Hoi,
ik heb een vraag over het schakelgedrag van mijn koelventilatoren. Als het digitale paneeltje (midden dashboard) 94 graden aan geeft gaat mijn linker koelvin op volle toeren draaien. Ik voel bij inschakelen beide relais die naast elkaar naast de radiator onder de koplamp zitten schakelen.
De rechter koelventilator doet het wel als ik deze rechtstreeks 12V geef.
De temperatuurschakelaar in de radiator heeft 3 aansluitingen en 1 bruine en twee blauwe draden.
Ik had tot nog toe begrepen dat BEIDE koelventilatoren bij temperatuur X op de lage stand gaan draaien en bij temperatuur Y op hoge snelheid, klopt dit?
Deze vraag is belangrijk omdat ik zeker wil weten dat het systeem nu goed werk, de volgende stap is namelijk de integratie van de airco sturing op het bestaande (en naar behoren functionerende) systeem.
Graag jullie advies, alvast dank!
Remko














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt, bij stap 1 gaan beide fans op halve snelheid draaien en in stap 2 beide op volle snelheid.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En bij welke temperatuur schakelt stap 1 in? Is dat 94 graden of al eerder?
Anders gezegd, als ik de draden naar de temperatuur schakelaar in de radiator verbind met de auto op contact, is dit het enige dat er gebeurt, dus doorverbinden van andere draden of alledrie geeft geen andere reactie.
Er vanuit gaande dat ik geen kabelbreuk heb, zou ik de relais maar eens uitwisselen, ik bedoel, klikken van het relais betekent nog niet dat de schakeling effectief gemaakt wordt.
Hebben jullie nog een ander idee?













Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Bij de XM die ik had zat een soortgelijke schakeling, als ik het me goed herinner met drie relais. Daar had ik problemen met slechte contacten van de stekers op het relais. Misschien is bij jou hetzelfde aan de hand?














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik neem aan dat je over een werkplaatshandboek beschikt? Daar staat een en ander precies in, maar ik meen dat de langzame stand ergens rond 85-88 graden moet inschakelen en de snelle bij 94-95
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat je zegt betekent dus misschien dat de langzame stand niet werkt (lage temperatuur). Ik heb geen wp handboek, alleen de e-schema’s.














Totaal aantal Berichten: 1379
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Volgens mijn herinnering heeft de turbo2 diesel een ander thermocontact met hogere inschakel temperaturen.
Maar de koelvinnen moeten steeds beide gelijktijdig inschakelen en beide op dezelfde snelheid, doen ze dat niet dan zit dat vrijwel zeker in een slechte relaiswerking.
Heeft je auto airco of ga je dat inbouwen?
Een auto met airco heeft een andere kabelboom voor de koelvinnen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rklunder schreef:Wat je zegt betekent dus misschien dat de langzame stand niet werkt (lage temperatuur). Ik heb geen wp handboek, alleen de e-schema’s.
Eigenlijk is dat WP handboek onmisbaar, het is zeker de moeite om er een te pakken te krijgen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
trxke schreef:Volgens mijn herinnering heeft de turbo2 diesel een ander thermocontact met hogere inschakel temperaturen..
Volgens mij is dat niet zo heel erg belangrijk. Sterker nog, juist bij een Turbo Diesel is het fijn als ze wat eerder inschakelen omdat die dingen (trdt2) nogal een neiging hebben tot het scheuren van de cilinderkop en andere koelproblemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hierin staan de schakelwaarden van het dubbele thermocontact.
En hier links de schakeling, eerst parallel en daarna in serie, wel de versie van het schema van de uitvoering met airco, maar dat maakt voor de schakeling niet uit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9540
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:eerst parallel en daarna in serie
Uiteraard andersom, eerst in serie, elke ventilator op 6 V (laag toerental) , daarna parallel op 12 V (hoog toerental).
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Beste mede-CX-mensen,
Hartelijk dank voor jullie berichten en inhoudelijke hulp! Ik ben eruit gekomen door adv het schema en jullie toelichting systematisch oorzaken uit te sluiten.
Uiteindelijke score: een relais dat wel schakelde maar geen contact maakte, vuile aansluiting onder een relaisvoet en een slechte verbinding van de massa van de rechter ventilator.
Intussen is ook de motorcompartiment-zijdige integratie van de kabelboom klaar.
Morgen komt de compressor hopelijk binnen. Dan moet ik nog een paar leidingen/slangen vinden en onder het dashboard de bedrading afmaken.
Wordt vervolgd!