gereinigd aan binnen en buitenzijde met EGR reiniger maar dit heeft ook niet geholpen helaas. Mocht dit de oorzaak zijn en ik vervang deze verstuiver, moet deze dan worden ingelezen met een testkast of zou dit gewoon moeten werken zonder te programmeren ? Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 17 april 2024 08:20 PM
  [ # 1 ]

Ad Blue is maar beperkt houdbaar.Is het spul te oud dan gaat een gedeelte van de harnstof over in de vorm van gasvormig ammoniak en veroorzaakt het sissen.
Het uitlaatgas stinkt dan ook naar ammoniak en heeft een scherpe geur.
Mijn advies : AdBlue verversen.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 375
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 17 april 2024 08:40 PM
  [ # 2 ]

Schoonmaken van een AdBlue verstuiver is in heet water leggen en lost het spul op. Als de verstuiver niet goed werkt of de leiding nicht dicht is ontstaat er witte bloemkoolvorming.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook