Dat is bij mijn C5 V6 in 2014 ook gebeurd, de auto had er toen 200.000 km opzitten.
Die “stuurkogel” aan de binnenkant is onderdeel van de spoorstang, artikel 3812C8.
Hij kostte toen € 37.05 ex BTW, het vervangen ervan deed GJO in 20 minuten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1331
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ondertussen heb ik de binnenste en buitenste stuurkogel aan de linker zijde vervangen.
Met de auto drukloos op de 2 palen hefbrug was er dus duidelijk speling te voelen bij het bewegen van het wiel met 2 handen, dat is nu weg.
Helaas is het gerammel/geklapper nog niet weg (altijd op lage snelheid bij het indraaien op oneffen rijweg)
Ondertussen ook de stabistangetjes vervangen (was niet nodig) en ook de rubberlagering van de stabilisatorstang, maar helaas het blijft rammelen/klapperen.
Ik verdenk nu de veerpoot omdat er niets ander overblijft naar mij idee.
Iemand?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Nou, voor zover het van toepassing zou kunnen zijn; indertijd reed ik met een jonge c5 hdi, en die maakt de zelfde nok-nok geluidjes in de lage toeren, dat bleek van de remklauwen af te komen. Mijn xantia heeft dat net zo, is een kwaal (nouja) bij de antia en de c5 .
Totaal aantal Berichten: 1331
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bibberkip:bedankt voor je reactie.
Met de 24 graden van vandaag is het echt veel erger.
Tijdens het file rijden is het bij het stoppen waarbij de neus van de wagen duikt een gekraak als hij duikt en gekraak als hij terug op normale hoogte komt.
Ik heb eerst nog gedacht dat het aan de remmen zou liggen maar dat is niet zo, als ik stapvoets rij op door de wegenwerken in mijn straat hoor ik het ook.
Eens uitgestapt heb ik de wagen voor links enkele malen beneden geduwd en dan is het zelfs hoor baar, het rare is dat het wel de eerste 2 maal is dat je de wagen beneden drukt dat het hoorbaar is en dan niet meer…
Mij lijkt het de veerpoot te zijn , is dit een gekend probleem?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1331
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Voor de duidelijkheid het zijn 2 dingen, er is ten eerste het gerammel/geklapper wat sterk hoorbaar is bij heel lage snelheden tijdens het in draaien is dat overduidelijk.Dat blijkt ook hoorbaar op beton wegen tegen 70km/u.
En ten tweede heb je het gekraak bij het duiken van de neus, wat ook hoorbaar is bij traag rijden over hobbels, maar dit is echt erger bij hogere temperaturen zoals gisteren en vandaag.
Ik heb nu een 2de hands veerpoot gekocht van een wagen met 136000km en ga die monteren.
Is er ergens een werkwijze voorgeschreven of heeft er iemand tips?
Het is mij uiteraard duidelijk dat het systeem drukloos moet gemaakt worden en ik heb ook een lexia.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1318
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mijn Gsa kraakte ook bij traag rijden over hobbels. Hoe warmer hoe erger. Dat lag niet aan de veerpoot maar aan de silent block rubbers van de wielophanging. Als je toch bezig gaat zou ik daarom ook even kijken naar de rubbers van de ophanging.
(Dit ter tip, met de C5 heb ik er geen ervaring mee)
VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1331
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Bedankt voor je antwoord!
Maar de draagarmrubbers heb ik vorig jaar vernieuwd links + rechts + de fuseekogels.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1331
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het lijkt mij een lastig probleem waar niemand raad voor heeft…
Ik ga de veerpoot dan maar vervangen op hoop van zegen, want zo blijf ik niet rondrijden.
Is er iemand die de aantrekkoppels kan geven voor de 3 moeren van de veerschotel/de bovenste moer van de veercilinder/de onderste moer van de veercilinder(aansluiting op fuseehuis).
Alvast bedankt!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.