2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Dsuper5 te actieve regelaar..
JD79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 05-05-2025

Gepost: 03 september 2025 06:17 PM
  [ # 16 ]

Het is nog een beetje nieuw allemaal deze ds wereld. Ik zit in Groningen, vandaar die opmerking over op en neer naar Almere. Misschien kan ik hem in de buurt laten vullen.

Ga dan sowieso even kijken of ik hem degelijk op assteunen kan zetten (en er met een veilig gevoel onder kan liggen) Je kunt de ontlastschroef dan wel gebruiken vanuit de laagste stand? En dan opkrikken?

Dank dank!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25732
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 september 2025 06:35 PM
  [ # 17 ]

Je begint met een vlinke hamer om te kijken of de assteunen achter de voorwielen nog stevig zijn. Bij twijfel niet gebruiken. Dan auto in de hoogste stand en poten eronder. Je kan de auto nu laten zakken met de hoogteregelaarhendel. De neus kantelt dan verder omhoog en je kan er bij. Als zekerheid leg je 1 of 2 wielen op elkaar onder de auto. Almere is anderhalf uur rijden. Er is vast wel iemand in het noorden die kan testen en vullen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10622
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 september 2025 06:41 PM
  [ # 18 ]

En als de wagen gezakt is de ontlastschroef 1 slag losdraaien. Nooit helemaal er uit draaien!!!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7895
Geregistreerd: 30-11-2005

Gepost: 03 september 2025 08:56 PM
  [ # 19 ]
bogaard77 schreef:

..de assteunen achter de voorwielen..

Bedoel je daarmee de kriksteunen aan de onderkant van de auto?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 september 2025 09:06 PM
  [ # 20 ]

Nee, niet het steunpunt voor de originele kriksteun halverwege de dorpel.
Maar direct achter het voorwiel zit een rechthoekige koker haaks op de dorpel die als assteun te gebruiken is.
Als je de auto in de hoogste stand zet en daaronder volledig uitvult en daarna in de laagste stand komen de voorwielen zelfs los van de grond.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7895
Geregistreerd: 30-11-2005

Gepost: 03 september 2025 09:38 PM
  [ # 21 ]

Check. Ik vind de term ‘assteun’ in deze een beetje verwarrend, dat associeer ik met een verplaatsbare bok.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 03 september 2025 11:07 PM
  [ # 22 ]

Er is vast wel iemand in het noorden die kan testen en vullen.

Je zou Auke Korthuis van Garage Normandie in Groningen kunnen bellen. Die doet veel met DS’en. Heeft vroeger geloof ik bij Blikwerk gewerkt. Als hij het zelf niet kan doen weet hij vast wel iemand.

Profiel  
 
makman
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 02-04-2006

- Traction Avant 11BL
- HY Camper
- ID/DS DS20 halfautomaat
Gepost: 04 september 2025 09:49 AM
  [ # 23 ]

Aankomende zaterdag is er van 10.30 tot 16.00 uur weer een sleuteldag van de citroen DS club in Leek. Het adres is:

Sleutelclub Leek
Molenwieck 13
Leek

Ik ben sinds kort weer lid geworden en ga er ook even kijken. Het is natuurlijk voor leden bedoeld, maar een keer kennismaken en kijken of je daar ook wat kennis kan opdoen (en wellicht lid worden) lijkt me niet verboden -:)

Profiel  
 
JD79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 05-05-2025

Gepost: 04 september 2025 03:34 PM
  [ # 24 ]

Bedankt allen voor de tips!

Ik ben ook lid en was op de hoogte van de dag in Leek. Misschien kom ik nog even langs.

Hou jullie op de hoogte van de voortgang. PS na de klus de auto starten en dan de ontlastschroef weer dicht?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10622
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 september 2025 03:56 PM
  [ # 25 ]

Eerst een paar minuten laten lopen om eventuele lucht kwijt te raken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25732
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 september 2025 04:38 PM
  [ # 26 ]

met lopende motor en ontlastschroef los in je vat kijken of je een straaltje lhm ziet. Dan ontlastschroef dicht en auto in hoogste stand. Daarna even gymmen!  ( hoog laag hoog laag rijstand)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5393
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 september 2025 11:52 PM
  [ # 27 ]

Als het inslaan van de regelaar vrij plotseling is veranderd duidt dat meestal op een defecte voorraadbol…
Als het kan zou ik een afspraak maken met een garage die zo’n ding op voorraad heeft.
Het zelf vervangen is inderdaad niet heel gemakkelijk als je dat nog niet eerder hebt gedaan.
Alleen het losmaken van de oude bol is al een dingetje als ie er al een paar jaar onder zit…
Ik zou gaan voor een nieuwe voorraadbol. Kost ongeveer €50,-  Vullen misschien €25,- minder. Met risico dat het membraan op korte termijn kapot gaat.


Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook