18 van de 18
« Eerste  < Vorige 16 17 18
   
citroen CX te mooi om waar te zijn?
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11868
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 juni 2025 04:08 PM
  [ # 256 ]

Precies. Zo’n missing spark systeem is wel een goeie diefstalbeveiliging overigens Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27968
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 juni 2025 05:06 PM
  [ # 257 ]

Er zijn ook CXen met een startonderbreker, dan gaat de startmotor wel gewoon rond Wink
Dus ik vermoed geen brandstof en ontsteking.

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 26 juni 2025 08:19 AM
  [ # 258 ]
jantje1948 schreef:

Ah, ook ik was de juiste term even kwijt!

Bedoelde ik ook Rolling Eyes

Profiel  
 
Peter-Paul
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 26 juni 2025 10:43 AM
  [ # 259 ]

Over het aanpassen van een BDP sensor vond ik dit in het forum:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214533/P15/#1913110

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10555
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juni 2025 11:11 AM
  [ # 260 ]

Is er nergens een te koop die gelijk goed is? Zonder aan te passen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25704
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juni 2025 02:33 PM
  [ # 261 ]

https://www.cx-basis.de/impulsgeber-cx-25ie-gebraucht-zue-12826.html

( used and tested) voor de 25 ie

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Peter-Paul
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 29 juni 2025 01:38 AM
  [ # 262 ]

Zaterdag een rit van Leiden naar Heerlen gemaakt geen probleem . Op de terugweg naar Leiden waren we op 10 km van Leiden bij een stoplicht en bij het wegrijden stotterde en bokte hij en hield ermee op. En wilde niet meer starten. Wel de startmotor rondtrekken maar niet meer starten en alle lampjes rood. Het stop lampje in het midden, links daarvan de druk hydraulisch systeem, links daarvan de temperatuur koppelomvormer . Rechts van het stop lampje, de oliedruk, en rechts daarvan de koelwatertemperatuur.
Het niveau van het hydraulisch systeem was goed, niveau koelwater, olie versnellingsbak en motorolie waren goed.
Gelukkig vlakbij een tankstation ,daar de auto heen geduwd. Gelukkig stond daar net een taxi en mochten we de CX bij het tankstation laten staan.
Ik ga morgen nog wat proberen om hem te starten en misschien lukt dat wel door een toevalstreffer en dan rijdt ik hem meteen naar garage Civer. Lukt het niet dan laat ik hem ophalen door garage Civer en wachten we maar weer af of dit opgelost kan worden. Maar door de onduidelijkheid van het probleem kon het wel eens moeilijk worden.
Ik heb een foto van zo’n zelfde dashboard bijgevoegd.
Zolang de wagen zo onbetrouwbaar is kan ik hem helaas niet gebruiken, balen net in de vakantie.

Afbeelding Bijlagen
dashbord_cx.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Peter-Paul
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 29 juni 2025 02:21 AM
  [ # 263 ]

Is domweg zo’n BDP sensor er nieuw in zetten en dan proberen de enige mogelijkheid? Dit omdat uit de reacties lijkt dat deze de eerste verdachte is. Helaas is dat proberen wel een vervelend risico omdat je zomaar ergens stil kunt blijven staan. En omdat het probleem zich bij specifieke omstandigheden voordoet ( hitte na een stevige rit of door het hete weer) is een eventuele meting niet mogelijk.
Of kun je die BDP sensor testen of doormeten zodanig dat je weet of hij de boosdoener is?

De vorige keer dat hij zo niet wilde starten hadden de bougies wel een vonk en was er wel benzine en benzinedruk in de verdeelbuis voor de inspuitventielen maar waren de bougie niet nat ook niet na langdurig starten. Dus wordt het inspuitsysteem niet geactiveerd?

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 29 juni 2025 06:56 AM
  [ # 264 ]

Best ervoor zorgen dat je een vervanger bijhebt. Zou je dmv ohmse meting op dat moment zien welke de boosdoener is? In zo’n geval gaat het over een defect aan de bdp sensor veronderstel ik of kan het ook de toerensensor zijn?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3898
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 juni 2025 10:09 AM
  [ # 265 ]
Peter-Paul schreef:

Is domweg zo’n BDP sensor er nieuw in zetten en dan proberen de enige mogelijkheid? Dit omdat uit de reacties lijkt dat deze de eerste verdachte is. Helaas is dat proberen wel een vervelend risico omdat je zomaar ergens stil kunt blijven staan. En omdat het probleem zich bij specifieke omstandigheden voordoet ( hitte na een stevige rit of door het hete weer) is een eventuele meting niet mogelijk.
Of kun je die BDP sensor testen of doormeten zodanig dat je weet of hij de boosdoener is?

De vorige keer dat hij zo niet wilde starten hadden de bougies wel een vonk en was er wel benzine en benzinedruk in de verdeelbuis voor de inspuitventielen maar waren de bougie niet nat ook niet na langdurig starten. Dus wordt het inspuitsysteem niet geactiveerd?

Als de bougies wel vonken, je hebt benzinedruk en de bougies worden niet nat dan is je conclusie juiste dat er niet ingespoten wordt.
Dat wil dan vrijwel meteen ook zeggen dat de BDP sensor werkt, want die is nodig voor de ontsteking !
En nee, een leek kan die BDP sensor niet echt goed doormeten: Je kunt daar de ohmse weerstand van meten, maar als hij net werkt bij grote hitte moet je dan meten. Demonteren, opwarmen en meten kan dan wel. Maar eigenlijk zegt dat nog niet alles, want dat ding moet pulsen maken, en als dat niet OK is dan weet je logniks. Geen ohmse weerstand is 100% defect, maar andersom niet.

De ontstekingsmodule geeft het polssignaal aan de injectie computer, daar moet je dus in eerste instantie zoeken. Omdat je dat zelf niet kunt, zoals je aangeeft , zou ik hem naar Civer brengen. Het wordt de komende dagen heet, dus dan is buiten zetten en laten lopen misschien wel een goede test. Anders met een grote haarfoehn de verdachte onderdelen opwarmen. ( Met een verfstripper wordt het lokaal te heet als je niet voorzichtig bent).

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Peter-Paul
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 29 juni 2025 02:43 PM
  [ # 266 ]

Net naar het tankstation gegaan waar de auto staat en alles nog eens nagelopen. Vonk is er, bougies worden nat, dus benzine is er, maar niet starten. Nog wat stekkers en aardaansluitingen schoongeschuurd. Hielp niks. Toen de doppen van de kabels die naar de bougies gaan losgehaald van die twee trafo achtige dingen ( condensatoren??) en een ervan, de bovenste rechtse, was flink geoxideerd en de linkse iets minder en de twee die onder zitten een beetje. Alles geschuurd en weer in elkaar gestoken.
En bij het starten wilde hij wel een beetje maar ik denk omdat hij nog verzopen was duurde het even en al doorstartend begon hij steeds beter te lopen, zoals dat klinkt bij een verzopen motor. Nou loopt hij weer prima mooi en regelmatig en start hij meteen!!
Blijft over dat het leek of er verband was met de hitte en na de lange rit vanaf Heerlen nog meer hitte, maar misschien is dat verband er helemaal niet.
Ik ga alle contacten die ik nog niet gehad heb schoonmaken en insmeren met zuurvrije vaseline. De bougies zijn nog nieuw en zien er goed uit. En dan de boel in de gaten houden en wat lange testritten maken.
Vertrouwen doe ik het nog niet dus lid geworden van de ANWB.
Dank jullie weer allemaal voor de adviezen ik leer bij. De elektrische regelapparatuur ga ik niet kunnen doormeten en zo dus misschien moet ik dat toch eens door een vakman helemaal na laten lopen. Ook omdat deze CX daar toch erg afhankelijk van is.
En die BDP sensor? Toch maar een in de auto leggen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3898
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 juni 2025 03:42 PM
  [ # 267 ]

Die 2 trafo achtige dingen zijn je bobines. Als daar alles verroest is en schoonmaken helpt, dan doe je er goed aan alle elektrische verbindingen onder de motorkap na te kijken, schoon te maken en met zuurvrije vaseline in te smeren. Succes !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 503
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 29 juni 2025 07:25 PM
  [ # 268 ]

Ik heb in mijn auto ( Xantia X1 ) als reserve liggen een BDP sensor en een bobineblok, in mijn geval 4 in 1.
Is in mijn ogen aan te raden en wel een passende wat maatvoering aangaat. Onderweg staan en dan alles passend maken is geen optie.

BDP sensoren in die tijd zijn induktief, zo ook in jouw auto. Weerstandwaarde ligt tussen 300 en 500 Ohm.Als je het zelf wilt meten: pin 1 en 3. Demiddelste pin is signaal. Isolatieweerstand meten : pin2 en pin 1 en moet eigenlijk oneindig zijn, is niet altijd het geval, een heel hoge weerstand in miljoenen bereik is acceptabel.
De opgewekte spanning is een wisselstroom spanning en ligt rond 5 Volt in stationaire loop en loopt op tot max. ca. 8 Volt bij hoger toerental. Tijdens het starten geldt als mininum spanning 1 Volt.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27968
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 juni 2025 05:40 PM
  [ # 269 ]

Ook bobines verslijten, zeker als de originele er nog in zitten kan een upgrade naar nieuwe/moderne bobine geen kwaad.
Hitte is bij bobines zeker een factor, ze liggen ook lekker warm op het blok. Hitte doet iets met de interne weerstand en kan er dan voor zorgen dat ze niet goed meer werken, zeker bij oude bobines.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10555
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 juni 2025 06:54 PM
  [ # 270 ]

Bobines zien er inderdaad uit als trafo’s. Sterker nog; het zijn trafo’s!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
18 van de 18
« Eerste  < Vorige 16 17 18
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook