











































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
BDP sensor is nog steeds een verdachte, net als het blauwe Bosch brandstof relais.
Peter-Paul schreef:Bij een cilinder wat remmenvloeistof er in gespoten, niks.
Huh ? Wat heeft dat voor zin?
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Heb vanmorgen een van de slangetjes naar de inspuiters een beetje losgeschroefd en toen gestart en de benzine spoot er uit. Toen de bougies nagekeken of ze vonken en dat was prima. Maar starten deed hij niet. Een hoop gezoek in de autovraagbaak en toen kwam de modulator wel als verdacht naar voren. Die ben ik gaan zoeken maar niet gevonden maar al doende heb ik wel allerlei stekkers los gehad en weer vast gemaakt. Ik probeer weer te starten en jawel hoor start meteen. Heel blij maar dit geeft wel een onzeker gevoel dus ik moet mij gaan verdiepen in de elektronica. In ieder geval ga ik alle stekkers losmaken en schoonmaken, ontvetten, controleren. Iemand nog slimme tips hiervoor?
En deze wagen heeft toch een L-jetronic systeem? Het is een: cx pallas 25 ie automaat uit 26-04-1985.
En die heeft toch geen BDP sensor?
In 1985 hadden de CX GTI’s nog een L-jetronic met 2 sensors.
Die sensoren komen binnen bij de ontstekingesmodule ( de AEI) die een signaal doorgeeft voor de L-jetronic injectie computer.
Problemen met excentrische verbindingen komen vaak voor bij oudere auto’s: Oxidatie van connectoren, etc.
Als de L-jetronic ECU geen signaal krijgt van de AEI, dan weet hij niet wanneer te injecteren, en injecteert dus niet.
To err is human, not to err is divine.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die BDP sensoren willen nog wel een stuk gaan, of niet starten als ze warm zijn.
De veel ervaren CX 2500 rijders hebben wel een reserve bij zich.
Het is mij nog niet geheel duidelijk welk injectiesysteem erin zit.
L Jetronic heeft wel een bdp sensor, maar die heeft alleen een functie als diagnosestekker (tenminste bij de BX)
Heb je 1 of 2 bobines?
Heb je 1 bobine en zit daar de ontstekingsmodule achter of ergens anders op het schutbord?
Heb je de gasklep een beetje opengezet bij het inspuiten van remreiniger?
Moet wel met z’n tweeën, luchtslang losmaken, hulpje het gas een beetje laten intrappen, laten starten en tegelijk de remreiniger of motorstart inspuiten. Er moet namelijk wel een lucht/brandsofmengsel ingezogen worden.
Als ie dan een paar slagen maakt is het een brandstofprobleem.
Anders blijft de ontsteking toch wel de verdachte. Of het contactslot…
Maar misschien blijft ie nu wel werken en heb je het probleem onbewust opgelost












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een L jet heeft altijd 1 of 2 BDP sensoren. Die dingen zijn berucht.
Een CX heeft nooit 2 bobines.
Niet starten kan ook door een gare LMM. Er zit geen LPG in toch?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een CX 2500 heeft zeker wel 2 bobines. Een 2400 heeft er 1. Een 2500 heeft 1 óf 2 BDP sensoren voor de ontsteking. Een 2400 heeft geen BDP sensor voor de ontsteking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt mij dat als er geen BDP sensor in zit er een verdeelkap met rotor in moet zitten. Anders weet dat ding niet wanneer hij waar moet vonken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De laatste dagen geen problemen meer gehad bij het starten of rijden, hij lijkt zelfs beter te starten en de motor loopt regelmatiger.
Is het slim om deze bdp sensor te kopen en in reserve te houden:
https://www.garage80.nl/a-52259099/motor-en-motoronderdelen/bdp-sensor-cx-25-gti-of-gti-turbo-95496547/
De auto heeft geen lpg.
Heb je de aantekening gelezen? Wat houdt dat in? de voet aanpassen?
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Een 25 IE heeft geen verdelerkap maar maakt gebruik van het missing spark systeem en twee bobines zoals Waterman al schrijft.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat kan dus alleen als er een BDP sensor is dan. Dat was dus mijn punt.
Ik denk dat je “lost spark” bedoelt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja of wasted spark.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ook ik was de juiste term even kwijt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.