





























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Aha: de veer wil er slecht weer in omdat-ie gebroken is. De aller-onderste wikkeling is gebroken. Dat ziet eruit alsof ‘t bij de veerhouder hoort, maar dat is niet zo. Morgen eerst veren scoren en die dan ook maar vernieuwen. Standaard Z-as geneuzel. Maar hij is er al minimaal twee keer mee door de APK gekomen, dus je kunt er ook niet al te hard over klagen. Hopelijk kan ik die veren een beetje vlot krijgen, want als ‘t werk eenmaal ook gebeurt heb ik verrekte weinig geduld om op spullen te gaan zitten wachten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Remvloeistof is inmiddels ververst, inclusief de koppeling. Verder heb ik de tweede veer er ook maar vast uit gepeuterd. Dat ging vrij gemakkelijk, alles is prima gangbaar en dat scheelt enorm. Morgen worden er nieuwe veren binnen verwacht. Bakolie gepeild omdat de bak altijd enigszins een oliefilm aan de buitenkant heeft, maar er zit olie zat in dus dat is net als anders geen punt van zorg.
De veerplateaus onder de koets zijn schoongemaakt en roestwerend behandeld, de alu-oxide korst is van de bovenste dwarsarmen verwijderd, alles is verder schoon en klaar voor het plaatsen van nieuwe veren. Zodra die binnen zijn is dat nog het enige klusje dat nu even moet gebeuren. Nu alles weer klopt en er netjes uitziet zal het ook wel niet zo’n punt meer zijn om die veren erin te proppen (want het blijft een beetje proppen, ‘t is niet anders) zal dit rondje onderhoud ook wel weer vlot gezien zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Afgelopen middag heb ik de boel maar weer in elkaar gezet met twee nieuwe veren. Eerst de boel schoongemaakt en roestwerend behandeld, daarna met een dotje vet de rubbers van de veren terug op hun plek gedrukt en dan de veren er weer tussen. Dat ging alvast makkelijker dan eruit!
Hoewel: de rubbers boven en onderaan de veren hebben een likje vettigheid nodig om zonder gedoe op hun plek te willen landen, maar ze zijn vervolgens ook meteen zo verhipte snot-glad dat het alsnog moeilijk is om alles tegelijk op z’n plek te krijgen/houden. Ook al omdat de draagarmen precies niet ver genoeg onderuit zakken om de veer tussen de felsrand van de koets en de kraag van de bovenste draagarm door te kunnen schuiven, dus die armen moet je tijdens het plaatsen een beetje dwingen met een breekijzertje of een goeie bandenlichter. Kun je dus eigenlijk beter even met een extra mannetje (M/V/X) doen, zodat je net even wat meer ledematen aan dat klusje kunt besteden.
Verder alles terug gemonteerd met een likje kopervet zodat ‘t de volgende keer ook nog gangbaar is (want echt alles was gewoon prima gangbaar, ook wel apart voor aan auto van dik 25 jaar oud). Die volgende keer komt zeker weten, want de achteras is op zich gezond maar wel oud en dat merk je dus bijvoorbeeld doordat er dan toch een keer speling op zo’n kogelgewrichtje komt. Gelukkig, hoewel zo’n Z-as er op het eerste gezicht vrij ingewikkeld uitziet, is het allemaal in werkelijkheid prima te doen om ‘t op te knappen.
Maar voor nu krijgt-ie gewoon even wat-ie nodig heeft en niet meer dan dat: eerst weer even een APK overleven en dan zien we wel verder. Kwestie van even niet kort voor die tijd onbedoeld nieuwe problemen gaan lopen creëren. Dat kan eventueel nog wel een keer als daar veel meer tijd voor is, het keuringstechnisch zinvol is (dus: afkeurpunt óf net weer goedgekeurd zodat preventief werken de moeite weer waard is) en liefst als ik m’n ‘leenauto’ ook weer gewoon op elk moment kan gebruiken.
Hij staat dus nu weer op de wielen. Morgen zal ik ‘m maar weer buiten zetten, eerdaags ook maar ‘s zien of ik er een emmer sop over leeg kan storten want ‘t ding wordt onderhand wel erg smerig en de rest zien we dan wel weer als ‘t op keuren aankomt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:Kun je dus eigenlijk beter even met een extra mannetje (M/V/X) doen, zodat je net even wat meer ledematen aan dat klusje kunt besteden.Derk
Of je doe wat Zaphod Beeblebrox heeft gedaan. Altijd handig zo’n extra arm.
Wim,
Disciplus Simplex






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dit apparaat is weer voor ruim een jaar gezond verklaard. Dat ging dus verder zonder problemen. Voor binnenkort nog even een olie/filterwissel inplannen en dan gelijk de handremtrommeltjes eens een keer weer afstellen en dan is ‘t eerst wel weer even gezien met allerhande sleutelwerk aan deze E46.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ging dan toch uiteindelijk de contact/startschakelaar weer muiten. Dat had-ie eerder al gedaan, meteen in het begin dat ik in die auto ben gestapt, en na een grote schoonmaak/doorsmeerbeurt is dat toch nog vrij lang in orde geweest. Afgelopen weekend kapte het ding er ook maar gewoon mee. Na wat aanklooien op locatie met contactspray en wat heen en weer gejutter heb ik de auto weer aan de praat gekregen en naar huis gereden. Onderweg viel even heel kort het dashboard uit en dat is ook weer een symptoom van een gare contactschakelaar. Sindsdien heeft de auto de neiging om af en toe spontaan uit te vallen en dat is ook in eerste instantie een contactschakelaar-issue. Kortom, tijd voor een nieuwe. Die zit er nu in en als ik zodadelijk de accu weer aan kan sluiten zullen we zien of dat het oplost of dat ik achter een kabelbreuk aan mag. Want dat kan op zich ook nog natuurlijk…
De oude schakelaar was nog originele montage en die is dan ook met bijna 26 jaar verregaand probleemloze dienst uitzonderlijk lang intact gebleven. Daar kun je, voor E46-begrippen, echt niet over klagen. Daarna is het dan alsnog gewoon een ding van Valeo. Gezien de recent tamelijk wisselvallige kwaliteit van Valeo vervangingsdelen op het gebied van elektra en omdat ik eerst zeker wil weten dat een nieuwe switch het probleem ook werkelijk oplost is er voor nu eerst een Febi vervanger in gegaan en niet een van de dealer. Die zal dan wel geen 26 jaar mee gaan, maar dat zal de rest van de auto ook wel niet, dus waar hebben we het over.
De accu had voor dat werk niet per sé los gehoeven, maar omdat ik weer een kleine lekkage van het bestuurdersportier had gevonden en je dan weer eens gemeen dicht langs een airbag aan het werk bent heb ik ‘m toch maar even losgemaakt. Ik heb ‘m er ook maar even naast gezet om maar weer eens aan de binnenkant van de accubak wat roestvertragende maatregelen te nemen. Als dat straks een beetje opgedroogd is allemaal kan de accu er weer in en zullen we zien of een nieuwe contactschakelaar de betrouwbaarheid van het geheel herstelt. En of dat linker vooorportier dan nu ook weer op de normale manier afwatert merken we na de volgende regenbui wel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het ziet er naar uit dat een nieuwe contactschakelaar de problemen gewoon oplost. Da’s mooi, dan kan dat er weer even tegen. De nieuwe schakelaar is ook merkbaar strakker in de bediening dan de oude, wat op zich dus ook een goed teken is. Ik noem ‘t gewoon klaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik vond al een tijdje dat de achterste schokbrekers niet echt lekker strak presteren, en dan vooral wat rebound betreft. Of dat een eigenschap is van de door een vorige eigenaar geïnstalleerde Monroe dempers of dat het (het begin van) het einde is van die dempers is niet goed te duiden: meestal merk je er niets van, maar er zijn drempels en hobbels waar deze E46 gewoon niet zo netjes mee omgaat als de voorgaande E46/5. Lek zijn ze niet, extreem oud zijn ze ook niet, maar ik vond ze niet echt jofel (meer).
Bleek dat voor ongeveer 150 euro een complete set achterste schokdempers met aanslagrubbers, stofkokers en toplagers aan de deur kon worden afgeleverd. En dan niet eens budget-spul, maar gewoon Sachs. Dus: dezelfde spullen die de dealer levert. Dat maar besteld en nu moet dat er nog maar even onder voordat we met dit apparaat op vakantie gaan.
Dat is op zich een simpel klusje. Het weghalen van de kofferbakbekleding, de stellage waar in mijn geval een opbergvak in is gezet maar waar anders de CD-wisselaar in terecht komt en de geluiddemping achter de bekleding is waar het meeste werk eigenlijk in zit. Maar ik kwam er achter dat ten minste aan één kant de montage bovenin niet helemaal conform BMW was gedaan, waardoor er een stalen scherm bovenop het aanslagrubber ontbreekt. Dat heb ik gelukkig redelijk kunnen namaken van de een of andere enorme carrosserie-ring die ik had liggen. Verder is het echt volkomen recht-door-zee sleutelwerk, vooral omdat ik kortgeleden de onderste bouten al los had gehad voor het vervangen van de achterveren.
Eén kant is nu klaar, zodadelijk druk ik de andere kant en de bekleding er ook nog even in en dan zullen we wel zien of dit beter werkt dan wat eronder zat. Aan de voorkant lijken de Monroe dempers het beter te doen, maar ik sluit niet uit dat die er op een gegeven moment ook nog maar eens aan moeten geloven. Dat is wat meer werk, omdat een E46 geen patronen meer gebruikt zoals de 02, maar op een gegeven moment is het de moeite echt wel waard om de wegligging van zo’n auto echt lekker strak te houden. ook voor de voorkant zijn de ‘originele’ Sachs dempers en aanverwante onderdelen prima betaalbaar.
Kleinigheid die me opviel: de toplagertjes van de achterste dempers, die ik dus ook van Sachs heb besteld, blijken na openen van de doos in werkelijkheid door Lemförder te worden gemaakt. Want je kunt immers nauwelijks meer weten wie de onderdelen die je hebt besteld nou ook werkelijk gemaakt heeft… In dit geval is dat prima, Lemförder is niks mis mee, maar dat heb ik ook al wel eens heel anders gezien (zoals met m’n voorwiellagers)! En logisch is het in dit geval ook wel: beide merken zijn onderdeel van de Zahnradfabrik Friedrichshafen (ZF Group).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Alles zit nu weer zoals het hoort en er heeft een goeie proefrit plaatsgevonden. De verbetering is groter dan je zou denken: de balans tussen voor- en achteras is een heel stuk beter nu en wat veel belangrijker is: dat hele korte moment, net na een wat agressievere verkeersdrempel, waarop de achterkant even licht gaat voelen is nu weg. Het rijdt dus weer zoals ik dat van die Compact (die kort voor ik ‘m kocht nieuwe schokbrekers achterop had gekregen) gewend was. Dat was dus 150 euro en een middagje fröbelen well spent
Nogmaals: ik kan niet helemaal peilen of ‘t aan de karakteristiek van die Monroe’s heeft gelegen of dat ze gewoon op hun laatst liepen, maar dit is véél beter. Zeker ook geholpen door het feit dat er meteen nieuwe toplagertjes in gegaan zijn, want de oude waren duidelijk begonnen met rond de binnenste bus te scheuren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

























Totaal aantal Berichten: 6205
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Monroes zijn nieuw al niet heel best. Vind ik.
Onder mijn E39 heb ik uiteindelijk rondom TRW’s gemonteerd en die voldeden meer dan prima. Echt een compleet ander karakter dan de Monroes hadden die erop zaten. Nou hielp het ook dat de verlaging aan de voorkant daarmee ongedaan gemaakt werd trouwens.





























Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Betaat Koni nog? Of is dat niet meer wat het geweest is?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Koni maakt hele goeie dempers, nog steeds.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

























Totaal aantal Berichten: 6351
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ook hier slechts negatieve ervaringen met Monroe dempers dus ik denk dat het gewoon een producteigenschap was.






























Totaal aantal Berichten: 11883
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kan hoor. Het gekke is dat ik er aan de voorkant eigenlijk niet zoveel van merk en daar zitten er dus ook Monroes onder. Die worden ook nog wel een keer gewisseld, maar dat red ik niet meer voor de vakantie. Dat moet ook geen probleem zijn, het ding stuurt er verder goed mee en de voorkant voelde altijd al aanzienlijk strakker dan de achterkant. Na de vakantie zien we wel eens verder wat dat betreft.
Koni’s zijn natuurlijk ook prima, maar voor alleen de achterkant was de hele klus er zeker een meier duurder van geworden ten opzichte van de originele onderdelen en er was meer levertijd op.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mijn Bmw E28 had bij aankoop ook (oude) Monroe schokdempers. De voorste 2 waren lek en zijn onlangs vervangen. Het valt me nog mee, maar inderdaad geen toppunt van verfijning. Ik zou nu een andere keus gemaakt hebben.