4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Foutcode P009516 temperatuursensor inlaatlucht op spruitstuk
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 15 december 2023 11:02 AM
  [ # 46 ]

de storing kunnen oplossen.
met diagnose tool kunnen zien dat de ingaande temperatuur 40 graden was terwijl ik buiten stond in de kou.
dus de niet de druktemperatuur meter op het spruitstuk was het probleem maar de flow/temperatuur meter na het filter was het probleem.
deze vervangen en deze storing was opgelost.
echter nu een storing op de turbo ,signaal positie turbo P2563 22 nu dus hier even verder in duiken volgende week.
we komen er wel.

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 15 december 2023 11:04 AM
  [ # 47 ]
Citroensmgz schreef:
Gijs schreef:

[

Ik kan morgen ook een megger mee nemen om de kabel te meggeren maar als ik dan doorslag zou hebben staat op die kabel dus kortstondig een zeer hoge spanning met in mijn ogen misschien wel voor meer problemen gaat zorgen omdat er dus misschien een sensor of aangesloten ding die spanning dan krijgt.

Ik zou met die Megger maar heel ver af blijven van een auto. Zoals je al denkt, daarmee maak je meer kapot dan goed is. Dat ding is echt bedoelt voor midden-hoogspanning, zelfs voor 220volt is dat alleen bedoeld voor lange grondkabels en zelf daarbij vindt je wel zwakke plekken, maar dan is de kabel ook meteen echt kapot.

precies wat ik dacht dus ook zeker niet gedaan
storing kunnen vinden en opgelost mijn dank hier voor. echter nu nieuwe storing p2563 22 signaal positie turbo.
nog geen tijd gehad om hier verder in te duiken maar dat ga ik volgende week even doen.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2501
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 december 2023 12:05 PM
  [ # 48 ]

Die code P2563 22 betekent: Positiesignaal turbo >> Maximale afwijking bereikt.
Dit in tegenstelling tot P2563 21: Minimale afwijking bereikt.

Die codes worden ook genoemd in een TSB die ik je eerder gestuurd heb.
Daarin wordt de vuldrukregelklep als boosdoener genoemd als vastgesteld is dat er geen probleem is met de afdichting van het inlaatcircuit. Maar het kan ook de compressor zijn.
Afhankelijk van de waarnemingen bij de diagnose is het een dan wel het andere te vervangen.

Later vandaag zal ik de details ervan nog even opzoeken in de CitDocs.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 15 december 2023 12:37 PM
  [ # 49 ]

ik heb wel een beetje rookontwikkeling van uitlaat gassen in mijn motor ruimte maar dat zijn dus rookgassen
dit heeft in mijn ogen niets te maken met de luchtdruk toevoer. de lekkage is nu ook weet niet zo groot dat de turbo niet wordt opgespoeld door de uitlaat gassen.
en wat ik al zij moet eerst het een en het ander uitsluiten en zal ook naar de afdichting van het inlaatcircuit kijken bedank voor de tip.
nogmaals bedankt voor de wijze raad.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2501
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 december 2023 06:02 PM
  [ # 50 ]

Inmiddels via je VIN nog een aantal CitDocs opgezocht.
Die gaan zo naar je onderweg.

We lezen graag wat dat oplevert Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 15 december 2023 06:17 PM
  [ # 51 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

wederom bedankt
kan ik het dit weekend even goed bestuderen en hopelijk aankomende week repareren
hoop niet dat ik teveel los hoef te gooien want kwam er al achter dat de bouten erg vast kunnen zitten door al dat water wat in de motorruimte is gekomen door de jaren heen.

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 21 december 2023 01:31 PM
  [ # 52 ]

Heb het probleem kunnen achterhalen de vacuüm electroverdelerklep zat vast in geopende stand. Dit heb ik nu kunnen oplossen door wat kruipolie in de klep te spuiten en dat een paar uurtjes laten inweken als je dan de ontluchting afsluit met je vinger en met een perslucht slang het vacuüm kanaal blaast gaat de klep heel snel schakelen. Dit komt omdat je de kamer onder druk gaat zetten en zo de druk in de kamer opbouwt. Hierdoor wordt het kanaal geopend en valt de druk weg. De veer sluit de kamer weer en alles begint weer opnieuw. Als je de lucht er nu op houd zal de klep heel snel gaan schakelen. Dit weer terug gemonteerd en loopt nu weer storingsvrij. Uiteraard wel een nieuwe klep besteld.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10558
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 december 2023 04:21 PM
  [ # 53 ]

Mooi dat het opgelost is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2501
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 december 2023 04:23 PM
  [ # 54 ]

Mooi dat je het gevonden hebt.
Het zat dus inderdaad in deze regelklep.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 21 december 2023 08:10 PM
  [ # 55 ]

