50 van de 50
« Eerste  < Vorige 48 49 50
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 februari 2025 09:30 PM
  [ # 736 ]

Aha: de veer wil er slecht weer in omdat-ie gebroken is. De aller-onderste wikkeling is gebroken. Dat ziet eruit alsof ‘t bij de veerhouder hoort, maar dat is niet zo. Morgen eerst veren scoren en die dan ook maar vernieuwen. Standaard Z-as geneuzel. Maar hij is er al minimaal twee keer mee door de APK gekomen, dus je kunt er ook niet al te hard over klagen. Hopelijk kan ik die veren een beetje vlot krijgen, want als ‘t werk eenmaal ook gebeurt heb ik verrekte weinig geduld om op spullen te gaan zitten wachten…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 februari 2025 05:39 PM
  [ # 737 ]

Remvloeistof is inmiddels ververst, inclusief de koppeling. Verder heb ik de tweede veer er ook maar vast uit gepeuterd. Dat ging vrij gemakkelijk, alles is prima gangbaar en dat scheelt enorm. Morgen worden er nieuwe veren binnen verwacht. Bakolie gepeild omdat de bak altijd enigszins een oliefilm aan de buitenkant heeft, maar er zit olie zat in dus dat is net als anders geen punt van zorg.

De veerplateaus onder de koets zijn schoongemaakt en roestwerend behandeld, de alu-oxide korst is van de bovenste dwarsarmen verwijderd, alles is verder schoon en klaar voor het plaatsen van nieuwe veren. Zodra die binnen zijn is dat nog het enige klusje dat nu even moet gebeuren. Nu alles weer klopt en er netjes uitziet zal het ook wel niet zo’n punt meer zijn om die veren erin te proppen (want het blijft een beetje proppen, ‘t is niet anders) zal dit rondje onderhoud ook wel weer vlot gezien zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 februari 2025 09:44 PM
  [ # 738 ]

Afgelopen middag heb ik de boel maar weer in elkaar gezet met twee nieuwe veren. Eerst de boel schoongemaakt en roestwerend behandeld, daarna met een dotje vet de rubbers van de veren terug op hun plek gedrukt en dan de veren er weer tussen. Dat ging alvast makkelijker dan eruit!

Hoewel: de rubbers boven en onderaan de veren hebben een likje vettigheid nodig om zonder gedoe op hun plek te willen landen, maar ze zijn vervolgens ook meteen zo verhipte snot-glad dat het alsnog moeilijk is om alles tegelijk op z’n plek te krijgen/houden. Ook al omdat de draagarmen precies niet ver genoeg onderuit zakken om de veer tussen de felsrand van de koets en de kraag van de bovenste draagarm door te kunnen schuiven, dus die armen moet je tijdens het plaatsen een beetje dwingen met een breekijzertje of een goeie bandenlichter. Kun je dus eigenlijk beter even met een extra mannetje (M/V/X) doen, zodat je net even wat meer ledematen aan dat klusje kunt besteden.

Verder alles terug gemonteerd met een likje kopervet zodat ‘t de volgende keer ook nog gangbaar is (want echt alles was gewoon prima gangbaar, ook wel apart voor aan auto van dik 25 jaar oud). Die volgende keer komt zeker weten, want de achteras is op zich gezond maar wel oud en dat merk je dus bijvoorbeeld doordat er dan toch een keer speling op zo’n kogelgewrichtje komt. Gelukkig, hoewel zo’n Z-as er op het eerste gezicht vrij ingewikkeld uitziet, is het allemaal in werkelijkheid prima te doen om ‘t op te knappen.

Maar voor nu krijgt-ie gewoon even wat-ie nodig heeft en niet meer dan dat: eerst weer even een APK overleven en dan zien we wel verder. Kwestie van even niet kort voor die tijd onbedoeld nieuwe problemen gaan lopen creëren. Dat kan eventueel nog wel een keer als daar veel meer tijd voor is, het keuringstechnisch zinvol is (dus: afkeurpunt óf net weer goedgekeurd zodat preventief werken de moeite weer waard is) en liefst als ik m’n ‘leenauto’ ook weer gewoon op elk moment kan gebruiken.

Hij staat dus nu weer op de wielen. Morgen zal ik ‘m maar weer buiten zetten, eerdaags ook maar ‘s zien of ik er een emmer sop over leeg kan storten want ‘t ding wordt onderhand wel erg smerig en de rest zien we dan wel weer als ‘t op keuren aankomt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3258
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 09 februari 2025 08:07 AM
  [ # 739 ]
Penny Lane schreef:

Kun je dus eigenlijk beter even met een extra mannetje (M/V/X) doen, zodat je net even wat meer ledematen aan dat klusje kunt besteden.Derk

Of je doe wat Zaphod Beeblebrox heeft gedaan. Altijd handig zo’n extra arm. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 maart 2025 01:49 PM
  [ # 740 ]

Dit apparaat is weer voor ruim een jaar gezond verklaard. Dat ging dus verder zonder problemen. Voor binnenkort nog even een olie/filterwissel inplannen en dan gelijk de handremtrommeltjes eens een keer weer afstellen en dan is ‘t eerst wel weer even gezien met allerhande sleutelwerk aan deze E46.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 juli 2025 01:14 PM
  [ # 741 ]

Ging dan toch uiteindelijk de contact/startschakelaar weer muiten. Dat had-ie eerder al gedaan, meteen in het begin dat ik in die auto ben gestapt, en na een grote schoonmaak/doorsmeerbeurt is dat toch nog vrij lang in orde geweest. Afgelopen weekend kapte het ding er ook maar gewoon mee. Na wat aanklooien op locatie met contactspray en wat heen en weer gejutter heb ik de auto weer aan de praat gekregen en naar huis gereden. Onderweg viel even heel kort het dashboard uit en dat is ook weer een symptoom van een gare contactschakelaar. Sindsdien heeft de auto de neiging om af en toe spontaan uit te vallen en dat is ook in eerste instantie een contactschakelaar-issue. Kortom, tijd voor een nieuwe. Die zit er nu in en als ik zodadelijk de accu weer aan kan sluiten zullen we zien of dat het oplost of dat ik achter een kabelbreuk aan mag. Want dat kan op zich ook nog natuurlijk…

De oude schakelaar was nog originele montage en die is dan ook met bijna 26 jaar verregaand probleemloze dienst uitzonderlijk lang intact gebleven. Daar kun je, voor E46-begrippen, echt niet over klagen. Daarna is het dan alsnog gewoon een ding van Valeo. Gezien de recent tamelijk wisselvallige kwaliteit van Valeo vervangingsdelen op het gebied van elektra en omdat ik eerst zeker wil weten dat een nieuwe switch het probleem ook werkelijk oplost is er voor nu eerst een Febi vervanger in gegaan en niet een van de dealer. Die zal dan wel geen 26 jaar mee gaan, maar dat zal de rest van de auto ook wel niet, dus waar hebben we het over.

De accu had voor dat werk niet per sé los gehoeven, maar omdat ik weer een kleine lekkage van het bestuurdersportier had gevonden en je dan weer eens gemeen dicht langs een airbag aan het werk bent heb ik ‘m toch maar even losgemaakt. Ik heb ‘m er ook maar even naast gezet om maar weer eens aan de binnenkant van de accubak wat roestvertragende maatregelen te nemen. Als dat straks een beetje opgedroogd is allemaal kan de accu er weer in en zullen we zien of een nieuwe contactschakelaar de betrouwbaarheid van het geheel herstelt. En of dat linker vooorportier dan nu ook weer op de normale manier afwatert merken we na de volgende regenbui wel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 juli 2025 07:42 PM
  [ # 742 ]

Het ziet er naar uit dat een nieuwe contactschakelaar de problemen gewoon oplost. Da’s mooi, dan kan dat er weer even tegen. De nieuwe schakelaar is ook merkbaar strakker in de bediening dan de oude, wat op zich dus ook een goed teken is. Ik noem ‘t gewoon klaar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
50 van de 50
« Eerste  < Vorige 48 49 50
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook