waterman schreef:Het effect is net zo kut.
Maar het verschil is dat je banden met (lichte) zaagtandvorming nog wel kunt blijven gebruiken. In dit geval voor <> achter wisselen, zou mijn gedachte zijn.
Eenmaal gecupt ben je de klos, enige wat je soms kan redden is ze laten “rondslijpen”. Met veel verlies van rubber dus.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het verhaal nog eens teruglezend….
Lees ik het goed dat de banden die vóór zaten, en nu achter zitten die zaagtandvorming hebben? En die banden hebben nog 6 mm profiel?
En de banden die achter zaten en nu vóór zitten, met 7 mm profiel, hebben geen zaagtandvorming?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor













Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Dat lees je correct. Je hebt me eens getipt om banden voor en achter te wisselen om cuppen en zaagtandvorming tegen te gaan.
De voorwielen moesten er toch af voor de nieuwe remmerij dus ik dacht, laat ik je advies opvolgen. Voor en achter gewisseld, meteen lawaai bij het rijden. Toen ben ik gaan voelen en de banden die achter zaten en nu voor zitten, niks, de banden die voor zaten en nu achter hebben een lichte zaagtandvorming. Ik kon ze niet kruislings wisselen omdat ze richting gevoelig zijn dus ik heb lv met la gewisseld en rv met ra.
Toen de banden met zaagtandvorming voor zaten hoorde ik niks. Ja ik hoorde wel wat, mijn oortjes doen het gelukkig nog, maar ik hoorde niet tijdens het rijden wat ik nu hoor, bandenherrie wat lijkt op een kapot lager.
Vandaar ook dat 1 van de opties die ik benoem het terugwisselen is, toen had ik namelijk geen lawaai. Misschien omdat de voorkant zwaarder is dan de achterkant, dus meer druk op de banden, misschien een andere reden, ik weet het niet.
Mocht je (of iemand anders natuurlijk) goede tips hebben, een verklaring of een advies wat te doen, ik hoor het graag.
NB ik heb eens geïnformeerd wat het trimmen van banden kost, ik moest rekenen op 75 euro per band en 2 mm profielverlies. Nieuwe banden leek me toen een betere optie.
Wat me verbaast is dat er dan nog 7, resp. 6 mm profiel zit op die banden, na 30.000 km.
Die 7 mm is zo goed als nieuw, daar kan dan ook haast nog geen zaagtandvorming op zitten
Maar terug naar jouw probleem.
Als die zaagtanden er zó opzitten, heeft het weinig zin die achter le laten zitten. Want dáár krijg je normaliter die zaagtanden, in díe richting zoals jij ze nu waargenomen hebt.
Dat gebeurt althans bij mijn C5AC-Hy, ook uitgerust met een onafhankelijke achterwielophanging. Ik heb het vanmiddag nog even gecheckt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor













Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik rijd 90% snelwegkilometers in het noorden van het land. Dan rijd je dus ook echt en sta je niet in de file. Cruisen met 100 km per uur en weinig bochtenwerk. Ik heb vroeger wel eens een ton gedaan met mijn bx met een set banden. En scheuren door de bocht met een c6… tja, dan had ik toch beter een andere auto kunnen kopen?
Natuurlijk trap ik het gaspedaal wel eens in om snel iemand in te halen, of om vlot op de 100 te zitten als het blok tenminste op temperatuur is. Maar in het algemeen rijd ik best wel als een ouwe opa. Ha ha ha.
Maar heb je een verklaring voor de zaagtandvorming aan de voorkant? In plaats van de gebruikelijke achterkant? En dat ik dat niet hoor maar nu ze op de achterbanden zitten wel?
En stel dat ik de banden zo laat zitten zoals ze nu zitten, heb ik dan kans dat de zaagtandvorming verdwijnt?
Deze vorm van zaagtandvorming ontstaat bij het remmen.
Het blokprofiel dat in aanraking komt met het wegdek wordt bij het remmen iets vervormd, naar achteren gedrukt. Aan de voorkant van dat profiel ontstaat dan iets meer slijtage, jij voelt dat als zaagtand als je aan de bovenkant van de band van voren naar achteren met je hand over de band gaat.
Dat fenomeen tref je dan met name op de niet aangedreven wielen, immers die worden alleen bij het remmen op deze manier belast. En dus bij onze voitures aan de achterkant.
Aan de voorkant ontstaat dat ook, maar daar worden de profielen ook de andere kant op belast, bij het optrekken. En dat maakt dat je het normaliter aan de voorkant niet waarneemt.
Jij bent hierop een uitzondering. Als ik dit zou moeten duiden dan zou dat kunnen komen omdat jij de voetrem weinig gebruikt, en afremt op de motor. En niet stevig optrekt, waardoor de voorbanden anders belast worden.
Hoe je dit moet oplossen?
Er even van uitgaand dat je rijstijl ongewijzigd blijft, zou ik de wielen weer op hun oorspronkelijke posities zetten. Als je dan met die gezaagtande voorbanden niet teveel last hebt van die zaagtanden, zou ik ze verder oprijden.
Want deze gezaagtande banden achter, zullen zo blijven, dat kan alleen maar erger worden.
Overigens, welke CC’s zijn dit?
Onder de C5 V6 Break heb ik de eerste versie gehad, onder de C5AC-Hy zitten de CC-plus. De CC-2 kwam begin 2021 net op de markt, maar nog niet beschikbaar in de maat die onder de C5AC-Hy zit.
Inmiddels is de CC-3 beschikbaar, die zullen er dit najaar wel onder gaan. De auto heeft dan zo’n 60.000 km gelopen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor













Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb de Crossclimate 2 eronder. Ik begrijp dat ik wat harder moet optrekken om de zaagtandslijtage weg te krijgen? Terug naar de voorwielen en gas er op zogezegd?
Dat lijkt me het proberen waard.
Kost een paar liter meer diesel, maar da’s in elk geval heel wat minder kostbaar dan iets met/aan de banden doen
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor













Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb ze weer omgewisseld, morgen naar kantoor en dan zullen we het wel weer zien of horen.
Dank voor je adviezen en uitleg JW.
We zijn benieuwd
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor













Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Na weer terugzetten op de originele plek was het weer rust in de auto.













Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ed P schreef:
Weet iemand of je de hoogtesensoren zo kunt vervangen of moet de hoogte dan opnieuw ingeleerd worden? Ik denk dat ik de sensoren ook maar aanschaf voor het geval dat…..
Weet iemand of dit kan? Klakkeloos een hoogtesensor vervangen?
Ik denk niet dat die dingen precies genoeg zijn om ze uit te kunnen wisselen. Het zal wel werken, maar als het het echt goed wil laten werken dan lijkt me hoogte afregelen de aangewezen weg.
Zo staat het ook in het handboek: Na vervangen van een sensor hoogteregeling opnieuw controleren.
To err is human, not to err is divine.
Ed P schreef:Na weer terugzetten op de originele plek was het weer rust in de auto.
Da’s mooi, mission accomplished
Nou kijken wat er met de zaagtandjes gebeurt als je je rijstijl iets aanpast.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor