De 2.0i 16v X7 Tourer van TRXke
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1372

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 05 mei 2025 10:05 PM

Hallo,

Zoals jullie weten heb ik al enkele jaren een PH2 2.0i 16v break en sinds een jaar ook een Exclusive variant hiervan.
Citroën gek als ik ben heb ik er nu een 2.0i 16v Tourer bij knuffel
En het is helemaal niet mijn plan om de 2 andere weg te doen, deze komt er dus gewoon bij Rolling Eyes

Maar het is wel een auto met werk!
Ik zag enkele weken terug op de C5 facebook groep een bericht van iemand die zijn 2.0i 16v Tourer aanbood als sloper, de auto is namelijk gestrand op de snelweg een een versprongen distributieriem, waardoor de motor niet meer loopt.

Nu is dit toch wel de uitvoering die mij het meeste ligt een 2.0i 16v Tourer handgeschakeld in Bleu Abysse , exclusive uitvoering met zwart leer.
Ondanks dat ik de auto niet nodig heb, moest er niet lang getwijfeld worden om de verkoper te contacteren en hem te vertellen dat de vraagprijs voor mij ok is en dat ik de auto bovendien niet zou slopen maar zou herstellen en zou toevoegen aan mijn collectie om zelf te gaan rijden.
Gezien ik in België woon en de auto dan moet geëxporteerd worden bij de RDW was de verkoper niet onmiddellijk enthousiast om dit te doen.
Uiteindelijk zijn we overeengekomen om dit samen te doen op een zaterdag namiddag.

De auto staat nu bij mij thuis en ik kan het volgende vertellen:
De auto heeft 303611 km op de teller.
De afdekkap van distributie was al los gemaakt (niet verwijderd) ter hoogte van de nokkenassen, wat ik zie is dat de riem geen spanning meer heeft tussen de 2 nokkenasriemwielen, de motor heeft op het eerste zicht ook geen compressie meer.
De rechter veerpoot vooraan lekt vrij hevig.
De veercilinder links achteraan is ook nat van de LDS.
De kofferklep gaat niet open tenzij je ze met de hand open trekt waarvoor er toch vrij veel kracht nodig is, sluiten gaat ook niet met de knop als je die indrukt hoor je enkel een pieptoon en daar blijft het bij.
De deurvangers zijn ook versleten aangezien er geen enkel portier blijft openstaan.

Op dit moment denk ik van de motor te vervangen ipv te herstellen.
Iemand tips ivm de kofferklep?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

trxke
> 1300 berichten

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
Gepost: 05 mei 2025 10:08 PM
  [ # 1 ]

Verder heb ik de auto uitgelezen met diagbox en er staan een hele hoop foutcode’s in die hoofdzakelijk te maken hebben met het verlopen van de distributieriem.
Maar wat mij opviel is dat de motortemperatuur 125° is op het moment dat het fout liep.

Dit bevestigde eigenlijk al mijn vermoeden dat de waterpomp zou vast gelopen zijn en daardoor de distributieriem is verlopen met als gevolg de motorschade.

Maar om dit zeker te weten moest eerst de distributiekap verwijderd worden zodat ik de staat van de waterpomp kon beoordelen, koelvloeistof lekkage was al wel duidelijk zichtbaar langs distributiezijde.

Dus het rechter voorwiel er afgehaald om zo aan de distributie te kunnen.
En ja de oorzaak is dus de waterpomp waarvan de lagering kompleet is in de soep gelopen.

Maar het lijkt er op dat de waterpomp al langer lekte en op de laatste onderhouds factuur staat ook vermeld dat er een geluid uit de distributie komt waar de oorzaak van niet duidelijk is…

De vervangende motor heb ik ondertussen al thuis, het is een motor uit een 2009 Tourer automaat met net geen 200000km op de klok.

Ik vroeg mij af of er misschien een technisch document is betreffende het uit en inbouwen van de motor?

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2473

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 mei 2025 12:14 AM
  [ # 2 ]

De bekende weg: als je me de VIN geeft van de Tourer, zoek ik het voor je op Wink

En heb je ook die van de auto waar die andere motor uit komt?
Dat is er eentje met een automaat, ik ben er niet zeker van dat die volledig identiek is. Dan kan ik kijken naar eventuele verschillen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 mei 2025 12:31 PM
  [ # 3 ]

Inmiddels de nodige doc’s opgezocht en je toegestuurd.

De RFJ motoren hebben in beide gevallen hetzelfde artikelnummer. Geen probleem op dat punt dus.

Groet,
JW

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10473

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 mei 2025 02:22 PM
  [ # 4 ]

Daar zijn wel wat tandjes van de riem af!
Ik vraag me af of de waterpomp ooit mee vervangen is bij een riemwissel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

trxke
> 1300 berichten

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
Gepost: 06 mei 2025 10:15 PM
  [ # 5 ]

@JW, dank voor de info!
Goed nieuws dat de motoren gelijk zijn.

@jantje1948, volgens de onderhoudsfacturen die bij de wagen zitten is er een originele PSA distributieset met waterpomp geplaatst half 2018 op 183000km.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 mei 2025 10:33 PM
  [ # 6 ]

Dat “gelijk zijn”, slaat op de kale motor. Ik zal je dat document ook nog sturen.

Of de spullen die eraan/op gemonteerd zijn, spruitstukken en meer van dat soort zaken, hetzelfde zijn, kan ik aan de hand van dat artikelnummer 0135NL niet zien. Die moet je zonodig overzetten, zoals dat wellicht deels ook het geval is met de ophangrubbers/bevestigingen.

Wat zit er daarvan allemaal al-dan-niet bij die vervangende motor?

Groet,
JW

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10473

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 mei 2025 10:37 AM
  [ # 7 ]

Dan is het 120.000 geleden nog vervangen. Ikdenk dat die pomp tot de 0,0001% behoort die statistisch gezien natuurlijk altijd mogelijk is. Pech dus….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

trxke
> 1300 berichten

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
Gepost: 07 mei 2025 09:47 PM
  [ # 8 ]
JW schreef:

Dat “gelijk zijn”, slaat op de kale motor. Ik zal je dat document ook nog sturen.

Of de spullen die eraan/op gemonteerd zijn, spruitstukken en meer van dat soort zaken, hetzelfde zijn, kan ik aan de hand van dat artikelnummer 0135NL niet zien. Die moet je zonodig overzetten, zoals dat wellicht deels ook het geval is met de ophangrubbers/bevestigingen.

Wat zit er daarvan allemaal al-dan-niet bij die vervangende motor?

Groet,
JW

JW, dank voor de extra doc’s!
Het inlaatspruitstuk zit nog op de donormotor omdat deze op gas heeft gelopen, en daarom moet ik toch dat van de oude motor over zetten.
Het uitlaatspruitstuk met kat zit er niet op dus dat moet ook over gezet worden, de rechter motorsteun zit er ook niet meer op dus die neem ik ook van het originele blok.
Verder lijk mij alles gelijk.

In de documenten lees ik dat de motor er langs onder uit gehaald word, ik vroeg mij af of er hier iemand mee leest die al eens een motor heeft uit en ingebouwd bij dit type C5.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook