



























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik had hier al vermeld dat we op zoek waren naar een opvolger. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2149819/
Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt in een potentiële opvolger, deze kon de goedkeuring krijgen van de nieuwe eigenaresse en dus aangekocht.
Is van voorjaar 2020 en heeft ca. 57.500 km’s op de teller staan.
Direct wat vragen vanwege het Puretech-blok en dan met name over de te gebruiken motorolie.
Wanneer ik het kenteken invoer op de productadviespagina van Total krijg ik het onderstaande.
Voor de EB2ADTS wordt een 0W-20 voorgeschreven, die voldoet aan PSA B71 2010.
En voor de EB2DTS een 5W-30, die voldoet aan PSA B71 2290.
Op het forum alhier vind ik ook nog een 0W-30, die dan weer voldoet aan PSA B71 2312.
Ik zou dus graag willen weten welk motortype erin ligt.
Het VIN is VF73AHNS4U598221, iemand hier die kan nagaan welk blok gemonteerd is?
Daarnaast het al dan niet tanken van E5 i.p.v. E10, ik lees dat dat bij het rijden van hoofdzakelijk korte ritjes aangeraden wordt. Op jaarbasis wordt er tussen 15 en 20 K km’s meegereden, met name regionale ritjes, maar ook wel langere ritten, waarbij de snelweg wordt aangedaan. Wat is wijsheid in deze?
Vervanging distributieriem, het huidige regime is elke 100 K km of 6 jaar, dat zal dus volgend voorjaar dienen te gebeuren.
Ik las dat er nu sprake is van de 7de generatie riem, welke generatie werd er dan in 2020 gemonteerd?
Bij voorbaat dank voor alle respons.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik zal via je VIN op Service.Citroen kijken wat dáár gemeld wordt over deze motor.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat is een motor HNS, ook bekend als EB2ADTS.
Daar hoort volgens PSA/Stellantis als 0W20 in, en die moet echt aan de PSA spec B71 2010 voldoen ivm de natte riem voor de distributie.
To err is human, not to err is divine.




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op het wereldwijde web intussen dit gevonden.
Als dit correct is, zou het een EB2DTS moeten zijn vanwege de 130 pk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De VIN VF73AHNS4U598221 die je gaf klopt niet, zegt Service.Citroen.
Zie ook m’n PB.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Kopieerfoutje, de U moet LJ zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Op S.C kom ik via die VIN VF73AHNS4LJ598221 op voorgeschreven motorolie: 05W30 FPW9.55535/03
De motor is een EB2ADTS/EU63 1200 3 CIL BENZINE, met 96kW.
Ik heb wat doc’s verzameld, die gaan naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Top, dank je wel!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
JW schreef:voorgeschreven motorolie: 05W30 FPW9.55535/03
Daaraan voldoet QUARTZ INEO RCP 5W30 volgens de door jou toegestuurde stukken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986


























Totaal aantal Berichten: 7866
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Volgens mij ‘moeten’ alle Puretechs inmiddels aan de rcp.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
René Jongejan schreef:JW schreef:voorgeschreven motorolie: 05W30 FPW9.55535/03
Daaraan voldoet QUARTZ INEO RCP 5W30 volgens de door jou toegestuurde stukken.
Inderdaad, dat is te lezen op de Total-site.
Er zijn ook andere merken die volgens de Stellantis spec FPW9.55535/03 leveren, waaronder Mobil, Castrol en Shell.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor



Totaal aantal Berichten: 166
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- C5 Ph2 2.0
Distributieriem laten controleren en evt onder garantie laten vervangen kan geen kwaad lijkt me. Als je bij een dealer koopt wellicht vast laten leggen dat je tot 6 jaar of 100000k garantie hebt.
Ik heb mijn nieuwe generatie (2018) riem bij 98000 laten vervangen en die was al behoorlijk versleten ondanks 98000 veelal snelwegkilometers met 110 km per uur…..
Ik weet niet of de 2020 wellicht een nog weer betere (minder slechte) riem heeft, dan zal het zo’n vaart niet lopen bij de huidige km stand.
Mijn citroen specialist gooit overigens altijd 0w30 total erin net als de dealer bij de eerste beurt.
Voor de rest een prima auto die met de latere generatie weinig problemen meer kent volgens mij. Ik rij er al 7 jaar en het enige dat tot de huidige km stand van 145000 kapot is geweest zijn 2 ruitensproeierkopjes. Ik heb zelfs de originele remblokken er nog op…
Veel plezier met de Spacetourert !




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Geen dealer, maar wel een Citroën-specialist.
12 maanden Bovag-garantie erop.
Betreft de uitvoering Shine met thema Hype Grey, voorstoelen met massagefunctie.
Km-stand is nu 57.750, auto is van maart 2020, dus 6 jaar komt eerder dan 100.000 km.
Volgens de laatste voorschriften van Stellantis hoort er nu een 5W-30 in die voldoet aan FPW9.55535/03
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
martekie schreef:.........
Mijn citroen specialist gooit overigens altijd 0w30 total erin net als de dealer bij de eerste beurt.
Dat is helaas een recept voor meer problemen. Er moet echt die 05W30 FPW9.55535/03 olie in.
De achtergrond is dat de riem aangetast wordt door (dopes in de) benzine. En die benzine komt nu eenmaal in de motorolie terecht, met name na een koude start. Dat is bij direct ingespoten benzine motoren erger dan voorheen bij indirecte systemen.
Deze olie kan daar veel beter mee omgaan dan andere olie soorten, vandaar.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor



Totaal aantal Berichten: 166
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- C5 Ph2 2.0
aha dat is nieuw voor mij, al zal het mijn tijd wel duren…...
ik weet nog in 2018: absoluut 0w30 Total ineo en geen 5w30, dat zou zeker leiden tot problemen…... Nu even wat gegoogled zie ik dat erna gezworen werd bij 0w20 en nu weer bij 5w30…...
En wel steeds dezelfde motivatie: anders tast de olie de distributieriem aan.
Ik geloof dat ik oud wordt…...
Nog even een ander iets: het tanken van e5 benzine heeft toch alleen met de levensduur van de brandstofpomp te maken of ook met de levensduur van de distributieriem?
Pas later ontdekte men wat het echte probleem was met deze, in olie draaiende D-riem.
En zó is die specificatie “FPW9.55535/03” ontstaan.
Het gaat hier dus niet om de viscositeit/dikte van de olie, 0W30 of 5W30, maar om die specificatie. Die helpt om dat D-riem probleem te voorkomen, of in elk geval te verminderen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor