Chassisnummers zijn veel moderner als veel mensen denken. Bijvoorbeeld in Frankrijk had je vroeger de “plaque de constructeur” dat was je typeplaatje, dat bepaalde wat de auto was, en een ingeslagen chassisnummer is er pas in de 60’er jaren gekomen voor de meeste modellen.
België is ook nog speciaal omdat er voor 15 maart 1968 geen “sluitend” wettelijk kader was voor de technische eisen aan auto’s.
Het “Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen” is de eerste alomvattende regelgeving. Natuurlijk is dat sindsdien wel een aantal keren aangepast.
Vandaar dat er in België geen technische keuring is voor auto’s van voor 15maart1968, want er zijn geen goede wettelijk vastgelegde eisen.
Ten tijde van de Traction fungeerde het motornummer als “kapstok” bij de productie en de after-sales.
Wat ik zie klopt wel van wat ik weet voor een 1949: Reservewiel op de achterklep, geen “malle”.
To err is human, not to err is divine.
de “malle” koffer is er maar rond 1952 gekomen (volgens de boekskes he’), de franse van de laatste foto heeft deze wel