Dsuper5 te actieve regelaar..
JD79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-05-2025

Gepost: 02 september 2025 11:40 AM

Hoi Allen,

Willen jullie eens meedenken?

Ik heb inmiddels al wat uren zitten lezen op het forum maar kom er nog niet helemaal uit. Sinds dit weekend bezit ik een Dsuper5. De terugweg naar huis was circa 140 km en ging perfect (genoten)

Eenmaal in thuis viel mij gelijk op dat de regelaar om de 10 seconden aansloeg. De volgende dag heb ik hem nog eens getest en bij stationair toerental in de rijstand zat ik op 18 seconden en in de hoogste stand bleef dit gelijk. Wat wel opviel is dat zodra je de handel omhoog zet dat de regelaar achter elkaar tikt tot dat die in de hoogste stand komt.

Ook opvallend was dat de achterkant na circa 5-7 minuten op de grond lag.  Als het goed is zijn de werkplaatshandboeken vandaag op de post gegaan maar wat adviseren jullie om waar te starten met testen. Volgens de vorige eigenaar is de 10 seconden al heel normaal en geen reden voor zorgen Smile

Grt Jeroen

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 795
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 02 september 2025 12:18 PM
  [ # 1 ]

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/242481/

ws is die de veroorzaker.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2595
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 september 2025 12:40 PM
  [ # 2 ]
JD79 schreef:

.....Ook opvallend was dat de achterkant na circa 5-7 minuten op de grond lag…......

Als ik dit zo lees lijkt het mij eerder dat er een (intern) lek zit in de achtervering.
Daarvoor moet de pomp vaak bijspringen om dat te compenseren.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43439
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 september 2025 01:17 PM
  [ # 3 ]

Ik zie weer een paar reacties waar ik ff op wil reageren voor de TS onderdelen gaat lopen vervangen.

Het frequent “inslaan” van de pomp kan vele oorzaken hebben. Alvorens tot vervangen van onderdelen over te gaan moet je wat onderzoek doen. Goed onderzoek kan veel kosten en ergernis besparen!

Het “snel” inzakken van de achterkant kan een aantal oorzaken hebben, die ook weer kunnen leiden tot het vaak aanslaan/inslaan van de pomp. En paar gebreken komen vaker voor:

- inwendige slijtage/lekkage aan het remcommando. Dit leidt bij de modellen met een “pedaal” tot het snel inzakken van de achterzijde.
- inwendige slijtage/lekkage van het stuurhuis.
- inwendige slijtage/lekkage van de veerclinders en hoogteregelaar aan de achterzijde.

Daarnaast het het essentieel om eerst de druk op de voorraadbol te (laten) meten. Die moet rond de 50 (ondergrens) en 62(nieuw) bar zijn. Als deze (5e) bol een te lage druk heeft hebben andere metingen (nog) geen zin! Is de bol goed, dan verder zoeken. Op het forum staan diverse topics over hoe welke test uit te voeren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 795
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 02 september 2025 01:57 PM
  [ # 4 ]

Gelijk heb je, de voorraadbol kun je een beetje eenvoudig testen door de wagen in de laagste stand te zetten, dan heb je met verlies of slijtage achter even niks te maken, dan bij stationair de rem indrukken, dan mag de regelaar nog niet gaan tikken. doet ie dat wel direct, dan heb je een ( min of meer ) indicatie. Of als je stuurbekrachtiging hebt kun je even sturen , als de regelaar meteen gaat tikken dan heb je de zelfde indicatie.  Natuurlijk zijn er meerdere manieren, maar je moet ergens beginnen. voor deze test kun je gewoon stilstaan, rijden is niet nodig.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25726
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 september 2025 02:09 PM
  [ # 5 ]
JD79 schreef:

Volgens de vorige eigenaar is de 10 seconden al heel normaal en geen reden voor zorgen Smile

Grt Jeroen

10 seconden is NIET normaal. als bij stationair op 1,5 minuut komt heb je een aardige auto.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JD79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-05-2025

Gepost: 02 september 2025 08:01 PM
  [ # 6 ]

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Inderdaad die 10 seconden kon niet goed zijn, nu is het 18 maar zelfde verhaal.

Ik heb de tip van Bibberkip eerst geprobeerd. Auto in laagste stand > rempedaal indrukken geeft geen reactie op de regelaar. Stuur bewegen geeft wel een reactie op de regelaar. Hij geeft naar rechts sturen vrij snel een reactie en naar links niet. Kan dit dan het stuurhuis zijn of ook de voorraadbol (of beiden natuurlijk) Stuurhuis is ouder maar heeft nog wel een Citrotech sticker.

Dus resume Waterman:

- inwendige slijtage/lekkage aan het remcommando. Dit leidt bij de modellen met een “pedaal” tot het snel inzakken van de achterzijde. (WAARSCHIJNLIJK NIET)
- inwendige slijtage/lekkage van het stuurhuis. (MOGELIJK)
- inwendige slijtage/lekkage van de veerclinders en hoogteregelaar aan de achterzijde. (MOGELIJK)

Ik stel voor om die test ook te doen met de voelermaat tussen dat plaatje en de interval te meten.

Hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25726
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 september 2025 08:59 PM
  [ # 7 ]

eerst en vooral de voorraadbol eraf trekken en testen. Dan de film van DSTT zoeken hoe je verder gaat met vinden waar je grootste verbruiker zit en dat oplossen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11890
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 september 2025 12:30 AM
  [ # 8 ]

Dat is dacht ik deze.

Vriendelijke reminder waar TS later geheid nog iets aan gaat hebben: alle DS-TT films zijn hier te vinden Smile

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook