5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Foutcode P009516 temperatuursensor inlaatlucht op spruitstuk
klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 13-12-2019

- Xantia 2.0-8V-89kW -VSX - Automatik - ZF4HP14
Gepost: 27 juni 2025 10:21 PM
  [ # 61 ]

Een LHV lucht hoeveelheidsmeter wordt bij een CR Diesel niet toegepast, wel een lucht massa meter LMM. Het verschil is dat een LMM het gewicht van de aangezogen lucht bepaald aan de hand van het afkoelen van de hittedraad en de
daarvoor benodigde stroom om de hittedraad op een constante temperatuur te houden.De hittedraad is een NTC weerstand en de temperatuurvoeler in de LMM meet de dichtheid van de aangezogen lucht.

Wat betekent ” piereburg regeling ” ? In mijn lange arbeidsverleden nooit van gehoord.

De weergegeven greep uit de parametermeting is onvolledig, waarbij je als lezer bij enkele data maar moet raden welke waarde er bij hoort zoals het daar weergegeven is, biedt geen enkel aanknooppunt voor verdere diagnose.Ook is niet duidelijk bij welk motortoerental deze data horen. Verder heb je nodig niet alleen de gemeten waarde, maar ook de er bij behorende referentiewaarde.

Ik lees dat in december 2023 de LMM vervangen is en de stekkerverbinding gereinigd werd. Omdat foutcode P010 = LMM, weer opduikt zou deze stekkerverbinding toch nog de boosdoener zijn kunnen.

 

 

 

 

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 01 juli 2025 01:57 PM
  [ # 62 ]

Ik heb het gevonden een slecht contact in de stekker bij de temp/druk sensor. Heb een nieuwe stekker besteld en deze or op gezet en gelijk deze storing weg en nog niet terug gekomen. Voorheen na enkele min nu al 2 dagen aan het rond toeren om het huis

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 juli 2025 07:55 PM
  [ # 63 ]

Was het altijd maar zo simpel…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 01 juli 2025 08:03 PM
  [ # 64 ]

Ja was een behoorlijke zoektocht als ik alles ging na meten waren alle waardes goed. Uiteindelijk toch maar de stekker uit elkaar gehaald en toen los op de sensor gezet waar ik toen voelde dat een van de contacten van de stekker er wel heel makkelijk overheen ging. Dus nieuwe stekker er aan en voila probleem was weg.
Helaas nu wel weer een nieuw probleem lampje van de accu blijft branden. Wat ik zo even zag via de laptop is dat de spanning bij contact uit 12.4 volt is en bij draaiende motor 14.1 volt is. Dus ik denk dat de dinamo goed is want hij laad immers bij maar geen idee waarom dat lampje nu brand. Op de dynamo zit maar een draad voor de communicatie denk ik dan geen idee hoe dit werkt dus alle hulp is weer welkom

Profiel  
 
klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 13-12-2019

- Xantia 2.0-8V-89kW -VSX - Automatik - ZF4HP14
Gepost: 01 juli 2025 08:39 PM
  [ # 65 ]

Ben nog altijd geinteresseerd in “piereburg regeling” bij een CR inspuitsysteem: wat het is en wat het doet. Het zou leuk zijn hierop jouw antwoord te zien.

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 01 juli 2025 10:18 PM
  [ # 66 ]

Met mijn bescheiden kennis wat ik heb kunnen achterhalen is dat dit de turbo regelt door middel van vacuüm via de vacuümpomp op de motor loopt er een slangetje naar de piereburg klep die dan weer door de Ecu wordt aangestuurd om zo de turbo te regelen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 juli 2025 09:19 AM
  [ # 67 ]

Piereburg ken ik ook niet, maar Pierburg als merk wel. Vroeger waren dat carburateurs, maar tegenwoordig is dat onderdeel van de automotive afdeling van Rheinmetall.

Ik neem dan ook maar aan dat de TS , Gijs een elektroklep heeft waar Pierburg op staat.
Ik denk dat hij een klep bedoelt die de EGR aanstuurt. maar kan ook best in de turbo-druk regeling zitten.
Die “puma” motor is van origine een ford transit moter, ben ik minder bekend mee.

Over die dynamo: Kijk eens met je diagnose apparaat welke foutmelding?
Die dynamo wordt al geregeld door het motormanagement en heeft al een vrijloop. De gemeten 14.1 volt zegt dan ook niet genoeg over de staat van de dynamo.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 juli 2025 11:15 AM
  [ # 68 ]

Pierburg maakt inderdaad componenten voor de EGR-regeling van de 2.2 TDCi van Ford.

https://www.autodoc.nl/pierburg/7438340

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 02 juli 2025 01:08 PM
  [ # 69 ]

Dr staat inderdaad pierburg op het apparaatje dat is een vuldrukregelklep.
Het is trouwens eeen iveco motorblok 3.0 liter. Na mijn weten zijn alle 3 liter blokken van iveco.
Ik heb met het diagnose apparaat gekeken maar de komt geen foutmelding naar boven.
Wat ik vind op internet is dit dus hier maar eens verder naar kijken
Activeringsdraad (D+ of DF): In sommige systemen wordt deze draad gebruikt om de dynamo te activeren wanneer de contactsleutel wordt omgedraaid. Hij stuurt een klein stroompje naar de spanningsregelaar om de dynamo te laten werken.
Laadindicatordraad (D+): In andere systemen fungeert deze draad als een signaal naar het laadlampje op het dashboard. Als de dynamo niet correct werkt, zal dit lampje gaan branden.
Spanningsmeetsignaal (L): Soms wordt een dunne draad gebruikt om de spanning te meten en te reguleren. Deze draad wordt aangesloten op de spanningsregelaar.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 juli 2025 08:03 PM
  [ # 70 ]

De dynamo info die je geeft zijn voor een “niet ecu geregelde” dynamo, daar kun je weinig mee denk ik.
Bij zo’n “ouderwetse” regelaar dient het L-draadje met de lamp om stroom te voorzien op het moment dat de dynamo start. Als hij zelf genoeg energie opwerkt dan is de spanning op de L aansluiting gelijk aan de noordspanning en gaat de lamp uit.

Een geregelde dynamo heeft 1 regeldraadje vanaf de ECU die de dynamo aanstuurt, d.w.z. de interne regelaar aanstuurt. De ECU stuurt ook het dynamo lampje aan.

Controleren: Meet met een voltmeter de spanning op de draad van de L-aansluiting: Die moet zonder contact 0 volt zijn en met contact aan 12 volt/de noordspanning. Dat wil zeggen met de steker LOS.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook