Na heel veel storingen en onderdelen te hebben vervangen ben ik aangekomen op het laatste onderdeel.
Ik heb de Gasklephuis vervangen door deze:
https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/gasklephuis/c1186/gasklephuis/p1984807.html
Nu zijn alle storingen inmiddels verholpen en met het proefritje voel ik dat de auto er weer zin in heeft alleen ik dacht ga even kijken wat die doet op de snelweg kan ik trappen op me gaspedaal wat ik wil maar ik kom niet boven de 120 km/u
Nu heb ik begrepen dat de Gasklephuis opnieuw in geleerd moet worden?
Ik loop me nu al uren suf te zoeken op het internet en in zowel Lexia als Diagbox maar ik kom er niet uit.
Iemand die mij instructies kan geven waar ik zoeken moet?
Ik had in een c5 forum gelezen dat “Die moet je inleren via lexia onder het menu injectie bij globale test -> initialisatie,” Als ik dat doe krijg ik een medling dat de auto dit niet ondersteund. Dus of de uitleg komt niet overeen met mijn auto of Ik zit in het verkeerde menu te zoeken.
Allereerst is het handig om te weten of ik in Lexia of Diagbox moet kijken en daarna natuurlijk heel handig waar.
Ik snap ook niet wat de tekst “Regelaar/Software moet NIET zoeken/worden geupdate
” te betekeken heb bij het onderdeel op winparts.
Mocht ik er helemaal niet uitkomen is het een idee dat ik de oude probeer op te poetsen en terug te plaatsen? Of heb ik het nu al verkaast door er een nieuwe in te zetten.
Het is dus een C4 Picasso uit 2008 met een 6FY (EW7A) motor
Citroen C4 Picasso 2008

Totaal aantal Berichten: 3004
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Toevallig gister bijgelezen over (schoonmaken) van gasklephuizen en alles wat je tegen kunt komen (daarna). De eenvoudigste oplossing die ik las was : contakt aan, halfminuutje wachten, niet starten, gaspedaal langzaam naar de vloer drukken en weer terug. Contakt weer uit en klaar is kees. Ook gelezen dat de motor stationair laten draaaien totdat de ventilator aanslaat een optie is. Al met al moet je hoe dan ook wat gduld hebben blijkbaar.