












Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik zie dat de plaatjes niet erg duidelijk zijn, de meldingen boven in de tekst zijn:
- P1167 Tijdelijke storing, brandstofdrukregeling logische druk
- P0104 Permanente storing, signaalhoeveelheidsmeter achter, te geringe opbrengst
- P010F Permanente storing, signalen luchthoeveelheidsmeters, samenhang opbrengst tussen de 2 luchthoeveelheidsmeters
- P0243 Permanente storing, bediening elektroklep turbodrukregeling 1 (achter) Mechanisch probleem
- P2199 Permanente storing, signaal inlaatluchttemperatuur (inlaatspruitstuk) Samenhang tussen inlaatluchttemperatuur (luchtverdeelhuis) en temperatuur inlaatlucht (luchthoeveelheidsmeter)
- P0069 Permanente storing, signaal laaddruk, samenhang turbodruk / atmosferische druk













Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Andere vraag, kan ik hier zonder al te veel schade te berokkenen nog mee doorrijden of loopt bijvoorbeeld mijn roetfilter compleet vol omdat er zo waarschijnlijk niet geregenereerd wordt?
Nou ja, rijden, tuffen is een beter woord, ze trekt als een 2CV naar de 100….





























Totaal aantal Berichten: 10623
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Echt veel zinnigs erover zeggen kan ik niet maar allerlei waarden zoals brandstof- en turbodruk lijken me vri normaal. Maar de luchthoeveelheidssensor is natuurlijk erg belangrijk. Want het signaal daarvan bepaalt hoeveel brandstof er ingespoten wordt. Je zou kunnen beginnen met die schoon te maken, dan alle fouten wissen en kijken welke er als eerste terugkomt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.













Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb gisteren alle fouten uitgelezen en hier op het forum gedeeld. Storingen gereset en een klein proefrondje gereden. Geen emissiestoringen gedurende het kleine rondje en ook nog steeds geen vermogen, trekt nog steeds als een 2CV.
Ik heb het vermoeden dat de achterste turbo niet goed in komt (storing P0243) en dat dat de oorzaak is van de andere storingen.





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb er niet veel ervaring mee maar het lijkt me niet kloppen dat ene lmm maar 8 meet en de andere veel meer. Ook op het andere scherm is er een groot verschil tussen de ene en de andere.
Ik dacht dat je deze redelijk eenvoudig van plek kunt wisselen om te zien of de storing/meting meeverhuisd. Wellicht een verstopping of een dichtgedrukte slang?
Maar of dit de oorzaak van je problemen is of het gevolg van een ander issue weet ik niet.













Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Net bij de garage geweest, C6 op de brug, flinke dot gas en geconstateerd dat de achterste stappenmotor niks doet en de achterste turbo dus ook niet.
2e hands turbo besteld bij Bart Ebben… Wordt vervolgd.













Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Goed, de “nieuwe” turbo zit er op (het kan ook zijn dat hij de oude gereviseerd had maar dat weet ik niet, de monteur niet gesproken, ook nog niet betaald want de rekening was niet klaar) boeiend, dat komt later. Het resultaat, geen storing meer, weer power aan boord, geen storingsmelding meer en, ook erg fijn, de cc doet het ook weer. Weer een tevreden klant! Vlot geholpen, vrijdag turbo binnen, de woensdag er op al gemonteerd.
Kreeg nog de mededeling dat het expansieslangetje van de koelvloeistof 1351LP lekte, kon er nog wel een paar km mee naar huis rijden maar niet meer. Wil het toeval dat ik deze nog thuis had liggen, een keer verkeerd besteld. Dat was toch niet zo verkeerd blijkt nu, vooruitziende blik van mij
Het is maar goed dat dit opgemerkt was, het bleek dat de kant van de slang aan de radiateurzijde ook aan barrels lag toen ik die er uit haalde…. En ik heb geen melding van een te laag vloeistofpeil (zit er gewoon niet op) en we weten allemaal wat er met deze motoren gebeurd bij te weinig kvs.













Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Naast de grote ongemakken ook wat kleine ongemakken, gare rubbers van de afstandsbediening van de sleutel, en wel zo gaar dat het begint te plakken en ik moet zoeken waar ergens het knopje onder het vergane rubber zit. Heel irritant.
Bij ome ali een nieuwe behuizing gekocht voor het lieve bedrag van 2 euro, binnen een week in huis, zender overgezet, sleutel zelf ook na wat gepiel met busjes en ik kan weer normaal op een knop drukken.
Voor 50 eurocenten er ook nog maar een Citroën sticker bij gekocht, ziet er net even chiquer uit.













Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
furriegurrie schreef:Ik heb er niet veel ervaring mee maar het lijkt me niet kloppen dat ene lmm maar 8 meet en de andere veel meer. Ook op het andere scherm is er een groot verschil tussen de ene en de andere.
Ik dacht dat je deze redelijk eenvoudig van plek kunt wisselen om te zien of de storing/meting meeverhuisd. Wellicht een verstopping of een dichtgedrukte slang?
Maar of dit de oorzaak van je problemen is of het gevolg van een ander issue weet ik niet.
Het verschil in de metingen van de Lmm zat dus gewoon in de turbo, 1 turbo deed niks dus geen of nauwelijks luchtopbrangst.













Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik rijd al weer een 3 jaar rond in deze C6, 80.000 km verder en onlangs een grote beurt laten uitvoeren, alle sapjes vervangen, distributie- en multiriem met vrijloop van de dynamo vervangen, thermostaathuis en de aansluiting van de koelwater aan de voorkant van het blok laten vervangen, bak gespoeld, hoogte afgesteld, auto uitgelijnd en nog wat kleine dingen zoals een parkeersensor en een hoogtesensor vervangen.
Onlangs een melding storing vering, uitlezen gaf melding C1195 en na controle bleek dat de hoogtesensor die vervangen was los zat, boutje aangedraaid en storing weg.
Die sensoren zijn evenals de verbindingsstangetjes 527381 trouwens voor een paar euro op aliexpress te koop, die stangetjes maar bestellen en binnenkort alle 4 vervangen. Ook de parkeersensor komt van dezelfde leverancier en voldoet prima.
Weet iemand of je de hoogtesensoren zo kunt vervangen of moet de hoogte dan opnieuw ingeleerd worden? Ik denk dat ik de sensoren ook maar aanschaf voor het geval dat…..
Afgelopen week heb ik voor nieuwe remschijven en blokken geplaatst en tegelijk de banden voor en achter gewisseld om cuppen te voorkomen. (Michelin Crossclimate, voor 6 mm en achter 7 mm, 30.000 km mee gereden). Het blijkt dat de voorbanden al begonnen te cuppen maar na het wisselen voor en achter hoor ik het pas. Wel bijzonder want meestal beginnen de achterbanden eerst te cuppen. En ik rijd al met een wat hogere bandenspanning (2,75 ipv 2,4)
Wat is jullie advies? Voor en achter weer terug wisselen of even een tijdje mee rijden en hopen dat het minder wordt?
Is het echt cuppen, of de bekende zaagtandvorming?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor













Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hoe kan ik het verschil zien/voelen?
Als ik mijn hand over de band strijk van voorzijde auto richting achterzijde voel ik inderdaad een soort “schubben”. De andere kant op strijken is “glad”.
Tijdens het rijden klinkt het een beetje als een versleten lager. Maar dat is het niet want voor de wissel was dat geluid er niet en ik heb niet op lagers hoeven rammen om de schijven er af te halen, die zaten mooi los.
Zo te lezen is dat zaagtandvorming.
Daarbij heeft elk profielblokje dan zo’n “verschil in hoogte” tussen voor en achterkant.
Cupping is wat anders.
Dan ontstaan er cups, kommetjes in het profiel, meestal aan de buitenkant daarvan. Die verdiepingen/uithollingen zijn dan niet aanwezig op elk blokje, maar verspreid over de band.
Op het web worden die begrippen vaak vermengd, helaas.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor














































Totaal aantal Berichten: 43449
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het effect is net zo kut.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1251
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ok, zaagtandvorming dus, en nu?
- banden terugwisselen;
- nieuwe banden;
- tijdje zo doorrijden en hopen dat het minder wordt na de wissel voor-achter;
- trimmen;
- accepteren dat we herrie hebben en doorrijden totdat ze af zijn (kan nog wel een 30k duren gezien het feit dat ik met deze al 30 k heb gereden);
- iets anders?
Ik heb dit eerder gehad met Kleber Quadraxer en wou het gezeur niet weer, dus nieuwe Michelin banden, gebalanceerd, uitgelijnd en vering af laten stellen op de goede hoogte (met draaiende motor) en nu dus toch met Michelins ook…