6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
Aanschaf C6 3.0 V6 (benzine)
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 16 juni 2025 11:27 PM
  [ # 76 ]
caro-den schreef:

Maar dat neemt niet weg dat ik wel graag zou willen weten wat een goed onderhouden C6 benzine met 225K op de teller nu zo’n beetje kost aan jaarlijks onderhoud als je 15-20K per jaar rijdt. Ik weet dat het lastig schatten is…

 

Als je al contact hebt met JH, ik zou zeggen vraag bij hem eens wat je kunt verwachten, hij kent deze C6 begreep ik en dichter bij het vuur kun je niet zitten voor een raming. Kun je tegelijk vragen of hij oplossingen heeft voor de groene monsters.

Ik rijd zelf de 2.7 HDI en doe de wat kleinere dingen en standaard onderhoud zelf dus voor mij is het een beetje moeilijk inschatten. Er zitten ook geen groene monsters in de 2.7 HDI (bij ome alie trouwens te koop voor een tientje per stuk).

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 17 juni 2025 07:15 AM
  [ # 77 ]

Ik vond de 1920HE op Amazon. Geen idee of dit een kwalitatief goed product is, helaas geen reviews. De prijs is wel erg laag. Mogelijk een Ali Expr. artikel?

FREAZE-Nokkenas-Solenoid-Regelklep-1920HE

http://www.amazon.nl/FREAZE-Nokkenas-Solenoid-Regelklep-1920HE/dp/B0C5VLC8KV

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Huidige voertuigen in ons gezin: Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 17 juni 2025 07:22 AM
  [ # 78 ]
Ed P schreef:
caro-den schreef:

Maar dat neemt niet weg dat ik wel graag zou willen weten wat een goed onderhouden C6 benzine met 225K op de teller nu zo’n beetje kost aan jaarlijks onderhoud als je 15-20K per jaar rijdt. Ik weet dat het lastig schatten is…

 

Als je al contact hebt met JH, ik zou zeggen vraag bij hem eens wat je kunt verwachten, hij kent deze C6 begreep ik en dichter bij het vuur kun je niet zitten voor een raming. Kun je tegelijk vragen of hij oplossingen heeft voor de groene monsters.

Ik rijd zelf de 2.7 HDI en doe de wat kleinere dingen en standaard onderhoud zelf dus voor mij is het een beetje moeilijk inschatten. Er zitten ook geen groene monsters in de 2.7 HDI (bij ome alie trouwens te koop voor een tientje per stuk).

Ga ik zeker doen! Thanks!

Ik vond ze op ali inderdaad ook. En op Amazon (zie mijn post hierboven). Ben erg benieuwd of die Ali-dingen werken en hoe lang.

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Huidige voertuigen in ons gezin: Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 18 juni 2025 03:10 PM
  [ # 79 ]

Zaterdag gaan we een proefrit maken.

Er wordt voor aflevering nog het e.e.a. aan gedaan.

- nieuwe distributie (want die moet in 2026 vervangen worden).
- nokkenashuis-afdichting wordt hersteld.
- hij krijg een beurt die nodig is.

- de groene monsters zijn 10.000 km geleden gedaan (2 jaar geleden). Verder werd er aangeveven dat ze nog wel leverbaar zijn, alleen niet origineel van PSA. Ze hebben er goede ervaring mee.
- fusees zijn 2 jaar geleden vervangen.
- bobines zijn al vervangen door nieuwere types die niet meer overgevoelig zijn.
- heeft al 4 nieuwe Michelin banden.

 

 

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Huidige voertuigen in ons gezin: Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27961
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 juni 2025 06:07 PM
  [ # 80 ]

Voor die nokkenhuis afdichting moet de d-riem er toch af, al met al een aardig klus.

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 18 juni 2025 11:36 PM
  [ # 81 ]

Ah, OK. En dan is het ook slim om de waterpomp mee te nemen, zeker?

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Huidige voertuigen in ons gezin: Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3448
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 19 juni 2025 08:41 PM
  [ # 82 ]

Nog ff goed nadenken: Een 3.0 benzine is gewoon onderbemeten voor een C6. Vooral te weinig koppel onderin.

Als het echt voor de hobby is speelt geld niet echt een rol, zou ik gaan voor een 3.0 diesel, niet een 2.7. Die heeft dan ook meteen een RT4.

Bij de “midlife” beurt komt ook de radiator en de condensor ter sprake. Die dingen zitten in een cassette. Als er één lek is moet je gezien de sleuteltijd beide vervangen en ook meteen de koelventilatoren, die lopen rond die kilometrage ook uit hun lagers.

Het olieprobleem van de benzineversie moet je niet onderschatten: Als ik het weer moest doen (been there), zou ik de motor eruit halen, dat bespaart erg veel uren.

Gezien het zeer geringe aantal C6’en, die gedurende de productietijd geleverd zijn, kom je uit op ongeveer één C6 per dealer per jaar. Die hebben er dan ook geen verstand van, niet eens een beetje.
Er zijn in NL maar ca 3 adressen waar je met zo’n ding terecht kan, met Nw Vennep met stip op één. Daar is zeer veel kennis over tal van C6 specifieke problemen.

Een een C6 vergelijken met een Volvo is vloeken in de kerk.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 19 juni 2025 09:06 PM
  [ # 83 ]

Bedankt voor de reactie JanSr.

Een benzine-versie is geen race-auto maar ik moet zeggen dat het mij destijds niet opgevallen is dat er te weinig koppel is. Ben benieuwd of ik er zaterdag met de proefrit nog zo over denk! Een diesel zou wel erg fijn zijn maar de MRB is wel erg hoog (iets van 250 euro per maand tegen 115 voor een benzine-versie) en dat vind ik wel teveel van het goede.


Wat is de midlife beurt, welke km.stand?

Ik zal de radiator/condensor navragen bij de proefrit. Goede tip!

De dealer waar de auto staat heeft ervaring met de C6 en Oldenhage in Nieuw Vennep is voor mij goed te doen, dus daar maak ik geen zorgen over.

En sorry dat ik in de kerk gevloekt heb met het noemen van Volvo Smile

 

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Huidige voertuigen in ons gezin: Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3448
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 juni 2025 09:53 AM
  [ # 84 ]

De midlife beurt zit rond de 240k km, als de D-riem aan de beurt is. Je moet dan rekenen op meerdere duizenden euros.

Ziehttps://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225539/

Diesels vergen veel wegenbelasting, maar dat wordt voor een leuk deel goedgemaakt door het verbruik. De benzineversie slurpt fors.

Ik zou toch een keer een proefrit maken in een 3.0 diesel voor je een besluit neemt.
De 2.7 diesel rijden ook prima, maar die motoren zijn minder betrouwbaar en luidruchtiger.

Trouwens: Dit is ook een mooi onderwerp: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1985467/

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 730
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 20 juni 2025 09:58 AM
  [ # 85 ]

Wat jansr zegt is juist gesproken. De zuinigheid vaan een diesel is een groot goed, en het koppel is indrukwekkend. En als je een keer lekker wilt trappen dan word je niet meteen bestraft met een idioot (benzine) verbruik. Dan ‘‘bespaar’’ je wegenbelasting, en je trapt zomaar 100 euro benzine per week kapot.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 20 juni 2025 02:48 PM
  [ # 86 ]
JanSr schreef:

De midlife beurt zit rond de 240k km, als de D-riem aan de beurt is. Je moet dan rekenen op meerdere duizenden euros.

Ziehttps://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225539/

Diesels vergen veel wegenbelasting, maar dat wordt voor een leuk deel goedgemaakt door het verbruik. De benzineversie slurpt fors.

Ik zou toch een keer een proefrit maken in een 3.0 diesel voor je een besluit neemt.
De 2.7 diesel rijden ook prima, maar die motoren zijn minder betrouwbaar en luidruchtiger.

Trouwens: Dit is ook een mooi onderwerp: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1985467/


OK, duidelijk! De D-riem wordt al vervangen bij aankoop en de genoemde radiator/condensor laat ik checken en wellicht is deze al vervangen. Enig idee wat dat zou kosten?

Bedankt voor de link, ga ik lezen!

 

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Huidige voertuigen in ons gezin: Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 20 juni 2025 02:50 PM
  [ # 87 ]
bibberkip schreef:

Wat jansr zegt is juist gesproken. De zuinigheid vaan een diesel is een groot goed, en het koppel is indrukwekkend. En als je een keer lekker wilt trappen dan word je niet meteen bestraft met een idioot (benzine) verbruik. Dan ‘‘bespaar’’ je wegenbelasting, en je trapt zomaar 100 euro benzine per week kapot.

Ik ga op zoek naar een 3.0 HDI. Moet ik inderdaad eens proberen.

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Huidige voertuigen in ons gezin: Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3448
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 20 juni 2025 03:52 PM
  [ # 88 ]

Hoeveel dat kost weet ik niet meer. Radiator en condensor is tegen de €500, fans weet ik niet meer, de kosten zitten hoofdzakelijk in de vele uren sleutelen. Al die dingen zitten aan elkaar vast, daarom is het verstandig om dat tegelijk te doen.
En dit geldt zowel voor de benzine als de dieselversies.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
caro-den
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 30-08-2012

Gepost: 20 juni 2025 04:50 PM
  [ # 89 ]

Bedankt! Goed om rekening mee te houden met de evt. onderhandelingen.

Ik heb bij Enting in Zwartsluis een mooie 3.0 HDi gezien met 180.000 km. op de klok.

Ziet er fraai uit. Ga ik (hopelijk) morgen naar kijken. Eerst de benzine morgenochtend. Dat wordt een leuke dag Smile

Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):

2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19B, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Huidige voertuigen in ons gezin: Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27961
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 juni 2025 05:54 PM
  [ # 90 ]

Leuk om ze beide op 1 dag te proberen!

Een 3.0 HDi is mijn daily driver (in een C5), altijd soepel en zo rustig en stil.

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook