Wie kan mij van advies dienen ?
ik wil een trekhaak monteren op mijn cactus maar als ik de prijzen zie bij de gebruikelijke zaken (incl Citroen dealer) ben je zo tegen de 1000 euro kwijt
nu ben ik zelf best wel handig maar op autogebied wat minder
is het zelf monteren van een trekhaak een echte klus (gaten boren in chassisbalken, bumper demonteren enz) of een makkelijk klusje (bestaande gaten gebruiken en verder alleen vastzetten )
electra kabels weet ik dan wel weer meer van en ik begreep dat ergens er al connectoren zouden liggen waar de kabelset (merk eigen uiteraard) ingeklikt moet worden en vastgezet onder d auto (waarschijnlijk dan wel ee gat boren ?
Ik heb gezocht maar kon geen antwoord vinden op deze vragen

Totaal aantal Berichten: 867
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Zoek de benodigde trekhaak eens op op Winpanrts.nl, daar staan vaak tekeningen bij. Overigens heb ik de laatste jaren nooit meer een auto gehad waarbij ik nog gaten moest boren. Tegenwoordig is dat allemaal voorbereid. En het electra is inderdaad ook geen abracadabra om aan te sluiten, maar je moet de set wel aanmelden bij de computer van de auto en daarvoor heb je Lexia/Diagbox nodig.
Succes.
Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni 2026 organiseren wij voor de 17de en LAATSTE keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 26t.m. 28 juni 2026 zijn jullie nog één keer welkom!!
bedankt ik ga er naar kijken
nieuwe 2ehands cactus en allerlei dingen nog te doen en willen veranderen maar blijft leuk zo’n C4C na de stuiterbal DS3
in het verschiet om te doen navi updaten (vragen staan ook uit), bumpstops deuren vervangen ivm droogte scheurtjes en het weer erin, distribute vervangen incl zeef schoonmaken en dus de trekhaak waarvan ik schrik van prijzen bij garage.

Totaal aantal Berichten: 867
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Ik zou die kunststof delen eerst eens goed behandelen met Plasticlean, wie weet knapt het enorm op.
Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni 2026 organiseren wij voor de 17de en LAATSTE keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 26t.m. 28 juni 2026 zijn jullie nog één keer welkom!!
Je hebt een cactus uit 2017 las ik.
Als je daar een trekhaak onder zet wordt het verschil niet gemaakt door de hardware, d.w.z. de “ijzeren trekbalk”, maar door de geïntegreerde elektronica. Dat metaal kun je relatief simpel monteren, de gaten zijn er al, misschien moet je er een bij maken voor de kabeldoorvoer. Bij een “moderne auto” worden er geen gaten meer bijgeboord voor dragende delen, dat moet de fabrikant bij de productie doen en dan homologeren. Zo’n fabrieks trekhaak is onderdeel van de type-goedkeuring, want met zo’n trekhaak geeft de fabrikant het maximale trekgewicht op etc.
Waarom is die elektronica zo belangrijk: Je hebt een auto met ABS/ESP enz. Die systemen moeten “weten” of je er een hanger achter hebt hangen, want anders grijpen ze te vroeg in of te laat. Het gaat dus al lang niet meer alleen over “de verlichting moet goed werken.
Dat verhoogd ook de kosten, want die integratie moet ontwikkeld worden en betaald ( door de gebruiker).
Je zou eens een aantal handelaren in tweedehands onderdelen kunnen vragen naar een originele set: Dan werkt alles prima. Ik denk dan aan De Vos, van Gompel of Bart Ebben: Misschien hebben die er al eens eentje gedemonteerd.
To err is human, not to err is divine.
Ik zie ook niet op tegen het monteren van het ijzer maar wil niet allerlei capriolen uithalem om het ijzer vast te zetten (maar begreep dat dit best meevalt en de gaten er zeer waarschijnlijkk al inzitten
de bekabeling wordt uiteraard origineel want wil geen gedoe maar weet niet of je deze kabel “zo” in een al voorbereide connector kan steken of dat er allerlei (voeding?) kabels naar voren getrokken moeten worden
had net al even achter de zijwanden gekeken en zie daar (links) wel een unit zitten wat de parkeerhulp achter blijkt te zijn en verder zie ik zo geen connectoren !
ik ben graag op het onbekende voorbereid vandaar de vragen en is het te veel “moeite” dan laat ik het gewoon doen maar met tips van jullie (bv waar de aansluiting (voorbereide? connector zit zou mij erg helpen!
Heb je hier iets aan?
Ik denk het wel ga er eens goed naar kijken
thanks alvast !