



























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De Spacetourer afgelopen vrijdag opgehaald.
Is niet uitgerust met een reservewiel, maar zo’n bandreparatiekitje.
Ik heb wel het idee dat er wat boordgereedschap mist, heb naast dat kitje alleen een sleepoog en een kunststof wielkeg, die laatste vanwege de EAT8.
Maar geen wielsleutel, niet het trekkertje voor de doppen op de wielbouten en ook niet de wipper voor de sleepoogkapjes.
Las ook dat er geen krik hoort bij de reservewielloze versie.
Kan een andere Spacetourer-bezitter d.m.v. een foto laten zien hoe het boordgereedschap in de achterdorpel bevestigd zit?
De gevarendriehoek lag los, maar die zit alweer in de daarvoor bestemde ruimte in de achterklep.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als ik bij Citroen kijk naar de service-opties dan zie ik daar een pakket reservewiel: Wiel met krik, hevel etc.
Uitgeleverd met bandreparatiekit = zonder pakket reservewiel neem ik aan.
Waarom: Weer 0.5 gram CO2 bespaard per auto ? Of om de klanten 200 euro uit de portemonnaie te laten halen ?
Je kunt kijken of je een thuisbrenger kunt vinden: Minder plaats, maar dan moet je toch een thuisbrenger hebben die dezelfde afrolomtrek heeft als je standaard banden, anders kun je er niet mee rijden ivm ESP etc.
To err is human, not to err is divine.




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een thuiskomer plaatsen gaat verder dan alleen een wiel vinden.
Het is een 7-zitter, dus in de kofferbak geen ruimte voor een wiel.
Dan moet die eronder en dan heb je ook het liermechanisme nodig.
Heb gister bij De Vos Autodemontage een krik, een wielsleutel en het trekkertje voor de dopjes op de wielbouten geregeld.
De krik raak ik wel ergens kwijt, normaal ligt die in het reservewiel.
Waarschijnlijk past hij in 1 van de 2 bergruimten in de vloer die tussen de voorstoelen en de 2de zitrij zitten.
Het overige boordgereedschap hoort aan de binnenzijde van de achterdorpel bevestigd te zitten, daarvan zoek ik dus nog een plaatje hoe dat zit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus dit te scoren:
en dit:
En dan werkt het zo:
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dan weet je al heel veel, en met die foto kan ik je niet helpen.
Voor de onderdelen: Als je een beetje frans machtig bent dan kun je ook eens op http://www.ovoko.fr kijken: Daar zitten nogal wat slopers uit de Baltische staten op, en die hebben nogal wat Citroen’s gesloopt, ook recente. Versturen is niet echt duur of complex.
Veel plezier met de auto en succes met het reservewiel.
To err is human, not to err is divine.




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die foto heb ik ook al gevonden.
Dit zit aan de binnenzijde van de achterdorpel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even wat anders, bij catcar.info kan ik de Spacetourer niet selecteren, wel de Picasso (b78).
Is toch alles identiek?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Sinds afgelopen vrijdag zelf wat ervaringen opgedaan, na de proefrit van ruim 3 weken geleden.
Wat mij opvalt is dat de overgang van 2 naar 3 minder soepel/vloeiend verloopt dan andere overgangen.
Terug van 3 naar 2 is minder merkbaar.
Kan dat de software van de bak zijn? Of is dat mechanisch?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ook al heeft je bak er pas 60.000 km op zitten zou ik eerste instantie naar de olie kijken: Die kan wel eens wat minder geworden zijn.
Er moet special AW1 olie in, dat is NIET dezelfde als de 3309 die in de 6bakken moet.
In tweede instantie zou je kunnen laten opzoeken of er een software upgrade van deze bak is geweest en of die geïnstalleerd is.
Waarom: Je hebt een vrij vroege versie van de EAT8.
Maar: Die bak is intern behoorlijk complex: 8 versnelling vooruit en 2 achteruit ( waarvan er maar een gebruikt wordt) met Ravignaux groepen ( mag je vergelijk met planetaire stelsels, ook al klopt dat niet) : Kan best zijn dat je van 2 naar 3 de complete bak omschakelt, terwijl je van 1 nar 2 en van 3 naar 4 slecht een verandering doet), en dan is die versnelling gevoeliger.
To err is human, not to err is divine.




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb 12 maanden Bovag-garantie, dus ga dit verschijnsel sowieso even melden bij de verkopende partij.
Overigens wordt voor de bakolie geen verversingstermijn aangegeven.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Er moet special AW1 olie in.
Deze is geschikt voor AW-1. https://lubricants.catalog.totalenergies.com/catalogus-nl/nl_NL/tdb_fluidmatic-dvi-mv
Citroensmgz schreef:Kan best zijn dat je van 2 naar 3 de complete bak omschakelt, terwijl je van 1 naar 2 en van 3 naar 4 slecht een verandering doet en dan is die versnelling gevoeliger.
Hebben we het dan over een “producteigenschap”?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik weet niet precies wat je bedoelt met producteigenschap.
Je mag er niet van uit gaan dat alle versnellingen hetzelfde reageren als er een probleem is: Het zou als eerste bij 2 naar 3 kunnen optreden.
Je hebt iemand nodig die al echt veel van de EAT8 weet om hier meer van te weten te komen.
To err is human, not to err is divine.




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Ik weet niet precies wat je bedoelt met producteigenschap.
Ik bedoel daarmee dat het verschijnsel het gevolg is van de wijze waarop de bak werkt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986