Heel erg bedankt voor de hulp

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 23 juni 2025 07:56 PM
  [ # 56 ]

Beste leden
Na maanden geen storing gehad te hebben omtrent de motor is hij nu weer terug.
Melding p0235 11.
Weer even de voorgeschiedenis de problemen waren toen P0235 15 vuldruksensor p0095 15 en p0113 thermosensor inlaat lucht met de melding kortsluiting naar plus / circuit onderbrok
Dit bleek later sluiting rotte draden in een stekker verbinding te zijn ( deze stekker vervangen ) en een kapotte niet goed werkende sensor en piereburg regeling.
Maar nu dus de volgende meldingen p0235 11 hier begint het mee en na een tijdje rijden krijg ik ook P0238 61 en p010f 22 en valt hij in noodloop.
Ik heb reeds weer de piereburg regeling gewisseld maar dit bracht niks. Wat ik uitlees kwa waardes
Temperatuur inlaat lucht bij lucht hoeveelheid meter 32 buiten 21 grade.
Temperatuur inlaat lucht spruitstuk 56
Spanning sensor luchttemp spruitstuk 1740
Spanning sensor atmosferisch druk 3993
Richtwaarde turbo druk 11
Gemeten druk van de turbocompressor-813 mbar
Spanning vildruksensor 0378
Voor geschreven positie van het regelorgaan turbo 99% geen gas 3000 toeren 50%
Positiesignaal van het regelorgaan turbo 99% geen gas 3000 toren 50%
Bediening electro klep turbo laad druk 78 geen gas 45% bij 3000 toeren
Heb de turbo gevoeld daar zit zo geen speling op en kan ook geen lekkages vinden of kapotte slangen
Ik weet onderhand echt niet meer waar ik het moet zoeken

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 23 juni 2025 08:07 PM
  [ # 57 ]

Nog even wat extra info
Auto start en loopt goed geen rare geluiden
Zonder storingen loopt en trekt hij geen geen enkel probleem
Bij storing p0235 11 kom ik niet meer boven de 3000 toeren heb nog wel wat turbo druk denk ik.
Als de andere storingen er bij komen gaat hij in noodloop al het vermogen weg en niet harder dan 30 km per uur.
Als ik dan de storing reset gelijk volle turdo druk en vol vermogen maar de storing komt weer heel snel terug enkel km.
Het is een Citroën jumper van 2012 met een 3 liter 177pk motor van iveco.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3899
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 juni 2025 09:08 PM
  [ # 58 ]

Als ik die 3 fouten achter elkaar bekijk:
P0235: De ECU denkt dat de input van de turbo-druk sensor A niet de goede is en gaat in “verminderd vermogen” mode ( limp home mode).
P0238: De ECU ziet dat de waarde van de TurboDruk sensor veel hoger is dan mogelijk, en “zet de motor” bijna af.
P010F: De lucht meter geeft geen logische waarden.

Nu je voorgeschiedenis: Je hebt al eens problemen gehad met “rotte draden” en je hebt een steker vervangen.
Als ik dit zie zou ik eerst nog eens heel goed naar je bekabeling kijken: En zeker ook naar de massa contacten. Je kunt ter verificatie eens met hoeveel spanning er op de “massa” van de turbo druk of lucht volume sensor staat. Dat moet bijna 0 zijn, 1-2 tiende volt is of een meetfout of niet belangrijk, maar als dat meer is dan heb je nog steeds een probleem met brakke kabels en connectoren. Kan best zijn dat dat pas opspeelt als er ergens ineens veel stroom gebruikt wordt, maar dat is altijd moeilijk te zeggen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gijs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-2023

Gepost: 26 juni 2025 06:11 PM
  [ # 59 ]

Even voor de duidelijkheid voor mij dit is toch die ronde buis met sensor die bij je luchtfilter zit Bosch 55220331 ik heb namelijk een hyans handboek gekocht en daar wordt verwezen naar een ander sensor maar dat is volgens mij de druksensor op het spruitstuk vandaar mijn verwarring

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3899
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 juni 2025 09:25 PM
  [ # 60 ]

Ik heb dat Haynes boek niet. Maak eens een foto of scan van die pagina’ dat helpt. ( in jpeg, maximum afmeting 600x800 pixels)

De Bosch die je aangeeft is de luchthoeveelheidsmeter. ( De lucht debiet meter ).
Die meet de luchtstroom om daarmee de hoeveelheid ingespoten diesel te kunnen bepalen.

Normaliter zit de turbo druk sensor op de uitgaande kant van de turbo, naar je inlaatspruitstuk.
Ziet er uit als in de bijgesloten foto. 
Die regelt de maximum turbo druk.

Afbeelding Bijlagen
Druksensor_inlaatlucht.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook