Heb bij garage Civer geïnformeerd naar bobines en het hele verhaal van de storing verteld, en ik kreeg van Richard Civer dit antwoord:
Ik denk meer aan een Bdp / toerental sensor die geven problemen als hij goed warm is. Bij een defecte bobine gaat hij slecht lopen/ inhouden maar is hij wel te starten.
Beide hebben we in alternatieve vorm.
Verstandig antwoord lijkt mij. Dus ik denk dat ik maar begin met die BDP sensor te laten vervangen ook omdat die hier op het forum ook als mogelijke boosdoener werd genoemd.
En, heel vervelend, net ontdekt dat er een zacht deukje midden op de motorkap zit. Dat zat er zeker weten nog niet. Nou ja ook maar laten repareren door zo’n specialistische uitdeuker via Civer want ik blijf me er toch aan ergeren.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gezien dit een vroege CX 2500 is heb je 2 BDP sensoren, 1 vervangen is mogelijk niet voldoende.
De latere modellen ik meen vanaf rond 87 hebben maar 1 BDP sensor.
Als je de oude mee vraagt heb je in elk geval iets reserve. Ook al is er waarschijnlijk 1 niet helemaal in orde, je komt er wellicht wel mee thuis in geval van nood.
Wagen weer opgehaald bij Civer met twee nieuwe sensoren er in ( aangepaste van een opel). De volgende keer nieuwe bobines er in dan hoop ik dat de kinderziektes er uit zijn.
Nu lekker op vakantie met de CX.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Veel plezier en een storingsvrije vakantie toegewenst!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Op weg naar ons vakantieadres begon hij na 150 km bij Zierikzee te stotteren bij stationair draaien tot hij ermee ophield en niet meer te starten was. Alle lampjes rood. De wagen naar de kant geduwd waar een garage was maar die konden er niks mee. De ANWB gebeld (net lid geworden) en die waren er snel en na een hoop telefoneren bleek ik recht te hebben op een leenauto en het naar huis brengen van de auto met pech. Heb hem bij garage Civer af laten zetten en die gaan weer verder met zoeken of zoals zij het beschreven: “we gaan verder zoeken wat er aan de hand is met de wispelturige dame”.
Civer zij aan de telefoon nog wel dat ik kon kijken naar een temperatuur sensor achter op het motorblok maar ik had er geen zin in en ben met de familie verder op vakantie gegaan.
Brandstof relais vervangen.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het kan nu van alles zijn, ook een kabelbreuk of brakke stekkerverbinding is niet uitgesloten. Soms lastig te vinden.
Die KVS sensor achterop het blok kan het ook zeker zijn, maar ook de luchtmassameter kan vervelend doen.
Even afwachten wat de diagnose wordt.
Ik weet niet of het al genoemd is, maar ik zou beginnen met alle stekerverbindingen na te zien. Liefst allles doorsolderen waar het kan.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
cxj schreef:Liefst allles doorsolderen waar het kan.
Nooit solderen in een kabelboom.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Soldeerverbindingen zijn niet trillingsbestendig en breken uiteindelijk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarom wordt er in auto’s dan ook niet gesoldeerd maar gestekkerd en geknepen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zeer boeiende info over wel / niet solderen in een kabelboom. Sinds 50 jaar soldeer ik alles in en aan draadbomen in auto’s en heb nog nooit enig probleem gehad ( no offence Maar ik lees met interesse met jullie mee.
Kan me heel goed herinneren dat de 1e series XM allerhande storingen hadden , en die werden in opdracht van citroen zelfs door gesoldeerd, stekkers eruit en gewoon met de bout en harskern alles aan elkaar gesoldeerd en dan waren alle storingen weg. dit rond 1990 toen de xm uitkwam.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
waterman schreef:Daarom wordt er in auto’s dan ook niet gesoldeerd maar gestekkerd en geknepen.
Of dat dáárom is, betwijfel ik.
Gestekkerd wordt er om iets te kunnen losmaken.
En “geknepen” is een veel snellere manier van verbinden dan solderen: kostenbesparing dus. En bij de productie is dat veelal bepalend.
Een voorbeeld van solderen om een probleem op te lossen was er bij de Xantia T2.
Daar kwam een foutmelding over de airbags heel vaak tevoorschijn. Solderen van de stekkerverbindingen onder de stoelen loste dat probleem op, in bijna alle gevallen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor






























Totaal aantal Berichten: 11879
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Niet solderen in een kabelboom? Tsja… Ik bedoel, als NASA dat goedkeurt, mits correct uitgevoerd, zou ik werkelijk niet weten waarom dat in een CX niet kan. Vooral voor het herstel van een kabelbreuk of het vervangen (met een eind snoer mee) van een brak geworden stekker. Met als voordeel dat, als je het goed doet, je er bijna geen extra ruimte mee in beslag neemt in een kabelbundel, zodat je de hele zaak ook weer netjes en verregaand onzichtbaar kunt afwerken.
Maar goed, wat NASA dus gebruikt is de zogenaamde ‘Western Union Splice’ oftewel ‘Lineman Splice’.
En je krijgt er de groeten van Glen Campbell bij
Niet dat er iets mis is met knijpverbindingen, overigens. Het belangrijkste is: het moet werken in de situatie waar je mee te maken hebt. En dat kan met een soldeerverbinding ook gewoon, en ook langdurig betrouwbaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
We waren al zeer snel op de hoogte van afbrekende soldeerverbindingen vanwege de ontstane starheid door de tin, maar om te voorkomen dat de draad daar zou breken zorgden we voor voldoende trek-ontlasting dmv voldoende tape eromheen, inmiddels nemen we 2 lagen krimpkous, 1 laag ruim over de reparatieplek, en dan een 2e laag ca 2 x langer eroverheen. dan ontstaat er een soort van flexibele omhulling en komt er amper trek op de las. Overigens soldeer ik bij draden die veel amp’s voor de kiezen krijgen en waar weinig ruimte is graag met een messing buisje waar tweezijdig de draad inschuift en die soldeer ik vol. Dan daar weer 2 lagen krimpkous overheen afh. van de tril-factor ter plaatse en dan heb je geen onnodige verdikking in je boom.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.