20 van de 20
« Eerste  < Vorige 18 19 20
   
citroen CX te mooi om waar te zijn?
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1256
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 14 juli 2025 02:50 PM
  [ # 286 ]
F.SvM schreef:
cxj schreef:

Liefst allles doorsolderen waar het kan.

Nooit solderen in een kabelboom.

Ik denk inderdaad dat JIJ het beter niet kunt doen. cheese Maar iedereen die het beheerst kan het rustig doen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 juli 2025 04:17 PM
  [ # 287 ]
JW schreef:
waterman schreef:

Daarom wordt er in auto’s dan ook niet gesoldeerd maar gestekkerd en geknepen.

Of dat dáárom is, betwijfel ik.
Gestekkerd wordt er om iets te kunnen losmaken.
En “geknepen” is een veel snellere manier van verbinden dan solderen: kostenbesparing dus. En bij de productie is dat veelal bepalend.

Een voorbeeld van solderen om een probleem op te lossen was er bij de Xantia T2.
Daar kwam een foutmelding over de airbags heel vaak tevoorschijn. Solderen van de stekkerverbindingen onder de stoelen loste dat probleem op, in bijna alle gevallen.

Groet,
JW

Ja dat solderen onder de stoel durf ik ook nog wel aan, daar trilt het amper en is redelijk stabiel.

Een verbinding boven op je motorblok is iets anders, daar is de kans op trillingen natuurlijk groot, maar er kunnen ook hoge temperaturen ontstaan.

Ik heb ook niets anders geleerd dat soldeerverbindingen daar niet thuis horen.
Ik eigenlijk geen geen specialisten of dealers die er maar op los solderen.

Gelukkig hebben moderne auto’s betere stekkers en komt het daar veel minder voor op matige verbindingen of vocht problemen. Bij oude auto’s heeft het gewoon af en toe aandacht nodig.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1256
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 14 juli 2025 04:56 PM
  [ # 288 ]

In de kabelboom onder de motorkap zitten af fabriek al solderingen, dus ik snap het probleem niet.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4957
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 juli 2025 04:58 PM
  [ # 289 ]
Peter-Paul schreef:

Op weg naar ons vakantieadres begon hij na 150 km bij Zierikzee te stotteren bij stationair draaien tot hij ermee ophield en niet meer te starten was. Alle lampjes rood. De wagen naar de kant geduwd waar een garage was maar die konden er niks mee. De ANWB gebeld (net lid geworden) en die waren er snel en na een hoop telefoneren bleek ik recht te hebben op een leenauto en het naar huis brengen van de auto met pech. Heb hem bij garage Civer af laten zetten en die gaan weer verder met zoeken of zoals zij het beschreven: “we gaan verder zoeken wat er aan de hand is met de wispelturige dame”.
Civer zij aan de telefoon nog wel dat ik kon kijken naar een temperatuur sensor achter op het motorblok maar ik had er geen zin in en ben met de familie verder op vakantie gegaan.

Wat vervelend om te lezen dat je auto niet betrouwbaar genoeg was om mee op vakantie te gaan, dat lijkt me geen fijne start. Hopelijk lijdt je vakantie er niet al te veel onder en, niet on belangrijk, blijft de liefde voor de CX wel bestaan. Succes met het oplossen. Met een nieuwe auto moet je altijd door dit soort fratsen heen..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
20 van de 20
« Eerste  < Vorige 18 19 20
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook