Arjan Verkade schreef:Leuk om ze beide op 1 dag te proberen!
Een 3.0 HDi is mijn daily driver (in een C5), altijd soepel en zo rustig en stil.
Mooi wagenpark heb je! CX en DS (nou ja ID19) heb ik ook gehad. Heerlijke auto’s!
Huidige voertuigen in ons gezin: (hopelijk binnenkort een Citroën C6 3.0 V6 Exclusive), Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.

Totaal aantal Berichten: 27965
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive

Totaal aantal Berichten: 1233
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb beiden gereden, de benzine en mijn eigen 2.7 diesel. Ik heb er niets over gezegd omdat ik begreep dat je de benzine wilt kopen. Ik begrijp nu dat diesel ook een optie is. Ik zou mijn diesel niet willen ruilen voor de benzine. Ik rijd veel autoweg/snelweg kilometers en het gemak waarmee de diesel accelereert bij 100 km naar 130 is echt fijn en geen vergelijk met de benzine. Die moet echt naar 3500 toeren springen om wat koppel te hebben wat de diesel al heeft bij 1800 toeren.
Rijd je veel stadsritjes of boeit je dit niet en cruise je in de relaxstand dan is de benzine in mijn ogen wel een optie.
Je gaat vandaag de diesel proberen, ik ben benieuwd….
Ik zie dat Enting ook een 2.7 heeft staan, ik zou als ik jou was die ook proberen, kun je vergelijken.
Oh, ennuh, besef dat de uitvoering met elektrisch bedienbare achterstoelen een achterbank heeft die niet neergeklapt kan worden. Mocht je dat belangrijk vinden….
@ EdP: bedankt voor de reactie en tip over de achterbank. Neerklappen daarvan zouden we erg fijn vinden dus dat heeft de voorkeur.
Ik heb vanochtend een heerlijke proefrit in de benzine C6 gehad. De auto rijdt fan-tas-tisch. Onze Tesla Model Y maakt meer geluid met rijden (vooral bandengeruis). De C6 is enorm stil. En geen rammel, piep of kraak te horen. Wát een bouwkwaliteit. Onze Tesla laat nu (1 jaar oud) al wat bijgeluiden horen ergens rechtsachter. De C6 dus totaal niets. Ik was erg onder de indruk.
De automaat schakelt zijdezacht en de V6 klinkt heerlijk (raam open anders hoor je ‘m nauwelijks).
Ik begrijp de opmerkingen over het koppel van de benzine t.o.v. de dieselversies. Toch viel het mij niet tegen. Het is zeker geen sportwagen maar als ik echt snel wil rijden dan pak ik de Tesla of de BMW Z4.
We zijn overigens niet meer naar Enting geweest want het kwam qua tijd niet lekker uit na de 1e proefrit (2 uur rijden bij ons vandaan). Daarnaast was er nog een andere reden om de diesel niet te proberen: ik kom heel regelmatig in Antwerpen en Parijs. In Antwerpen is men bezig om emissie-5 diesels vanaf 2026 de milieu-zone niet meer in te laten. Ook in Parijs is men hiermee bezig. Dat is voor mij wel een dingetje want ik wil de C6 zeker ook gebruiken voor dit soort ritten.
Huidige voertuigen in ons gezin: (hopelijk binnenkort een Citroën C6 3.0 V6 Exclusive), Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Leuke feedback
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
caro-den schreef:Zaterdag gaan we een proefrit maken.
Er wordt voor aflevering nog het e.e.a. aan gedaan.
- nieuwe distributie (want die moet in 2026 vervangen worden).
- nokkenashuis-afdichting wordt hersteld.
- hij krijg een beurt die nodig is.- de groene monsters zijn 10.000 km geleden gedaan (2 jaar geleden). Verder werd er aangeveven dat ze nog wel leverbaar zijn, alleen niet origineel van PSA. Ze hebben er goede ervaring mee.
- fusees zijn 2 jaar geleden vervangen.
- bobines zijn al vervangen door nieuwere types die niet meer overgevoelig zijn.
- heeft al 4 nieuwe Michelin banden.
Benieuwd wat het besluit uiteindelijk zal worden inzake je mogelijke aanschaf C6 .
Nog een vraag inzake de groene monsters. Je geeft aan dat de C6 garage goede ervaringen heeft met niet originele groene monsters. Weet je ook van welk merk? Ik zie ze inderdaad vanaf een tientje per stuk, maar ik kan me niet voorstellen dat die van voldoende kwaliteit zijn. Ik zit te kijken of ik als reserve voor op vakantie een tweetal koop, maar dan zou het mooi zijn als dat goede, maar goedkopere exemplaren zijn. Ik zie fabrikanten/leveranciers van goedkoop (Guigia, BTTP, Aquafin) tot middelduur (Freaze, Baificar) tot prijs zoals we die kenden van origineel (Beathorizon), maar er staan geen recensies bij…

Totaal aantal Berichten: 9499
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citrof schreef:Benieuwd wat het besluit uiteindelijk zal worden inzake je mogelijke aanschaf C6
.
De C6 wordt al vermeld in zijn onderschrift, dus gekocht lijkt mij.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Oh haha, nou nee. De C6 is nog niet gekocht. Maar ik had mijn onderschrift wel alvast aangepast
Zal er even bijzetten dat ie er hopelijk binnenkort is!
Citrof schreef:caro-den schreef:Zaterdag gaan we een proefrit maken.
Er wordt voor aflevering nog het e.e.a. aan gedaan.
- nieuwe distributie (want die moet in 2026 vervangen worden).
- nokkenashuis-afdichting wordt hersteld.
- hij krijg een beurt die nodig is.- de groene monsters zijn 10.000 km geleden gedaan (2 jaar geleden). Verder werd er aangeveven dat ze nog wel leverbaar zijn, alleen niet origineel van PSA. Ze hebben er goede ervaring mee.
- fusees zijn 2 jaar geleden vervangen.
- bobines zijn al vervangen door nieuwere types die niet meer overgevoelig zijn.
- heeft al 4 nieuwe Michelin banden.
Benieuwd wat het besluit uiteindelijk zal worden inzake je mogelijke aanschaf C6.
Nog een vraag inzake de groene monsters. Je geeft aan dat de C6 garage goede ervaringen heeft met niet originele groene monsters. Weet je ook van welk merk? Ik zie ze inderdaad vanaf een tientje per stuk, maar ik kan me niet voorstellen dat die van voldoende kwaliteit zijn. Ik zit te kijken of ik als reserve voor op vakantie een tweetal koop, maar dan zou het mooi zijn als dat goede, maar goedkopere exemplaren zijn. Ik zie fabrikanten/leveranciers van goedkoop (Guigia, BTTP, Aquafin) tot middelduur (Freaze, Baificar) tot prijs zoals we die kenden van origineel (Beathorizon), maar er staan geen recensies bij…
De C6 staat voor mijn nog steeds op nummer 1. Bij mijn vrouw is dat toch nog niet helemaal het geval, alhoewel ze een C6 zeker fraai vindt.
Ze maakt zich alleen wat zorgen over de restwaarde als we de C6 na 2 jaar weer zouden verkopen. Ze had de dagwaarde gezien (2000 tot 4000 euro). Dagwaarde is natuurlijk geen verkoopwaarde. Ik denk dat het heel lastig is om een uitspraak te doen over waarde in de toekomst. Als we de showroom verlaten is de auto al direct minimaal 3K minder waard. Maar een C6 is een liefhebbersauto en daar is lastig van te zeggen wat ie opbrengt over 2 jaar.
Ik heb geen idee over welk merk groene monsters de dealer het heeft. Ik zal het vragen, mochten we langsgaan als we besloten hebben
Ok, sterkte met het besluit!
Als je hem koopt is het handig om hem te laten taxeren en hem op de getaxeerde waarde te verzekeren. Bij schade geldt dan de verzekerde waarde.
Wat de waarde van een c6 benzine in de toekomst gaat doen blijft lastig. Er zijn er weinig van gemaakt (slechts 2.783 stuks benzine), maar de vraag is of er veel liefhebbers zijn in de toekomst, citroen liefhebbers vergrijzen is mijn indruk.
Hoor graag nog over de groene monsters
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Dank, normaal beslis ik in no-time haha
Mijn verzekeraar biedt 3 jaar aankoopwaarde en dat geldt voor de C6 omdat ie bij een officiële dealer verkocht wordt.