Waterpomp is opgelost! Het blijkt dat ook Pascal inmiddels meerdere pompen met een te grote impeller heeft ontvangen. Een nieuwe, maar eerder geproduceerde pomp bleek een kleinere impeller te hebben. Deze zit er inmiddels op.
De motorsteun blijkt nogal een lastig item. De eerder meegekregen steun is niet correct, het blijkt een veel kleiner rubber te zijn dat op een metalen shim rust. Tot nu toe nog geen vervanger kunnen vinden. Zie foto’s voor verschil
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
https://www.bxparts.eu/nl/motorsteunen/1814-1843-91-motorsteun-serie-1.html
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Goeie vondst , er gaat niks boven origineel, niet heel goedkoop, maar je kunt wel verder.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Dank voor de links! De motorsteun is besteld en komt hopelijk spoedig binnen. Dan kan ik de zaak weer in elkaar zetten. Hierna staan nieuwe banden op het to-do lijstje. Zelf denk ik om er Hankook onder te laten leggen; prijs-kwaliteit is gewoon erg goed. Wilde eigenlijk Michelin, maar Michelin heeft alleen de Energy Savers in deze maat. Dat is een band waar ik zo ver mogelijk bij uit de buurt blijf.
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis
Oohh, wat is er mis met de energy savers?
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
In mijn ervaring: snel uitgedroogd! In beginsel een fijne en stille band, maar ik vind de grip wat tegenvallen en ze zijn vaak al na twee-drie jaar al behoorlijk uitgedroogd.
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis


























Totaal aantal Berichten: 7861
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat klopt wel ja. Als je veel kilometers maakt en ze in die periode op rijdt (60-80K) dan is het te overwegen. Ze hebben eigenlijk ook vanaf het begin weinig grip in de regen.
KoenB schreef:Dat motorsteunrubber was inderdaad losgescheurd bij demontage van de motorsteun. Op dat moment snel maar even met rubberseal weer vastgezet, zodat het zaakje in ieder geval bij elkaar bleef zolang ik geen nieuwe motorsteun kon vinden. Dat komt wel goed, pak ik straks gelijk mee met het slaatje
Dan snap ik het Helaas heb ik ook al vaak gezien dat een motorsteun zo opgelapt wordt voor de APK, terwijl een vervangend onderdeel goedkoop en goed verkrijgbaar is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ok, dat snel verouderen ken ik niet zo, maar van weinig grip in de regen snap ik echt niet. heb ze al bijna 20jr op mn xantia hdi, en juist in de regen is het voor mij een geweldige band. Maar ms is het wagen gewicht een factor die meeweegt..
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Het is natuurlijk subjectief, de bandenkeuze. Uiteindelijk zijn voor mij doorslaggevend: remprestatie in m.n. nattigheid, grip, geluid en prijs. Band mag wat sneller slijten want veel kilometers gaat deze BX jaarlijks niet maken.
Intussen is trouwens de motorsteun binnen én gemonteerd. In het werk aan de distributieriem is klaar, inclusief spanrol en waterpomp. Van de weer haal ik de voorpijp weer op bij de lasser. Daarna gaan de velgen voor nieuwe banden. Heb de velgen zelf al opgefrist en opnieuw zilver gespoten. Heb deze eerst met de staalborstel compleet schoongemaakt, geschuurd, ontvet en in de Hammerite gezet. Knappen ze aardig van op.
Kortom, ik hoop deze zomer de auto weer op kenteken te zetten!
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis
En weer kleine stappen gezet!
De BX staat rondom op nieuwe banden. Met de distributie weer helemaal afgerond en het koelsysteem gevuld, werd het tijd voor een heel klein blokje om (zonder kenteken). Daarbij viel het veercomfort in negatieve zin op. De achterkant is plankhard!
Gelijk die avond een setje comfortbollen + accumulatorbol besteld. Goed inlezen, moed op doen en gaan! Iets met Pippi Langkous…
Enfin, de bokken monteren is makkelijker dan verwacht: met de beitel een klein stukje losdraaien met de auto in de hoogste stand, de auto op z’n buik leggen en met het handje losdraaien! Ook de accumulator ging makkelijk los, alleen was het even worstelen om de bol zelf er tussenuit te krijgen. Ben huiverig om 40 jaar oude leidingen niet teveel te buigen
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis
Over de oude leidingen hoef je weinig zorgen te hebben, als ze niet geroest zijn kunnen ze heel wat hebben. Denk maar aan de krulleidingen die jaar in jaar uit moeten bewegen , die gaan zelden stuk door het bewegen, tenzij roest intreedt.
Wordt een kek-karretje zo. Nieuwe bollen maken het af. Losdraaien met een beitel kennen we wel, eerst lostikken en soms een flinke braam door de beitel, en dan die braam lekker in je handen…..de bollen kunnen verrekte vast zitten en daarom heb ik een eigen -design ketting sleutel gemaakt van een originele distributie ketting van een citroen sm…..
Je hoeft de nwe bollen niet TE vast te zetten bij montage.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.





























Totaal aantal Berichten: 10568
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom comfortbollen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bibberkip schreef:Over de oude leidingen hoef je weinig zorgen te hebben, als ze niet geroest zijn kunnen ze heel wat hebben. Denk maar aan de krulleidingen die jaar in jaar uit moeten bewegen , die gaan zelden stuk door het bewegen, tenzij roest intreedt.
Je hoeft de nwe bollen niet TE vast te zetten bij montage.
Uiteindelijk was dat ook een kwestie van lef, dat had ik misschien even te weinig. Ik was ook enigszins geremd door eerdere ervaringen met uitscheurende (rubber)leidingen op de BX. Ik weet dat ze heel kwetsbaar en broos zijn na zo’n lange periode stilstand, maar ik hoop écht dat het in ieder geval tot voorbij de invoerkeuring bij de RDW de zaak nog lekdicht blijft. Dan kan ik deze zomer eerst wat kilometers gaan maken om te kijken waar de prioriteiten voor de winterperiode liggen. De auto gaat dan trouwens in de loods, dit exemplaar krijgt geen zout meer te zien.
Ik heb wel geprobeerd met een oliefiltertang eerst de veerbollen te verwijderen, maar de mijne had nét niet genoeg ruimte om lekker om de veerbollen te sluiten. Toen maar gekozen om het met de beitel te proberen en dat ging wonderwel makkelijk!
Uiteraard bij het plaatsen van de nieuwe bollen de keerringen met olie ingesmeerd en daarna handvast teruggeplaatst.
jantje1948 schreef:Waarom comfortbollen?
De vraag is eerder: waarom niet? Ten eerste wilde ik het ook gewoon eens proberen. Ten tweede heb ik een BX om te onthaasten. Je zou eerder verwachten dat mijn generatie vooral van snelheid, hard afgeveerde auto’s en grote velgen houd. Ik vind het persoonlijk veel prettiger om gewoon lekker te toeren op b-wegen en te genieten van het comfortabel deinen van de auto.
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis
Nog een korte toevoeging:
Gisteren ben ik begonnen met een klein beetje afstelwerk aan de carburateur, een Weber 32-34 DRTC. De auto loopt onregelmatig, dus ook de ontsteking wil ik nog goed afstellen. Volgens de vraagbaak moet deze op 10 graden voor BDP staan. Dat pak ik dan ook mee.
Ik denk wel dat ik binnenkort de carb zal moeten demonteren en een kleine revisie moet geven. Gezien de complexiteit van de DRTC kijk ik hier nog een klein beetje tegenop. De Solex 34PDSIT van onze LT28 camperbus was toch een heel stuk minder complex.
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis