13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13
   
De burgemeester’s C6 van Ed P. Stangetjes hoogtesensor vervangen
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 augustus 2025 05:18 PM
  [ # 181 ]
waterman schreef:

Het effect is net zo kut.

Maar het verschil is dat je banden met (lichte) zaagtandvorming nog wel kunt blijven gebruiken. In dit geval voor <> achter wisselen, zou mijn gedachte zijn.

Eenmaal gecupt ben je de klos, enige wat je soms kan redden is ze laten “rondslijpen”. Met veel verlies van rubber dus.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 augustus 2025 06:31 PM
  [ # 182 ]

Het verhaal nog eens teruglezend….

Lees ik het goed dat de banden die vóór zaten, en nu achter zitten die zaagtandvorming hebben? En die banden hebben nog 6 mm profiel?

En de banden die achter zaten en nu vóór zitten, met 7 mm profiel, hebben geen zaagtandvorming?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 02 augustus 2025 08:03 PM
  [ # 183 ]

Dat lees je correct. Je hebt me eens getipt om banden voor en achter te wisselen om cuppen en zaagtandvorming tegen te gaan.

De voorwielen moesten er toch af voor de nieuwe remmerij dus ik dacht, laat ik je advies opvolgen. Voor en achter gewisseld, meteen lawaai bij het rijden. Toen ben ik gaan voelen en de banden die achter zaten en nu voor zitten, niks, de banden die voor zaten en nu achter hebben een lichte zaagtandvorming. Ik kon ze niet kruislings wisselen omdat ze richting gevoelig zijn dus ik heb lv met la gewisseld en rv met ra.

Toen de banden met zaagtandvorming voor zaten hoorde ik niks. Ja ik hoorde wel wat, mijn oortjes doen het gelukkig nog, maar ik hoorde niet tijdens het rijden wat ik nu hoor, bandenherrie wat lijkt op een kapot lager.

Vandaar ook dat 1 van de opties die ik benoem het terugwisselen is, toen had ik namelijk geen lawaai. Misschien omdat de voorkant zwaarder is dan de achterkant, dus meer druk op de banden, misschien een andere reden, ik weet het niet.

Mocht je (of iemand anders natuurlijk) goede tips hebben, een verklaring of een advies wat te doen, ik hoor het graag.

NB ik heb eens geïnformeerd wat het trimmen van banden kost, ik moest rekenen op 75 euro per band en 2 mm profielverlies. Nieuwe banden leek me toen een betere optie.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 augustus 2025 12:44 AM
  [ # 184 ]

Wat me verbaast is dat er dan nog 7, resp. 6 mm profiel zit op die banden, na 30.000 km.
Die 7 mm is zo goed als nieuw, daar kan dan ook haast nog geen zaagtandvorming op zitten Wink

Maar terug naar jouw probleem.
Als die zaagtanden er zó opzitten, heeft het weinig zin die achter le laten zitten. Want dáár krijg je normaliter die zaagtanden, in díe richting zoals jij ze nu waargenomen hebt.
Dat gebeurt althans bij mijn C5AC-Hy, ook uitgerust met een onafhankelijke achterwielophanging. Ik heb het vanmiddag nog even gecheckt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 03 augustus 2025 09:52 AM
  [ # 185 ]

Ik rijd 90% snelwegkilometers in het noorden van het land. Dan rijd je dus ook echt en sta je niet in de file. Cruisen met 100 km per uur en weinig bochtenwerk. Ik heb vroeger wel eens een ton gedaan met mijn bx met een set banden. En scheuren door de bocht met een c6… tja, dan had ik toch beter een andere auto kunnen kopen?

Natuurlijk trap ik het gaspedaal wel eens in om snel iemand in te halen, of om vlot op de 100 te zitten als het blok tenminste op temperatuur is. Maar in het algemeen rijd ik best wel als een ouwe opa. Ha ha ha.

Maar heb je een verklaring voor de zaagtandvorming aan de voorkant? In plaats van de gebruikelijke achterkant? En dat ik dat niet hoor maar nu ze op de achterbanden zitten wel?

En stel dat ik de banden zo laat zitten zoals ze nu zitten, heb ik dan kans dat de zaagtandvorming verdwijnt?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 augustus 2025 11:14 AM
  [ # 186 ]

Deze vorm van zaagtandvorming ontstaat bij het remmen.
Het blokprofiel dat in aanraking komt met het wegdek wordt bij het remmen iets vervormd, naar achteren gedrukt. Aan de voorkant van dat profiel ontstaat dan iets meer slijtage, jij voelt dat als zaagtand als je aan de bovenkant van de band van voren naar achteren met je hand over de band gaat.

Dat fenomeen tref je dan met name op de niet aangedreven wielen, immers die worden alleen bij het remmen op deze manier belast. En dus bij onze voitures aan de achterkant.
Aan de voorkant ontstaat dat ook, maar daar worden de profielen ook de andere kant op belast, bij het optrekken. En dat maakt dat je het normaliter aan de voorkant niet waarneemt.

Jij bent hierop een uitzondering. Als ik dit zou moeten duiden dan zou dat kunnen komen omdat jij de voetrem weinig gebruikt, en afremt op de motor. En niet stevig optrekt, waardoor de voorbanden anders belast worden.

Hoe je dit moet oplossen?
Er even van uitgaand dat je rijstijl ongewijzigd blijft, zou ik de wielen weer op hun oorspronkelijke posities zetten. Als je dan met die gezaagtande voorbanden niet teveel last hebt van die zaagtanden, zou ik ze verder oprijden.
Want deze gezaagtande banden achter, zullen zo blijven, dat kan alleen maar erger worden.

Overigens, welke CC’s zijn dit?
Onder de C5 V6 Break heb ik de eerste versie gehad, onder de C5AC-Hy zitten de CC-plus. De CC-2 kwam begin 2021 net op de markt, maar nog niet beschikbaar in de maat die onder de C5AC-Hy zit.
Inmiddels is de CC-3 beschikbaar, die zullen er dit najaar wel onder gaan. De auto heeft dan zo’n 60.000 km gelopen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 03 augustus 2025 12:02 PM
  [ # 187 ]

Ik heb de Crossclimate 2 eronder. Ik begrijp dat ik wat harder moet optrekken om de zaagtandslijtage weg te krijgen? Terug naar de voorwielen en gas er op zogezegd?

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 augustus 2025 12:54 PM
  [ # 188 ]

Dat lijkt me het proberen waard.

Kost een paar liter meer diesel, maar da’s in elk geval heel wat minder kostbaar dan iets met/aan de banden doen Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 03 augustus 2025 05:31 PM
  [ # 189 ]

Ik heb ze weer omgewisseld, morgen naar kantoor en dan zullen we het wel weer zien of horen.

Dank voor je adviezen en uitleg JW.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 augustus 2025 07:19 PM
  [ # 190 ]

We zijn benieuwd Wink

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 07 augustus 2025 08:06 PM
  [ # 191 ]

Ik had de berichten van Citroensmgz en JW nog gelezen voordat ze verdwenen door de storing op de server van het forum.

De banden zijn dus weer stil na terugwisselen. En ik wou nog weten of ik klakkeloos een hoogtesensor kan vervangen.

Ik begreep van Citroensmgz dat ik een hoogtesensor niet kan vervangen zonder de hoogte opnieuw in te regelen. Dat is jammer maar eigenlijk wel het antwoord dat ik had verwacht. ik zit nu te twijfelen, 4 sensoren kopen voor een 15 euro/st zodat ik wat op voorraad heb. Maar ja, ik kan er niks mee want zelf de hoogte afstellen zie ik niet zitten omdat ik geen mooie vlakke vloer ter beschikking heb. Ik kan hem hooguit afgeven bij de garage die ze volgens mij zelf ook nog wel kan bestellen. Nou ja, ik weet in ieder geval waar ik aan toe ben. Dank voor je reactie Citroensmgz.

En ja JW, die rijstijl aanpassen is nog wel een dingetje, mijn reguliere ritten van 50 km woon-werk zien er als volgt uit, 1 km het dorp uit (motor koud dus rustig aan), autoweg op, 10 km verder de snelweg op waarbij ik even kan doortrekken maar ook niet echt want de motor hangt dan net tegen bedrijfstemperatuur aan, en een kleine 40 km later de snelweg af en 300 meter verder zit ik een 30km zone, ook niet echt de plek om even gas te geven, en 250 meter verder op kantoor. Terug soortgelijk maar dan heb ik dus 1 km met twee keer optrekmogelijkheden om gas te geven. En om nou op de snelweg om de paar kilometer een flinke dot gas te geven, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Ik moet het dus van de andere ritjes hebben maar ik houd je op de hoogte.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2581
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 augustus 2025 09:29 PM
  [ # 192 ]

Het blijft toch een uniek verschijnsel: zaagtandvorming op vóórbanden dat gerelateerd lijkt aan afremmen.
Ik loop al een poosje mee, maar dít heb ik niet eerder meegekregen Confused::ohh:

We zijn benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt…..

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 09 augustus 2025 09:17 AM
  [ # 193 ]

Een C6 is ook een unieke auto. En in dit geval met een bijzondere bestuurder Laughing

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1246
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 23 augustus 2025 06:20 PM
  [ # 194 ]

Ik heb de bandenspanning ondertussen teruggebracht van 2.7 naar 2.5 en de komende kilometers eens kijken hoe het gaat.

Ten aanzien van de hoogteregelaars, ik kan de verbindingsstangetjes toch wel vervangen zonder dat de hoogte opnieuw afgesteld moet worden?

Profiel  
 
 
13 van de 13
« Eerste  < Vorige 11 12 13
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook