1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
De Z3 Coupe van Lucas, sturen zonder zweten.
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6363
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 26 juni 2025 07:27 PM

Nou ja, uhm, ik heb mij weer eens niet kunnen beheersen:

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11909
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 juni 2025 08:57 PM
  [ # 1 ]

Ja, daar zou ik dan ook moeite mee hebben. Wel een 6-pitter, hoop ik?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6363
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 26 juni 2025 09:46 PM
  [ # 2 ]

Uiteraard, de Coupe is altijd minimaal een 2.8, zo ook deze. M52TU28 met dubbele Vanos en uiteraard handgeschakeld.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11909
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 juni 2025 12:00 AM
  [ # 3 ]

Oei, dat is wel weer erg smakelijk allemaal. Dat biedt mogelijkheden voor veel te veel fun Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27997
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 juni 2025 05:45 PM
  [ # 4 ]

Die zie je eigenlijk nooit meer, vroeg zag je ze al niet veel.
Ook wel bekend als de BMW “clown shoe”, zeker in het rood werkt dat wel Wink

Veel plezier ermee!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6363
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 05 juli 2025 11:42 AM
  [ # 5 ]

Klopt, er zijn er maar bar weinig verkocht. Inmiddels staan er door import ook meer op Nederlands kenteken dan er ooit nieuw geleverd zijn. Des te leuker dat deze wel origineel Nederlands is, geleverd door BMW Den Haag. Ook de prijslijst waar Dhr. P de gewenste opties op heeft aangegeven met een marker en de aankoopfactuur zijn er nog bij.

De eerste technische ingreep is gedaan, ik heb door Pat Visser van P Motorsport  een gereviseerde dubbele Vanos laten plaatsen. Keurig gedaan en het verschil is heel goed merkbaar. Bij koude motor geen schommelend stationair toerental meer, ook in lage toeren stabiele vermogensafgifte en voor mijn gevoel ook in het hogere toerengebied meer vermogen. Er is eerder al een inlaat gemonteerd van een M54B30 die niet zo restrictief is en het motormanagement heeft een aangepaste tune. Er zit in ieder geval lekker pit in.

Het ding heeft wel een heel prettig karakter. Als je relaxed rijdt ga je in de 4e versnelling over een rotonde en pakt hij daarna weer moeiteloos op, gaat dan allemaal heel relaxed. Als je ‘m echt gaat uitwringen gaat het wel snel heel rap, maar blijft het wel beheersbaar. In die zin is mijn E39 een moeilijkere auto waarbij de grenzen nog verder liggen en daarmee op straat ook moeilijk zijn aan te voelen. Dat maakt die logge lobbes op de normale weg ook veel minder speels, alles gaat met (soms te veel) gemak.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6220
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 05 juli 2025 12:07 PM
  [ # 6 ]

Gaaf, mooi spul.

Oh nee, ik koop geen BMW meer…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10682
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 juli 2025 03:27 PM
  [ # 7 ]
Lucas Unger schreef:

Nou ja, uhm, ik heb mij weer eens niet kunnen beheersen:

Silhouet doet een beetje denken aan de MGC coupé die ik ooit had.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6363
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 05 juli 2025 03:45 PM
  [ # 8 ]

Komt inderdaad in de buurt, wel iets kortere overhang voor en een wat schuinere daklijn.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11909
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 juli 2025 09:25 PM
  [ # 9 ]

Is voor beide coupé‘s misschien ook wel een beetje dezelfde filosofie van ontwerpen. Lang geleden las ik een artikel over de BGT waarin werd gesteld dat een hoge mieter bij MG/BMC zich van de MGB, ten kantore van de ontwerpafdeling, iets in de trant van ‘kunnen we er geen hok op zetten?’ had afgevraagd. En zoiets is voor de Z3 Coupé ook wel min of meer waar natuurlijk: het ‘hok’ erop lijkt (is?) qua ontwerp, op een erg leuke manier, toch een beetje achteraf bedacht.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6363
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 26 september 2025 05:40 PM
  [ # 10 ]

Ook als je een goede auto koopt is er altijd wel iets te vinden. Zo zijn door een goed aangeschreven partij de hele achteras en het differentieel in nieuwe rubbers gehangen. Bij de APK zag ik dat twee boutjes waarmee de aandrijfas aan de flens van het diff vast hoort te zitten los zaten. Dat is best spannend. Het leek er ook niet op dat de boutjes waren vervangen, terwijl het voorschrift wel is om dat te doen. Ik heb ze dus alsnog maar vervangen aan beide kanten, uiteraard vastgedraaid op het voorgeschreven moment.

Dan als volgende 6 nieuwe NGK Iridium bougies, en 6 nieuwe NGK bobines. 5 bobines waren nog de originele van Bremi, 1 was al eens vervangen door een aftermarket ERA exemplaar. Ook de lambdasondes zijn vervangen, Bosch, net als origineel. Made in the USA, verrassend.

Uiteraard ook olie en filter, dat mocht duidelijk wel eens. Nu is hij afgevuld met mijn favoriet, Shell Helix Ultra 5W40.

Daarna waren de motorsteunen aan de beurt. Wel Lemförder, maar made in China, zal mij benieuwen hoe lang dat goed gaat. Om bij de bovenste moer te kunnen had ik een dop met geintegreed kniegewricht nodig. Met een dop met een los kniegewricht daar achter kwam je niet uit, want dan zat je klem tegen de voorste katalysator. Al met al dankzij het juiste gereedschap zo gepiept, anders een heel gedoe.

Ook de baksteunen heb ik vervangen, die waren iets ingezakt. Aftermarket waren deze alleen van hele vage merken te koop dus die komen van de dealer. Viel ook wel mee, waren rond de 20 euro.

Als laatste een paar gasveren onder de achterklep. Die hoef je nu niet meer omhoog te helpen, een hele verbetering.

Al met al wat semi-preventief onderhoud dat meer opleverde dan verwacht, hij is met name onder de 3000 toeren enorm veel sneller en pakt veel beter op! Of het ligt aan de bougies, bobines of lambdasondes durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik gok op de lambdasondes. Ik ben er blij mee in ieder geval.

Profiel  
 
bibberkip
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 853
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 26 september 2025 06:25 PM
  [ # 11 ]

Helemaal herkenbaar, je ‘‘slijt mee’’  met je wagen, TOT ! je een grote ronde doet en dan weet je weer waarom je t ding rijdt…..

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4977
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 september 2025 11:53 AM
  [ # 12 ]

Leuk ding! De coupe is een heel stuk minder kappersauto dan de reguliere Z3.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 27 september 2025 02:57 PM
  [ # 13 ]

Ik weet niet wat erger is: rijden in een kappersauto of in de schoen van Bassie……

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10682
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 september 2025 03:43 PM
  [ # 14 ]

Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6363
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 september 2025 04:48 PM
  [ # 15 ]

Ik heb niks met cabrio’s. Of te veel zon op je hoofd of teveel tocht langs je nek. Een schuifdak vind ik dan wel weer fijn. Maar goed, deze heeft het allemaal niet, dat levert wel een koets op die meer dan twee keer zo stijf is dan van een dakloze, is het toch nog ergens goed voor.

Ik heb vandaag maar weer wat technische zaken aangepakt. Zo langzamerhand zijn de technische dingen wel gedaan en kan ik door naar het lijstje cosmetische zaken.

Ik had dus de aftapplug van de radiateur gesloopt. Die kun je gelukkig los kopen bij de dealer voor €5,21. Ik had nog meer mazzel, want de oude plug was zodanig afgebroken dat ik ‘m er nog met een kruiskopschroevendraaier uit kon draaien. Ook de plug in het blok heb ik er nog een keer uit gehad. Er kwam al goed helder blauw/groene vloeistof uit dus die roze troep was al wel grotendeels weg. Toch kan het natuurlijk geen kwaad het voor de zekerheid een keer extra te spoelen.

Wie wel eens een oudere BMW heeft gehad weet dat zo’n ding eigenlijk altijd olie lekt. De motor van deze doet dat niet, maar gelukkig heb je dan altijd nog de stuurbekrachtiging die altijd wel ergens nat is. Zo blijft er nog wat over om te hobbyen. In dit geval was de aanzuigslang van het vaatje naar de pomp nat bij de pomp. Er zat al een ABA slangklem op dus iemand had al eens een poging gedaan daar iets aan te doen. In dat vaatje zit een filter dat op een gegeven moment verzadigd raakt dus dat vervang ik dan ook altijd maar. Als de slangen onder op dat vaatje gaan lekken is dat ook geen feest, want de ATF loopt dan zo je dynamo in. In dit geval was ook de koeler nogal roestig dus die moest er ook nieuw in. En omdat de retourslang van die koeler naar het vaatje er niet zo lekker uit zag heb ik die ook vervangen. Alles van de dealer met de originele knelklemmen, zo ziet het er ook wel uit zoals het hoort. Vervangen van die koeler viel nog mee. Onder de voorbumper zit een afdekplaat. Als je die weghaalt kun je de koeler naar beneden toe wegtrekken.



Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook