Over een BX 16TRS - Waterpomp-perikelen
KoenB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39

- BX 16 TZI
Gepost: 12 mei 2025 05:23 PM

Hallo Citrofielen!

In november 2016 schreef ik op het forum:

Wat betreft mijn aanwezigheid op dit forum zal ik actief blijven en nog vele van de interessante topics blijven volgen. Mocht er weer een BX op mijn pad komen, dan horen jullie zeker weer wat van me!

Dat eerste is moeilijk gebleken, ik moest zowaar mijn account weer uit de mottenballen trekken. Maar belofte maakt schuld. Ik verklap alvast één ding: er staat weer een BX op de oprit!

De afgelopen 8,5 jaar is er heel wat gebeurd tussen het verkopen van mijn 16TZI en de aanschaf van de 16TRS. Afgestudeerd, een koopwoning gevonden, vader geworden en een leven vol verantwoordelijkheden. Maar ondanks alles, bleef de wens bestaan om weer een BX te mogen bezitten. In de tussentijd werden mijn automobiele behoeften vervuld met respectievelijk een Peugeot 205 1.1 Accent (1990) en drie keer een Saab 900 Classic. Van die laatste rijd ik nog steeds met veel plezier een low-pressure turbo-variant, met inmiddels bijna 4 ton op de teller.

Hoewel de Saab met zijn bouwkwaliteit, fantastische onderstel en veiligheidsgevoel helemaal voldoet bleef toch een BX knagen. Het is je eerste auto, het is het ontwerp van de koets en het interieur, het is het rijden. Noem het maar, het raakt je of je hebt er niets mee. Ik ben Beeïksefiel. En daar ben ik trots op.

Sinds een aantal jaar ben ik dus met enige regelmaat op zoek naar een leuke BX. Wensen/eisen: Phase 1, een kleur, geen roest en liefst een 16 of 19. Telkenmale verbaasd over het beperkte aanbod. Ook in het buitenland gekeken maar nooit de knoop doorgehakt. Bovendien werd het met een zoontje erbij ook lastiger om dat soort avonturen aan te gaan.

Totdat eind april mijn aandacht getrokken wordt door een BX op Marktplaats. Een onafgemaakt project van een vader en zoon die geen tijd/prioriteit meer kunnen geven aan een BX die dit duidelijk nog nodig heeft. Een harde koets met slecht spuitwerk, een motor die loopt maar TLC nodig heeft en een interieur dat vies maar wel compleet is. Kortom, ideaal! Ondanks dat het karretje al een aantal jaar stilstaat, even wat ‘geleende’ kentekenplaten erop en naar huis rijden. Die eerste 8 km waren al een mooie kennismaking.

Samenvattend:
- Bouwjaar 1985
- Km-stand: 127.xxx km
- Motor: XU5S - 171C
- Kleur: ECD - Beige Sphinx

Wat is het plan?
Nou, eerst maar eens goed schoonmaken van binnen, dakraam demonteren en gangbaar maken en de afwatering controleren. Daarna de techniek aanpakken. Distributieriem, vloeistoffen en filters, ontsteking. Daarna mag de BX naar de Snoekfabriek voor het in orde maken van hydrauliek en onderstel. Daarna opnieuw invoeren bij de RDW en wachten op zijn originele Nederlandse kenteken: RR-53-ZP.

Foto van de neus:

Wat gevonden vakliteratuur in de auto

De bodem is mooi hard!

Gelijk maar even alle lampjes vernieuwen!

Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen

Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10502

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 mei 2025 06:25 PM
  [ # 1 ]

Mooi!
Misschien een domme vraag, maar wat is TLC?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

KoenB
< 100 berichten
Rank

- BX 16 TZI
Gepost: 12 mei 2025 06:30 PM
  [ # 2 ]

TLC = Tenderness, Love & Care

Kortom, een beetje liefde

Nu:

Toen:

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10502

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 mei 2025 06:30 PM
  [ # 3 ]

Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 217

- BX 16 TRI
Gepost: 12 mei 2025 08:36 PM
  [ # 4 ]

Hallo Koen,
Welkom terug! Ik hoop dat je de BX goed op de rails krijgt succes met t opknappen!
Groetjes Wim

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5501

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 mei 2025 09:14 PM
  [ # 5 ]

Welkom terug,

Dat is de Bx die in omgeving Gennep te koop stond?

Mooie Bx, leuke kleur

Profiel  

KoenB
< 100 berichten
Rank

- BX 16 TZI
Gepost: 12 mei 2025 10:00 PM
  [ # 6 ]

Dank!

Ja, dit was inderdaad de BX die nabij Gennep te koop stond. Ben je lang aan het zoeken, vind je ‘m gewoon praktisch om de hoek Smile

Ik ben momenteel nog bezig met het uitwerken van wat allemaal moet gebeuren. Daarbij ben ik wel een beetje op zoek naar wat ik moet hebben. Er is sinds 2016 een hoop veranderd en ik ben nog niet helemaal thuis in wat ik moet hebben.

In ieder geval hoop ik ook wat tips te krijgen t.a.v. onderdelen. Zo ben ik op zoek naar de juiste bougies, bougiekabels en rotor en verdelerkap. Verder zit ik al mijn onderdelenlijst samen te stellen. Ben redelijk handig, heb ook bij de Pug destijds de distributieriem+wp vervangen. Dus dan moet het ook op een XU wel lukken Wink

Wat betreft de carburateur; deze doet het redelijk goed. Ik denk wel dat een ombouw naar handchoke een keer zal moeten plaatsvinden, maar dat stel ik vooralsnog even uit.

Nu:

Toen:

Profiel  

bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719

Gepost: 12 mei 2025 11:09 PM
  [ # 7 ]

Er zit ook wat werk aan het kozijn…..Wink

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6189

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 13 mei 2025 02:34 AM
  [ # 8 ]
Profiel  

KoenB
< 100 berichten
Rank

- BX 16 TZI
Gepost: 13 mei 2025 07:37 AM
  [ # 9 ]
bibberkip schreef:

Er zit ook wat werk aan het kozijn…..Wink

Ja, dat is ook een projectje. Huizen zijn kruizen

Nu:

Toen:

Profiel  

bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719

Gepost: 13 mei 2025 08:06 AM
  [ # 10 ]

Dat kozijn is in de kleur ‘‘vert absent’’ ....Smile  Maar een bx blijft leuk, een toegankelijke wagen met herkenbare techniek, en behapbaar .

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  

KoenB
< 100 berichten
Rank

- BX 16 TZI
Gepost: 19 mei 2025 01:56 PM
  [ # 11 ]

Het kozijn is inmiddels hersteld, maar het inzetstuk is totdat de schilder langskomt even tijdelijk ‘Blanc Cremant’.

De BX daarentegen gaat goed. Het interieur is schoon (blijft wel geuren, maar het is geen schimmelgeur), ik heb er maar even wat nieuwe automatten in beige ingelegd om het schone tapijt eronder niet weer vies te maken.

Nu ben ik bezig met de volgende klus: ontsteking. Maar ik kom er eigenlijk helemaal niet uit. Welke zaken zijn aan te raden? Ik ben daarom op zoek naar welke bougies, bougiekabels en rotor+verdelerkap ik nodig heb.

Daarnaast gaat op zeer korte termijn de auto op bokjes om de distributie te wisselen. Een klus waar ik (gek genoeg) met plezier naar kijk! Ik heb eerder op twee verschillende TU’s de distributie vervangen en het procedé is redelijk gelijk aan dat bij de XU, dus dat moet wel lukken.

Laatste pluspunt: het dakraam watert goed af! Gisteren getest met de waterslag, de auto staat voorlopig even buiten terwijl ik er met tussenpozen aan sleutel. Dan hoeft het zaakje niet per sé onder een waterdichte hoes als er een regenwolk voorbij trekt (dat mag trouwens inmiddels wel weer een keer).

Nu:

Toen:

Profiel  

KoenB
< 100 berichten
Rank

- BX 16 TZI
Gepost: 31 mei 2025 11:59 AM
  [ # 12 ]

Tijd voor een update

De afgelopen twee weken zijn we weer druk geweest met de BX. Allereerst de ontsteking volledig vernieuwd; nieuwe rotor+verdelerkap, bougiekabels en bougies. Auto liep gelijk een stuk beter, zeker omdat ik de vacuümslang voor vervroeging van de ontsteking los lag.

Daarna gelijk begonnen met de distributieriem. Ik weet niet wanneer deze voor het laatst is gedaan, dus we gaan ‘m vervangen. Motorsteun eraf, sierkappen verwijderen en borgen van krukas en nokkenas. Met een universele poelietrekker en wat M8-bouten de krukas eraf getjoept.

Maar… door het omhoog krikken scheurde een oude LHM-slang, vlak achter de radiateur. Gelukkig zat er nog genoeg op om deze iets ingekort terug te monteren. Daarna viel me op dat de radiator ook stevige lekkagesporen had, de onderzijde was volledig bedekt met roze kristallen. Van de regen in de drup?

Aangezien de waterpomp er toch uit moet, dan maar een nieuwe radiator + thermostaat én gelijk de KVS spoelen straks. Liever nu alles open is, als straks tijdens het rijden! Smile

“Nou, dan hoef je dus alleen nog maar weer het zaakje erin te zetten?

Nee, niet bepaald. Inmiddels ben ik zo’n twee waterpompen verder maar niets past! De eerste waterpomp wilde er helemaal niet in, de tweede waterpomp kreeg ik deels gemonteerd maar zat vervolgens muurvast. Het lijkt erop dat nieuwere waterpompen een te grote impeller hebben, waardoor ze aanlopen in het blok. Gelukkig krijg ik hulp van Pascal (de Snoekfabriek) in de zoektocht naar de juiste waterpomp. Nog even geduld en dan kan de zaak er weer in.

Radiator - lekkage onderaan goed te zien

Distributiezijde motor - De ruimte is beperkt. Voor de oplettende kijker: ik haal zelf altijd de bougies eruit, zodat niet bij het verwijderen van de krukaspoelie (en daarmee de borgpin) toch nog enige compressie aanwezig is en de krukas verdraaid.

Waterpomp - De oude heeft een andere impeller als de nieuwe. Let op: klein hoogte verschil.

Waterpomp - Van boven lijken de pompen volledig identiek. Schijn bedriegt…

Radiator - De nieuwe zit erin! Fijn om de te zien dat het expansievat doorzichtig is, zo kun je snel zien of en ongeveer hoeveel KVS er nog in het koelsysteem zit.

Nu:

Toen:

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7850

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 31 mei 2025 04:20 PM
  [ # 13 ]

Die motorsteun is ook al eens ‘gerepareerd’ zo te zien..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook