De Berlingo van Lucas, hoe aftermarket radio inbouwen?
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6338

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 07 mei 2025 10:09 PM

Had ik al gezegd dat ik een Berlingo heb?

Er zijn wel wat dingen mee:
-Centrale vergrendeling ontgrendelt niet.
-Koppelingspedaal komt niet helemaal terug.
-Speakers achter maken akelig rammelend geluid.

Dit soort ideeën vind ik wel inspirerend:

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7858

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 mei 2025 10:16 PM
  [ # 1 ]

Keurig!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

BertuCX
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 08 mei 2025 02:24 PM
  [ # 2 ]

Leuk Lucas! Net te vroeg, ik weet n mooie klusberlingo.
De foto’s van de Berlingo op markt zijn bijgevoegd. Overigens.

Groets, Bertus

Profiel  

Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6338

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 04 juni 2025 12:20 AM
  [ # 3 ]

Hoe zat het ook alweer met het inbouwen van een aftermarket radio i.c.m de BSI? 12V voeding trekken vanaf de accu of zekeringkast? En de geschakelde plus? Kan ik die van de aansteker pakken?

Profiel  

Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 522

- ID/DS D Special
Gepost: 04 juni 2025 11:43 AM
  [ # 4 ]

Zijn verloopstekkers voor, op die manier behoud je de meldingen op het scherm van je klok.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7858

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 04 juni 2025 01:21 PM
  [ # 5 ]

Helpt dit? https://www.berlingoforum.com/thread-16965-post-109248.html#pid109248

Ik moet hier bij de Xsara ook nog eens goed naar kijken, die lijkt wel goed aangesloten maar verliest toch altijd het laatst beluisterde radiostation. Vermoed dat daar een ‘echt’ permanente plus vanaf de zekeringkast moet komen.

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3892

Gepost: 04 juni 2025 01:26 PM
  [ # 6 ]

Deze Berlingo is uit 2003, ik denk niet dat het toen al zo geïntegreerd was. Daar zat denk ik nog gewoon een “losse” Citroen radio in.

Maar een verloopstekkers is toch een goed idee, dan heb je meteen de goede verbindingen naar permanente plus en contact. Je radio is vijfwel keer met een ISO aansluiting ? Dan moet je een ISO to Berlingo/Citroen kabel zoeken.

Het probleem komt als mensen met een “lampje” of een multimeter een plus draad gaan zoeken of een geschakelde plus en dan iets aan een can-bus lijn verbinden, of een CAN-bus unaware radio monteren in plaats van een radio die al wel op de canbus zit.

Je kunt altijd een permanente plus direct van de accu nemen, en de geschakelde van de sigarenaansteker.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11863

- Xantia TD SX
Gepost: 04 juni 2025 02:01 PM
  [ # 7 ]
2d schreef:

Helpt dit? https://www.berlingoforum.com/thread-16965-post-109248.html#pid109248

Ik moet hier bij de Xsara ook nog eens goed naar kijken, die lijkt wel goed aangesloten maar verliest toch altijd het laatst beluisterde radiostation. Vermoed dat daar een ‘echt’ permanente plus vanaf de zekeringkast moet komen.

Het kan zijn dat je in het kabelverloopje van de auto naar je headunit permanente plus en geschakelde plus omwisselen moet om dat op te lossen. Om de een of andere reden zitten de permanente plus en de geschakelde plus bij diverse Citroëns van deze generaties omgewisseld t.o.v. ISO-standaard in de ISO stekkers achter het dashboard. Zelfde komt ook bijvoorbeeld bij Alfa Romeo’s van dergelijke leeftijd voor, blijkbaar, want ik kwam er dus via een Alfa Romeo forum achter. In I d’r Bertje anno 2008 was dat ook aan de orde. In de praktijk merk je dat dus inderdaad aan het verlies van geprogrammeerde zenders e.d.

Met een de-pinning tooltje kun je het hele verhaal natuurlijk ook 100% ISO-standaard maken in de kabelboom van de auto, maar in de meeste verloopjes naar een head-unit kun je die beide 12V+ aders gewoon omstekkeren (geel op rood, rood op geel) en dat is wel zo makkelijk.

Derk

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2491

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 04 juni 2025 03:18 PM
  [ # 8 ]

Niet alleen Citroën en Alfa houden/hielden zich niet altijd aan de ISO norm voor de A-stekker. Dat heeft er mede mee te maken dat er inmiddels meer functies op de A-stekker kunnen zitten.
Zie DIT overzicht daarvan.

De B-stekker van de speakers is wél altijd dezelfde.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook