10 van de 10
« Eerste  < Vorige 8 9 10
   
Trots
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4963
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 oktober 2024 06:38 PM
  [ # 136 ]

Op mijn phone, zal hem hierheen sleuren.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4963
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 oktober 2024 06:42 PM
  [ # 137 ]
Citroensmgz schreef:

Met de kwaliteit van de moderne benzine is niks mis, maar vergelijkbaar met de oude met tetra-ethyl-lood als klopmiddel is er veel veranderd.
Moderne benzine wordt gemaakt voor moderne injectie benzine motoren en een laag verbruik, lees CO2 uitstoot. Met of zonder Ethanol is hij duidelijk anders dan die van vroeger !
Dat werkt niet perfect in een carburateur: Hij verdampt anders en verbrand anders. Daarom heb je tegenwoordig hetere bougies nodig , dus niet alleen omdat we meer file/start-stop rijden en moet je carburateur setting iets anders.
Mooi dat je een oplossing voor het warmer worden van de carburateur gevonden hebt: Veel plezier ermee !

Ik reed bijna dagelijks met die motor van 1966 tot in 1979 want het was mijn enige vervoermiddel naast de fiets en de carburateur zat tegen de kop geschroefd en werd ook warm, maar hij had nooit startproblemen.

En nu startte hij koud gewoon perfect, maar warm was hij niet tot leven te brengen.
En nu ik het spul middels een stuk rubber slang heb gemonteerd is dat probleem voorbij.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4963
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 oktober 2024 07:08 PM
  [ # 138 ]

Carburateur overdwars.


Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10502
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 oktober 2024 11:20 AM
  [ # 139 ]

Mooi gedaan!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4963
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 mei 2025 09:16 PM
  [ # 140 ]

Die foto’s van facebook verdwijnen weer en hier een foto opladen gaat niet want ze zijn al van je phone veel te groot voor de software.

Van de week heb ik er weer twee carburateurs op gezet en met enige moeite wilde hij starten, maar niet van harte.

Dag later liep hij met de eerste trap, maar weer een dag later met geen mogelijkheid. Dus ik was er weer klaar mee en heb het nu permanent voor elkaar gemaakt dat hij op een enkele carburateur loopt.

Op het bestaande spruitstukje van twee inlaten naar een enkele een flensje met een stukje 28 mm pijp er op gelast. Een zelfde flensje met pijpje op de carburateur, maar er is onvoldoende ruimte tussen de kop en de olietank voor de carburateur met tussen de flens met pijpje een stukje rubber slang.

Dus op het ene flens/pijpje een koperen bocht van 28 mm gesoldeerd en daar het stukje slang direct op en aan de andere kant van het slang de carburateur, zodat hij weer haaks tov de motor zit, maar wel netjes.

En met de eerste trap liep hij prachtig. Stilgezet want het is zondag en de buren zijn allemal thuis. Tijdje gewacht en weer met de eerste trap lopen en mooi.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10502
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 mei 2025 11:41 AM
  [ # 141 ]

Niet op zondag? Jij woont toch in het heidense west-Friesland?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9493
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 mei 2025 11:45 AM
  [ # 142 ]

Han woont in de Streek, allemaal RK-kerken daar. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4963
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 19 mei 2025 05:28 PM
  [ # 143 ]

Ik woon in een heel rustige straat met allemaal vriendelijke mensen en met dit mooie weer zitten ze buiten op de vrije dag, lekker met een biertje en dan ga ik geen lawaai staan te maken met een klassieke engelse tweecilinder die verre van stil is.

Ik vind dat rauwe geluid eigenlijk wel mooi, maar de meeste mensen houden er niet zo van.

Enniewee, vanmiddag een stuk gereden met het monster en hij start moeiteloos, ook met warme motor en het rijden met een Norton Dominator met het featherbed wideline frame, lees raceframe uit de jaren 50, is echt een feest.

Het stuurt moeiteloos en doet precies wat je wilt en het remt ook prima.

Ik ga het vaker doen nu ik het nog moeiteloos voor elkaar krijg. Mijn zoon is lichter dan ik en die krijgt hem niet door de compressie, want opa heeft dit brommertje een beetje opgekieteld met hoge compressie zuigers.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10502
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 mei 2025 07:52 PM
  [ # 144 ]
René Jongejan schreef:

Han woont in de Streek, allemaal RK-kerken daar. Wink

Ik weet het! Ik kom zelf uit Venhuizen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4963
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 mei 2025 05:59 PM
  [ # 145 ]

En weer met de eerste trap lopen en heel mooi.

Wat ik niet begrijp: als dezelfde carburateur op een enkele van de twee cilinders zit, samen met een andere carburateur op de andere cilinder, trap je je een lam poot.

En zit deze carburateur op beide cilinders, dan start hij per direct.

Merkwaardig, onieda?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43385
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 mei 2025 10:43 PM
  [ # 146 ]

Wat zijn dat voor carburateurs Han?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 mei 2025 10:48 PM
  [ # 147 ]

Ik weet niet exact hoe het zit, maar ik denk dat je er een beetje stromingsleer op los moet laten: Die cylinders staan op 360 graden, de eerste slag zuigt mengsel in het inlaatspruitstuk, maar dat komt nog niet in de 1e cylinder; de 2e slag zuigt datzelfde mengsel uit het inlaatspruitstuk in de andere cylinder en dan heb je daar een goed ontvlambaar mengsel , vonkje erbij en hop hij loopt. 
Als je 1 carb per cylinder hebt kan het zelfs zo zijn dan het mengsel door het dichtgaan van de inlaatklep nog naar de carburateur terug geblazen wordt, dan moet je een paar keer aanzuigen en dus trappen. Je moet dat echt in detail bekijken voor een specifieke motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4963
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 mei 2025 11:04 PM
  [ # 148 ]
waterman schreef:

Wat zijn dat voor carburateurs Han?

Amal Monobloc met de voorgeschreven sproeierbezetting.

Dezelfde carburateur waarmee hij 49 jaar geleden probleemloos startte en liep terwijl die carburateur behoorlijk heet werd als hij na het rijden een tijdje stil stond.

En nu zit die carburateur middels een stuk rubber mof thermisch gescheiden van de kop en is het startprobleem voorbij.
Maar van de week had ik even twee carburateurs er op gebeund, met deze op een enkele cilinder en de ander die geen vlotterkamer heeft en dus benzine krijgt van deze, toen wilde hij wel mooi lopen, maar ik trapte me een ongeluk en een enkele keer wilde hij wel starten, mits volgas.

En vanmiddag zet ik de benzinekraan open, zet het contact aan want hij heeft elektronische ontsteking, gashandle dicht, oliekraan met microschakelaar open en met een trap loopt hij mooi stationair.

Schiet mij maar in de feestverlichting

 

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11827
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 mei 2025 11:35 PM
  [ # 149 ]

Voor de techneuten hier, in het kader van ik heb er beeld bij: we hebben het, als ik het wel heb, over de AMAL Monobloc type 376/248, volgens een tabelletje dat ik van het forum van de Norton Owners Club heb gejat:

en dat ziet er dan in exploded view uit zoals dit:

Het is niet echt een ingewikkeld ding. Eigenlijk een extra grote bromfietscarburateur: het lijkt in wezen wel wat op een ouwe Bing zoals op een kikker-Puchje maar dan met een meer ingebouwde vlotterkamer. De ervaring leert dat die ouwe Bing carburateurtjes met hun meegegoten vlotterkamertjes ook prima last kunnen krijgen van vapour-lock, doordat de inhoud van de vlotterkamer aan de kook raakt als je niet doorrijdt. Waardoor je je nog bijna zou afvragen of ‘t met een pre-Monobloc AMAL, dus met ‘externe’ vlotterkamer, beter zou gaan omdat daarin de brandstof misschien wat minder opwarmt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4963
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 mei 2025 12:49 AM
  [ # 150 ]

Helemaal correct Derk. In post 134 heeft Citroensmgz het wat de benzine betreft volgens mij heel goed uitgelegd en wat jij zegt over de losse vlotterkamer bij de Bing klopt ook.

Ik heb een NSU Max van 70 jaar oud met een dergelijke Bing carburateur, dus losse er aan geschroefde vlotterkamer en die heeft geen startproblemen met de moderne benzine.

De Monobloc is een geheel, een gietstuk en als dat warm wordt denk ik dat je met de moderne benzine al snel vapour lock hebt en dus geen brandbaar mengsel.

En de moderne motor met inspuiting heeft geen vlotterkamers nodig natuurlijk.

Maar ik denk dat het probleem nu voorbij is, hij start weer net als vroeger en we gaan knallen met dat monster.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de reacties.

Profiel  
 
 
10 van de 10
« Eerste  < Vorige 8 9 10
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook