2 van de 2
 < Vorige 1 2

restauratie Traction Avant Vorst
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3945

Gepost: 28 mei 2025 08:12 PM
  [ # 16 ]

Chassisnummers zijn veel moderner als veel mensen denken. Bijvoorbeeld in Frankrijk had je vroeger de “plaque de constructeur” dat was je typeplaatje, dat bepaalde wat de auto was, en een ingeslagen chassisnummer is er pas in de 60’er jaren gekomen voor de meeste modellen.

België is ook nog speciaal omdat er voor 15 maart 1968 geen “sluitend” wettelijk kader was voor de technische eisen aan auto’s.
Het “Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen” is de eerste alomvattende regelgeving. Natuurlijk is dat sindsdien wel een aantal keren aangepast.

Vandaar dat er in België geen technische keuring is voor auto’s van voor 15maart1968, want er zijn geen goede wettelijk vastgelegde eisen.

Ten tijde van de Traction fungeerde het motornummer als “kapstok” bij de productie en de after-sales.

Wat ik zie klopt wel van wat ik weet voor een 1949: Reservewiel op de achterklep, geen “malle”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

dirk deinze
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11

Gepost: 28 mei 2025 08:20 PM
  [ # 17 ]

de “malle” koffer is er maar rond 1952 gekomen (volgens de boekskes he’), de franse van de laatste foto heeft deze wel

Profiel  

dirk deinze
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 juni 2025 11:40 PM
  [ # 18 ]

vraagje/probleempje
bestaan er verschillende kofferrubbers spons, belgische versie / franse versie. bij deze wagen was er bij aankoop een nieuw rubber bijgevoegd (CAS 224257) als ik dit monteer krijg ik het kofferdeksel op geen enkele manier dicht. het kofferdeksel ligt ongeveer 5 mm te hoog, ook blijkt volgens mij dit rubber zeer hard, te oud ????????.
hoe wordt de onderzijde afgedicht ? daar geraak ik ook niet aan uit, of blijft dit gewoon open zonder enige afdichting.
ik weet ook niet hoe dit origineel was aangezien ik de wagen gedemonteerd aangekocht heb en alle rubbes verwijderd waren.
alvast bedankt voor jullie reacties.

Profiel  

Gepost: 15 juni 2025 05:33 PM
  [ # 19 ]

Wat de kwaliteit van het rubber doet, dat kan ik je niet vertellen, maar ik denk niet dat er verschillen waren tussen Frans en Belgisch in dit geval. De onderzijde blijft inderdaad open.

Profiel  

dirk deinze
< 100 berichten
Rank

Gepost: 17 augustus 2025 10:06 PM
  [ # 20 ]

vraagjes en update,

ondertussen een beetje verder gesleuteld, hij leeft…...... de motor draait soepel en de trax rijd voor en achteruit, aangezien er nog geen interieur inzit doet een lege bierkrat dienst ..
nu gestart aan het vernieuwen van de volledige kabelboom.

-bouwjaar 1949 was dit een stuurwiel met 3 spaken of 2? de vorige eigenaar had een nieuw stuur gekocht (zwart 2 spaken), het orginele zat er niet meer bij.

-chassis nummer, is het noodzakelijk voor de keuring (Belgie) dat er een ingeslagen chassisnummer is en waar zou dit dan moeten staan, of is het plaatje voldoende?

-ik heb een startrelais (6v) ingebouwd ipv het trekcontact op de starter (set via cas). nu heb ik het volgende probleem, bij een niet aangesloten starter werkt dit perfect, bij een aangesloten starter en indrukken van het handbedienningsknopje bovenaan het relais start de motor vlot, maar op het ogenblik dat ik het relais elektrisch bedien met aangesloten starter maakt dit een ratelend geluid (aan/uit/aan/uit…..), motor start wel, maar ik denk dat dit toch de bedoeling niet kan zijn.

alvast bedankt voor jullie reacties
dirk

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3945

Gepost: 18 augustus 2025 08:00 AM
  [ # 21 ]

Voor wat ik weet had een 1949 een 3 spaaks stuurwiel. Dan zijn er nog “kleine” 43.5cm en “grote ” van 45 cm omtrek. 

Je moet zeker een chassisnummer (laten) inslaan voordat je naar de keuring gaat, want zonder krijg je een hoop problemen, want dan moeten ze de procedure gaan zoeken om er een in te slaan, en officieel zou Citroen dat moeten doen….
Zoals al gezegd: In 1949 werd er nog geen chassisnummer ingeslagen, toen was de “plaque de constructeur” nog het bewijs welk chassisnummer je had, en dat zat met klinknageltjes vast. Er is dus ook geen “officiele” plaats voor. Waar inslaan? Naast het “plaatje” als dat kan, anders op een plek waar je het plaatwerk kunt ondersteunen. Daarna gewoon lak erover en klaar.

Als je een beetje frans kunt: Hier staat nog wel wat info over de identificatie van een TA: https://jeromecollignon.blog4ever.com/identifier-une-traction
Het kan best zijn dat er na de oorlog ook bij Citroen chassisnummers ingeslagen werden, voor bepaalde exportmarkten ( denk aan Nederland en Duitsland) was dat ook toen al noodzakelijk. In het frans heet dat “frappe a froid”

Ik denk dat je misschien een 12 volt startrelais van een DS hebt gebruikt ? Als hij aan/uit/aan/uit doet dan valt het relais af als je start, d.w.z. veel startstroom vraagt. Er zijn nog 6 volt startrelais. Je moet dat startrelais ook fatsoenlijk aan de massa leggen met een draad of solide verbinding.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

Gepost: 19 augustus 2025 09:02 PM
  [ # 22 ]

Mijn auto heeft het chassisnummer op de rechter snip ter hoogte van de motorsteun, maar daar is het overduidelijk later met de hand ingeslagen. Waarschijnlijk bij de export naar NL in 1969. Officieel zal er nooit een ingeslagen geweest zijn. Wat het stuurwiel betreft, modeljaar 49 had wellicht nog een driespaaks, maar jouw auto is toch van de herfst, dus modeljaar 50 net als de mijne. In de mijne zat origineel een tweespaaks stuurwiel. Het driespaaks stuur werd volgens mij alleen nog in de lange modellen gebruikt (en is vast hetzelfde als dat van de HY).

Profiel  

Gepost: 19 augustus 2025 09:04 PM
  [ # 23 ]

Oh en dat startrelais, ik heb een soort trekschakelaar die bediend wordt met de originele kabel vanuit het dashboard. Geen relais dus, zoals bij een DS, maar een eenvoudige mechanische verbinding die het originele excentriek op de startmotor vervangt. Werkt prima.

Profiel  

briard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 20 augustus 2025 09:40 AM
  [ # 24 ]

Het stuurwiel was tot sept. 1950 driespaak. Het HY stuur is bijna identiek, de ring is iets dikker en de spaken liggen deels onder de ring i.p.v. in de ring.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook