Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tenen ook!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed bezig. Succes alvast. Schoonbranden kan een goed idee zijn. Ik weet inmiddels uit ervaring dat, als alle parameters correct zijn, de ecu binnen 400 kilometer wel behoorlijk ingeleerd is. Dat is dan wel met een M54, maar zoveel verschil zal het niet maken.
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat komt vast wel goed, dat inleren is ook alleen maar een kwestie van kilometers maken en ergens de gelegenheid creëren om even niet truttig te hoeven doen met die wagen.
Inmiddels zitten de achterste lambdasensoren er ook in. Het ophengelen van de bekabeling tussen koppelingshuis & schutbord door is altijd een naar gedoe. Je komt precies achter het inlaatspruitstuk uit en daar is het knap druk met bekabeling, slangen & leidingen, een schutbord, een inlaatspruitstuk etc. etc. maar we zijn er gekomen.
Eén van beide sensoren had wegens stukgevreten bedrading ik al eens gewisseld voor een uit m’n Compact en die ging dus zonder gedoe los. De andere even niet: daar moest speciaalgereedschap voor komen. M’n lambdasonde-dop is maar net-aan lang genoeg en als je maar de helft van het zeskant te pakken kunt krijgen ben je alleen maar bezig om daar een rondje van te maken. Uiteindelijk vond ik een oude zeskante pijpsleutel 22 in de verzameling, die ik iets heb kunnen inkorten om tussen pijp & versnellingsbak te passen. Daar paste vervolgens een ringsleutel 28 op. De bedrading kun je dan gewoon door het hele ding heen trekken, dus dat is geen probleem. En met die truc ging ook de tweede sensor vrij gemakkelijk los.
Verder heb ik de einddemper opnieuw afgehangen. Deze keer heb ik plaatringen bovenop de steunen gelegd om die ietsje onderuit te laten zakken. 3 á 4 millimeter extra op die plek is prima, de uitlaat hangt nu een millimeter of 7 vrij van de bumper en vrij is vrij, nietwaar?
Alle aanbouwdelen onder de kap zitten weer op hun plek, dus dat is ook klaar. Zometeen haal ik even een oliewisselpakketje, want daar is het ook tijd voor en als ik er dan toch het komend weekend eens even stevig mee wil sturen kan ik dat net zo goed vooraf even opfrissen. En daarna zal ik via INPA kijken of er nog ergens signalen ontbreken die eerder niet ontbraken. En dan wordt het tijd om ‘m aan z’n nieuwe onderdelen te laten wennen, zodat woensdag de herkeuring kan gebeuren.
Met dit alles is dan ook eigenlijk alle achterstalligheid en uitgesteld onderhoud er wel aardig uit, dus wat dat betreft is het ook niet verkeerd om het dan maar een keer zo aan te pakken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK, nou: alles zit er weer op, aan & onder. Olie ververst (met filter), luchtfilter & cabinefilter vernieuwd, ook allemaal weer prima in orde. Ik moet alleen nog even de service-teller terug op 25.000 kilometer zetten.
Inmiddels heb ik ‘m ook aan INPA gehad. Alle O2-sensoren werken weer keurig en ‘koud’, bij 99% opwarmcyclus van de sensoren en nog zonder inleren komen de lambda-integrator waarden neer op een licht pendelen tussen 0,99 en 1,01. Het ding lijkt ook rustiger stationair te lopen. Na een proefrit weten we wat dat betreft meer.
Met al dat in het achterhoofd moet ik er toch maar eerst even vanuit gaan dat het ding woensdag alsnog gewoon een verse gezondheidsverklaring krijgt. Het ziet er allemaal momenteel volgens de meetwaarden die INPA teruggeeft keurig uit en het orgel loopt echt als een nieuwe. Dan kun je op een gegeven moment ook niet zo heel veel meer doen…
Het blijft alleen volkomen k*t dat het gekke ding zo’n kortgesloten lambdasensor niet gewoon als storing opslaat. Maar OK. Ik heb die programmatuur niet geschreven, iemand anders vond het ergens in 1997/‘98 kennelijk een goed idee om ‘t op deze manier in te richten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK. Servicetellers en -data weer bijgespijkerd, proefrittijd. Dat is uitstekend bevallen. Het voornaamste wat je merkt is dat het laatste beetje onrust in het stationair lopen (wat ik altijd wegschreef onder het kopje ‘het is ook geen nieuwe meer’) is nu volledig verdwenen. Het ding loopt gewoon écht als een nieuwe. Trekt ook lekker hard en in een ommezien ben je de 100mph voorbij. En o wat is dat een heerlijk geluid als die zespitter z’n strot opentrekt, zeker met wat hulp van die Eisenmann einddemper Al met al heeft die bak sleutelwerk en al dat welbewust in te nauwe ruimtes ontvellen van m’n handen dus sowieso effect gehad.
Ben ik benieuwd of ‘t het juiste effect is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Komt me bekend voor.
Juiste effect: credo di sì.
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik ben er zeker optimistisch over! Maar ik ben met zoiets ook altijd een beetje voorzichtig, dus het is pas echt klaar als het verse keuringsbewijs in het dashboardkastje ligt.
Inmiddels is ruim de eerste helft van zo’n 400 km inleercyclus er ook wel door. Toch maar even de grens overgestoken en via de Autobahn 31 (oftewel de ringweg Oost-Nederland) een kilometer of 50 zuidwaarts gekacheld met een gangetje van 100, 110mph. Op een mooi leeg stukje A31 heb ik de 130 ook langs zien komen, maar dat was maar kort. Ik heb een gebrek aan vertrouwen in andere weggebruikers… Ging ook vrij moeiteloos overigens en ook met tegenwind trekt-ie dan dus nog prima. Daarna mooi relaxed door Nederland weer teruggereden in het kader van de variërende belasting. De auto gaf geen enkele krimp en draait na zo’n stukje stevig doorrijden precies als daarvoor, dus als een nieuwe, maar dan nog weer net even scherper en meer alert. Natuurlijk had ik op de terugweg meewind, maar het ziet er toch eigenlijk uit alsof de moment-verbruiksmeter daadwerkelijk iets lagere waardes laat zien dan voor al deze acties. Dat zegt niet al te veel overigens, want heel betrouwbaar is die meter niet, maar toch…
Maar dan is het ruigste gedeelte schoonbranden mooi voorin de inleercyclus alvast geweest en kan-ie gaan bijtrimmen op een relatief netjes opgeschoonde motor. De komende dagen zijn er nog een paar normale ritten ingepland, morgen eventueel nog maar ergens in Drenthe of zo een bak koffie scoren als het weer tot terrasbezoek uitnodigt en dan zijn die inleerkilometers er ook wel door. Gelukkig is het geen straf om met zo’n 323i een eindje te gaan sturen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vanochtend de auto maar eens laten herkeuren. Was geen probleem, uitlaatgaswaarden waren prima voor elkaar nu. Wel ook meteen een steekproef, dus de RDW heeft het hele ding nog maar een keer opnieuw bekeken. Maar de uiteindelijke APK-goedkeur bleef wel gewoon staan en zo heb ik nu, voor het eerst in 25 jaar autorijden, een keuringsformulier met RDW-hercontrole in het dashboardkastje.
Een hoop gedoe, maar: dan is motorisch alle achterstalligheid weggewerkt én het heeft dubbele erkenning van de resultaten opgeleverd. We kunnen weer een (dik) jaar!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43275
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Top, mooi werk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7785
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Helemaal goed. Volgens mij is dat best een select clubje, de geverherkeurden!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Haha ja dat had ik toen ik de LPG-installatie in de trax liet keuren. Toch even extra spannend.
Totaal aantal Berichten: 10277
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Goe gedaan jochie!
Een keer een her gehad met de cx 2500 TRD. Toen rukte zo’n lompe beer de hele accubak er uit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En dan door naar het volgende puntje: een mottig differentieel. Ook niet al te bijzonder bij BMW In mijn geval ligt het uitgaande lager rechts er min of meer uit. Ik bedoel, het rijdt nog, maar de speling is wel aan de forse kant. Laten we het daar op houden… Vanmiddag dus maar eerst eens een pretpakketje opgehaald: een gebruikt 3,07:1 differentieel uit een gedemonteerde 323i 5MT (waarvan bleek dat dat een vervang-unit van BMW zelf uit augustus 2010 is) en een setje seals & aandrijfasbouten met bijbehorend beslag.
Het plan is om dus gewoon wel eerst even de keerringen in dat diff te vernieuwen en om, als het even kan, het deksel van het oude differentieel er weer op te sleutelen. Die heeft namelijk een vulplug én een aftapplug en dat is later weer handig als er onderhoud gepleegd moet worden. Het vervangende differentieel heeft, zoals in de afgelopen dikke 20 jaar gewoon, alleen een vulplug.
Verder wordt het gewoon een wisseltruc, dus dat zou op een paar vastgeroeste aandrijfasbouten niet al te spannend moeten hoeven zijn. Hoewel ‘t altijd gevaarlijk blijft om dat vooraf te vinden… Maar goed. Dat gaan we zien. In ieder geval zou ‘t de auto alleen al een stuk aangenamer in gebruik maken als je je voorlopig geen zorgen hoeft te maken om een mottig differentieel en met een prachtig gesloten lopend diff uit 2010 zou je dan een eind moeten kunnen komen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:... Vanmiddag dus maar eerst eens een pretpakketje opgehaald: een gebruikt 3,07:1 differentieel uit een gedemonteerde 323i 5MT .....
Is dat (praktisch) dezelfde ratio als van jouw diff?
Groet.
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Sterker nog: dat is exact dezelfde overbrenging als die van mijn auto. Want dat is ook een ‘99er 323i 5MT. De auto waar het vervangende differentieel (met datum 8/2010) uit komt moet dus een keer een nieuw differentieel gekregen hebben. Maar goed, het is niet alsof die niet vaker stuk gaan. Vooral als er stevig mee gereden wordt of als er geregeld een keer een flinke aanhanger mee verpoot wordt. En al helemaal als dat met enige regelmaat gelijktijdig gebeurt
Ik heb het vervangende diff maar eens een poetsje gegeven en er eens wat nader naar gekeken. Het ding loopt opvallend mooi strak. Er is nauwelijks ‘lash’ in de tandwielset te voelen, eigenlijk niet meer dan bij een nieuwe. Geen radiale spelingen (die heeft het oude diff dus wel). Het restant van de olie die erin zit is kraakhelder, vrij van metaaldeeltjes, lekker dik en ruikt praktisch nog zoals nieuw uit de fles. Het is van die Chivas Regal-kleurige olie die BMW er zelf in mikt, duidelijk niet de vervangende meestal groenige olie die er elders voor wordt verkocht. Het ding zelf zit nog keurig in de fabriekslak inclusief controlemerktekens en een als-nieuwe sticker met barcode en overbrengingsgetal. Al met al voelt dit differentieel, zo op de werkbank in ieder geval, als een diff met erg weinig kilometers. Het lijkt er voorlopig op dat dat dus in ieder geval meezit
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!