3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
LHM “klosje ” vervangen
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 08 juli 2024 06:18 PM
  [ # 31 ]

Ik heropen deze thread, want ik vermoed dat ik hetzelfde probleem heb. LHM lekkage onder de auto. De boosdoener is het onderdeel waar de 2 dikke en 2 dunne LHM slangen op aangesloten zijn. Hij lekt bij de ‘lasnaad’. Gaat het hier om hetzelfde ding dat onderdeel uitmaakt van de 5270jk LHM terugvoer leidingset?

Afbeelding Bijlagen
Plaatje1_versie_2.jpgPlaatje2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xantia 1.8 16V exclusive

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
Huisje32
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 21-08-2021

- Xantia 1.8i 16V
Gepost: 15 augustus 2024 12:41 PM
  [ # 32 ]

Het blokje is inmiddels vervangen door een ‘nieuw’ 3D geprint exemplaar. Montage bleek heel eenvoudig en alles werkt weer naar behoren en lekvrij. Al met al niet duur: met 22 euro (excl. verzending) en een kwartiertje montagekosten was ik klaar.

Het Franse bedrijf dat het onderdeel voor me geprint heeft heet ‘Gryp 3D’. Bij deze een link naar het betreffende onderdeel: https://www.gryp-3d.com/gb/citroen-xantia/1221-citroen-xantia-lhm-liquid-return-4-way-connector-5270jk-raw-finish.html

Mogelijk zijn hier ook andere onderdelen voor jouw Xantia verkrijgbaar.

Xantia 1.8 16V exclusive

Autohistorie: BX 14 RE, 2CV Spécial, BX 1.6 TGI, BX 1.9 TZI, Xantia 1.8 16V Break, Peugeot 206 1.9D

Profiel  
 
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 317
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 02 september 2025 04:10 PM
  [ # 33 ]

Even in aanvulling op het voorgaande bericht. Ik heb ook het verbindingsblok aldaar gekocht. Na montage lekken 2 van de vier leidingen. Geen wonder. Het materiaal is een harde kunststof met openingen die niet verjongd zijn. Als de leiding al een kleine afwijking in de diameter heeft, heb je al lekkage. Voor 35 euro (incl verzenden) een slecht product. Ik heb nu eerst zelf maar een noodoplossing toegepast. Die is tenminste lekvrij. Ik heb maar een imitatie leidingenbundel besteld.

teveel citroenen

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1429
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 02 september 2025 08:21 PM
  [ # 34 ]

Belangrijk is dat het onderdeel bestand is tegen LHM, temperatuur wisselingen en trillingen.
Goed als er weer een leverancier is die onderdelen levert die voldoen aan de eisen.

VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25732
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 september 2025 09:09 PM
  [ # 35 ]

als je leest kan je zien dat deze leverancier een klote product levert dat erger is dan de kwaal.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 september 2025 09:22 PM
  [ # 36 ]

Veel mensen onderschatten dat je voor het langdurig gebruik met LHM op hogere temperaturen speciale “rubbers” nodig hebt, en dus ook speciale plastics. LHM tast weekmakers aan ( dat komt bijvoorbeeld door de additieven om de hoge viscositeitsindex te halen).

Bij rubbers is FPM/Viton de favoriet, en goede kwaliteit HNBR of NBR ook, maar matige kwaliteit werkt ook niet. Dat geld ook voor plastics voor een 3d printer. Je hebt echt een goede chemicus nodig om zo’n plastic te maken en dan moet je die ook nog kunnen printen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook