Totaal aantal Berichten: 43275
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt altijd nog sparen voor een setje van de bmw dealert..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zijn ook flatblades. Heb ik naar gevraagd. Want dat is natuurlijk ook gewoon Bosch en Bosch maakt het juiste model wissers gewoon niet meer.
Inmiddels de rubber koppeling in de vulhals ook opgehaald bij de dealert en er even onder gebeund, dus dat is ook klaar. Compleet met nieuwe origineel BMW slangklemmen zelfs.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
APK-faal. Uitlaat hangt tegen de bumper (al jaren, maar soit, daar is makkelijk wat aan te doen en twee weken later moet het opnieuw dus whatever) en lambdawaarde te hoog.
Dat laatste is een puntje van zorg, want daarvoor wordt natuurlijk geen storing aangemaakt zodat je met INPA ook geen reet verder komt. Dus moet het onderdelenkanon er maar op losgelaten worden: carterventilatie vernieuwen, 6 nieuwe bobines (maar die zijn dan ook 25 jaar oud), twee nieuwe lambdasensoren en ik overweeg om meteen ook twee nieuwe katalysatoren te monteren vanwege een gebrek aan tijd om dit in meerdere etappes af te handelen. Verder weet ik dat al sinds voor de aanschaf de MAP-sensor niet werkt en dat die storing in de ECU zelf zit, dus het kan ook nog daarlangs moeten.
Afijn. Hij kan dus weer uit elkaar. Dan gooien we er maar weer een rug of twee tegenaan en dan gaan we wel zien of dat het oplost. En dat moet dan in principe in een week klaar, ook nog. Dus dat wordt nog lachen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O ja, vier lambdasensoren natuurlijk…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat valt tegen Derk. Kan je eerst nog e.e.a. testen?
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nee, of nou ja, amper. Een BMW verrekt het om storingen aan te maken voor dit soort gein en als ik nu studie moet gaan maken van fuel trims etc. etc. zijn we daar rijkelijk meer tijd aan kwijt dan wat er voorhanden is. Komt bij dat die kar ook gewoon geen hoog verbruik heeft of zoiets, of zelfs een ander verbruik dan eerst, dus daar gaan we ‘t ook niet mee winnen. Je zou nog kunnen veronderstellen dat er iets aan de hand is met het gasklephuis of met de stationaire luchttoevoer, maar daar zijn ook weer geen tekenen van voorhanden. En dus ook geen storingscodes, want voordat een BMW daarmee begint is-ie eigenlijk al overleden. Dan mag een Citroën irritant hyperactief kunnen zijn met storingscodes, maar zo lui als een BMW daarmee omgaat is óók echt niet handig.
Het is dus een kwestie van onderdelenkanon, net als bij de E39 van Hilko. Ik begin met de spullen waarvan ik durf te veronderstellen dat dat toch al wel aan de orde is vanwege leeftijd: bobines, lambdasensoren, carterventilatie. En daarna kijken we verder. Dat kost dan ook al eerst eens 12 meiertjes aan onderdelen. Maar dan is in ieder geval de basis in orde (gegeven dat er onderdelen voor worden geleverd die niet stuk uit de doos komen).
Daarna kunnen we, zo nodig, nog eens kijken of er iets moet gebeuren met katalysatoren (ben je ook weer zomaar 1200 euro verder overigens). En als dat ‘t allemaal niet is ben ik klaar. Je zou dan nog aan een ECU kunnen gaan beginnen vanwege een daarin voorkomende storing die de MAP-sensor lam legt, maar dan kom je in dingen terecht waar je op een gegeven moment eigenlijk niet mee moet willen zitten én die eerder dit probleem niet hebben veroorzaakt.
Het gaat ook gewoon nergens over. Het ding rijdt uitstekend: betrouwbaar, snel zat, comfortabel, stuurt als een scheermes, brandstofverbruik is fatsoenlijk (en voor een 2,5L zespitter zelfs zéér fatsoenlijk), olieverbruik is nul, allemaal niks aan de hand. Als ik er nu mee naar zuid-Spanje zou knallen komt-ie zonder gedoe aan en heb je onderweg onwijs veel plezier. Maar ja. Als je zo’n lambdawaarde niet binnen de grens gedrukt kunt krijgen ben je wel gewoon uitgeluld…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Op de achterste lambdasondes na heb ik het hele rampenplan er maar vast uit gesleurd, kan ik morgen meteen met verse onderdelen beginne om weer op te bouwen. De carterventilatie was er wel hard aan toe, de bobines zijn sowieso oud en hadden eigenlijk qua leeftijd al twee keer vervangen mogen zijn en de lambdasondes heb ik verder geen idee van. De voorste twee kwamen in ieder geval zonder protest vrij en zien er opvallend netjes uit, goeie kans dat dat niet werkelijk nodig was maar ik heb ze al besteld dus er gaan nieuwe in.
Het werkelijke probleem heb ik echter waarschijnlijk ook gevonden tijdens het demonteren van de hele handel: er was een gat ontstaan in de warmtewerende mantel van de bekabeling van pre-cat lambdasensor bank 2, met als gevolg dat de bekabeling precies op die plek was gesmolten. Het ziet er naar uit dat er een beestje aan die mantel heeft geknaagd en die glasvezel omhulling zal ‘m wel niet bevallen zijn. Maar door het niet langer warmtewerend afgeschermd zijn van die bekabeling (en/of knagerij aan de aders) wel een volle kortsluiting over drie van de vier aders & dus nul kans dat die sonde ook nog maar iets deed. Mooi is dat wel, dat zo’n BMW daar völlig Scheiße aan heeft en gewoon doorgaat alsof er niks aan de hand is. Wel lullig dat ze ‘t bij de APK natuurlijk gewoon wel meten achteraan de pijp
Maar dat is dan ook meteen een probleempje: die hele kabelbundel voor de vier sensoren kan dus maar mooi vervangen worden, want zonder die ommanteling fakkelt een reparatie van de bedrading geheid gewoon weer af. En ik heb nog even niet ontdekt wat ik anders zou kunnen gebruiken om dat te voorkomen. Wordt het dus de sport om die kabelbundel te organiseren, en dan nog een beetje vlot ook. Ik heb sterk de indruk dat met dat en een eindje achterstallig onderhoud aan de randapparatuur het probleem opgelost is, maar ik wil eigenlijk tijd over houden om nog iets te kunnen ondernemen op het eventuele geval dat dat niet zo is.
Verder ziet alles er ook gewoon nog altijd keurig uit. En netjes dicht ook vooral. Sinds de kleppendekselpakkingen vernieuwd zijn is het torretje van boven ook brandschoon gebleven. Dat is dus allemaal echt wel prima. Aangezien het ding ook gewoon echt goed loopt verder moet ik er eigenlijk vanuit gaan dat vooral die kapotte kabelstreng de boel vernökt heeft. Maar de rest is daarom niet minder aan de orde, dus vooruit dan maar weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Snel even gespiekt: als je zo’n probleem met een aangevreten kabelstrengetje goed wilt oplossen moet gewoon de complete motorkabelboom worden vervangen. Of althans, dat is de enige manier om zo’n kabelbundeltje te bestellen: los is er geen onderdeelnummer voor. Kost 5 meier-ish via de dealer (webshop Ekris: €507,- incl. btw) en is gebruikt slecht te vinden, in het bijzonder het gedeelte voor de lambdasensoren voor zover dat apart van de rest is.
Nou ja, dan weten we dat even. Morgen misschien maar ‘s bellen of Dusseldorp er een spoedje van kan maken, geld kost het dan toch wel. Maar ik wil eerst even met BMWCarsenparts in Appingedam en met de E46 Shop in Beilen bellen: misschien kan ik een goeie gebruikte kabelboom opdrijven.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wel vreemd dat ie op de defecte sonde geen melding heeft gegeven. En dat probleem had je met de fueltrims wel kunnen zien, want bank 2 zou domweg geen signaal hebben gegeven. Is er geen noodreparatie mogelijk?
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, een noodreparatie gaat er in dit geval op mank dat de beschadiging op slechts luttele centimeters van het uitlaatspruitstuk moet worden uitgevoerd. Het enige wat eventueel kan is zo’n streng uit een sloper knippen en die er op een minder beroerd hete plek in solderen. Achter het inlaatspruitstuk bijvoorbeeld. Maar dan moet je alsnog wel eerst ergens zo’n strengetje intact kunnen krijgen en dat is even niet eenvoudig.
Edit: de locatie van de kabelbreuk is ook een reden mee om niet al te graag met een noodreparatie te werken. Je kunt er later niet echt lekker bij omdat je meteen verhuizen moet naar een locatie waarvoor alles wéér uit elkaar moet. En er geld aan uit moeten geven is 1 ding, maar die kar elke keer opnieuw uit elkaar moeten trekken, dát wordt snel vervelend.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat laatste is een bekend gegeven inderdaad. German engineering. Doordacht, maar altijd veel demonteren voor je ergens bijkomt. Hetgeen ook vrijwel altijd noopt tot het doen van preventief onderhoud áls je dan iets opentrekken moet…
Bobines vervangen alleen omdat ze oud zijn, wat is daar je gedachte achter? Ik heb ze als een van de eerste onderdelen vervangen na het misfire/slecht starten verhaal bij mijn auto, maar ze zijn alle 6 gewoon goed. Liggen dus ook in het schap vor je weet maar nooit.
Totaal aantal Berichten: 43275
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
penbobines zijn gewoon een slijtageonderdeel geworden. Ik ram er iedere 80k gewoon een paar nieuwe in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
...net als ik dat deed bij de ES9A V6 in mijn C5 Break.
Dat zijn hoogbelaste onderdelen, en ze worden knap heet op die plek..
Ondanks dat, heb ik er toch eentje voortijdig moeten vervangen.
Dat was een exemplaar van BERU, niet de minste.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 11747
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja nou ja dat dus: normaal gesproken halen zulke bobines de 25 jaar niet en deze vieren die verjaardag op 19 juli a.s. Maar ik leg ze dus wel alle 6 in de voorraad omdat ze ‘t gewoon wel doen. Je weet dat met nieuwe nooit zeker…
Ook de beide pre-cat O2-sensoren zijn originele montage, productiedatum mei 1999. Dat mag dus ook wel een keer nieuw. Ze zitten er inmiddels in. Gelukkig ging dat verder allemaal pijnloos.
De carterventilatie was er ook wel echt aan toe. Alles was hard & bros geworden en er zat meer troep in dan ik dacht. Originele montage nog natuurlijk… Bovendien was-ie de laatste tijd vrij nadrukkelijk gaan ‘zingen’ bij het stoppen van de motor, zo’n zeurend accordeongeluidje. Op zich gezellig, net alsof je in een bruin café zit, maar wel een teken dat het echt zover is met dat carterventilatiegebeuren. Ik had het eerder ook al opgelapt met wat random stukjes brandstof- en LHM-slang waar er reeds duidelijke problemen waren ontstaan. Kortom, dat moest dan nu maar gewoon gebeuren. Al was het maar om de basis terug in orde te hebben. Wel een pleurisklus overigens, want het oude systeem breekt uit elkaar als je het losmaakt en daarna heb je geen idee wat er allemaal wel en niet al op de werkbank een het spruitstuk gehangen kan/moet worden. Gelukkig heb ik het spruitstuk er dus maar 5 keer op en weer af gehad.
En wat de bekabeling van de O2-sensoren betreft, ik heb in Beilen een kabelboom voor een E39 met M52TU-blok opgehaald. Daarvan kon ik een streng roven om die op een thermisch handige plek in m’n eigen kabelboom te splicen. Direct boven het uitlaatspruitstuk is dat domweg niet betrouwbaar te doen. Of althans, ik zou mezelf daar geen garantie op durven geven. Nu is de boel achter het inlaatspruitstuk, ongeveer ter hoogte van de brandstofrail, gespliced met behoud van volledige ommanteling. Dat is dan weer een kwestie van vier ten opzichte van elkaar versprongen ‘lineman splices’ erin solderen. Dan past het hele verhaal weer netjes in het hoesje omdat de verdikkingen niet op een kluitje zitten. Het kán dus mooier, met een nageltjenieuwe kabelboom, maar dat is duur & een k*tklus van hier tot Tokio en terug. Maar dat het überhaupt kan, omdat die kabelboom gewoon leverbaar is, is op zich wel chique van die Müncheners! Afijn, dit zou ook goed moeten zijn: lineman splices zijn als reparaties aan bedrading zelfs door NASA goedgekeurd.
Nu is het nog een kwestie van de post-cat O2-sensoren vervangen, allerhande afwerkgeneuzeltjes onder de kap (paraventbak, afdekkappen etc.) en de einddemper voor de tigste keer opnieuw afhangen. Voor de rest zit-ie weer in elkaar. Daarna gaan we er, voor de herkeuring op woensdag & gegeven dat er geen nieuwe problemen in gesleuteld zijn, eerst nog even fijn een meiertje of anderhalf E5 mee verstoken om de regelelektronica aan de nieuwe onderdelen te laten wennen. Misschien maar eens even bij de Pruis een stukje Autobahn wegvreten met een wat steviger tempo dan normaal, de handel eens een keer schoonbranden. En dan hoort het goed te zijn. Dat wachten we af, maar toch: gezien wat eraan verspijkerd is, wat daarvan allemaal ook gewoon echt nodig was en wat er voor beschadiging aan de bekabeling van een lambdasensor tevoorschijn kwam zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat het dan goed is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7785
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vingers gekruist!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!