











































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is je verhaal specifiek voor de AMVAR vering van een luxe C6 of is dat standaard voor elke HA3 zoals op de C5 en basis C6?
Ik gebruik overigens die sportstand op mijn C5 ook nooit eigenlijk wordt die er alleen maar net wat nerveuzer van.
Sportstand op de bak is een ander verhaal, dat maakt zeker verschil.
De sportstand voor de vering gebruik ik zo weinig dat ik er na ik gok een jaar of 2 rijden er pas achter kwam dat als je de sportstand voor de vering en bak tegelijk gebruikt de stuurbekrachtiging bij lage snelheden zwaar blijft. Ik vermoed dat er genoeg eigenaren zijn die daar nog nooit zijn achter gekomen.
Het deinen is specifiek voor de AmVar en de calibratie ook.
Een C6 met HA3+ is altijd een 2.2 HDI, en die is net als een C5 X7 relatief probleemloos. Sensoren gaan niet eeuwig mee, vooral de stuurhoeksensor, maar is veel minder gevoelig voor ontregeling. ZO’n HA3+ kent maar 2 standen, dus je merkt vrij snel als hij veel op “hard” gaat.
To err is human, not to err is divine.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive



Totaal aantal Berichten: 171
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
Is dat kalibreren een klus die lang duurt? M.a.w. moet ik de auto ervoor achterlaten of kun je er normaal gesproken op wachten?
Of is er iemand op het forum die dit (uiteraard tegen betaling) kan doen?
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.
Het “regelmatig” bij kalibreren moet je niet al te krap opvatten: Het zal wel af en toe moeten gebeuren, denk aan elke paar jaar, afhankelijk van hoeveel je rijdt.
Het is wel een specialisten klus, dus Oldenhage of Centre C6 is aangewezen, tenzij je Citroen garage/specialist nog de kennis en ervaring heeft van vroeger. Zij kunnen je wel vertellen op je erop kunt wachten. Maar reken toch snel op een uur of meer.
To err is human, not to err is divine.



Totaal aantal Berichten: 171
Geregistreerd: 30-08-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 24V Exclusive
OK, dank!
Huidige voertuigen in ons gezin: Citroën C6 3.0 V6 Exclusive, Tesla Model Y (2024), BMW Z4 E89 23i (2010), Citroën C1 (2019), Renault Twingo RS (2009).
Naast diverse andere merken heb ik deze Citroën’s gehad (sinds eind jaren ‘80):
2x Dyane, GSA, CX, 2x 2CV6, 2x BX, ID19, AX, 2x Visa, DS5 HDi, Ë-C4 Shine.













Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Citroensmgz schreef:
Ed P: Ik heb eens gekeken naar die stangetjes: Gewoon vervangen en kijken of de vering en demping je nog bevalt. Als je eerder nogal wat speling had op die dingen dan kan het eigenlijk alleen maar beter worden.
Ik had zelf al zo iets van, volgens mij moet dat kunnen mits de stangetjes net zo lang zijn als het origineel, dank ook JanSr voor de bevestiging. Altijd fijn om het van een ander te horen dat wat je denkt overeen komt met de ervaringen van anderen.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je weet: alleen vervangen als de auto goed op bokjes of een brug staat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Ik heb enige tijd geleden bij mijn Xantia met Hydractiv II beide niet instelbare koppelstangen van de hoogteregeling vervangen. Daarna de Hydractiv computer uitgelezen en geen foutmelding. Zoals je schrijft hebben de stangen een vaste lengte en denk ik moet kunnen zonder verdere problemen.
Een C6 is moeilijk te vergelijken met een Xantia. Bij een C6 met AmVar worden de 4 hoogteregelaars continue uitgelezen en de hoogteregeling is volledig electronisch, ieder wiel wordt afzonderlijk gestuurd vanuit de BHI. Die hoogteregelaars zijn vrij gevoelig.
Een Xantia heeft nog “mechanische” hoogteregelaars met een elektrische regeling voor Hydractief.
To err is human, not to err is divine.





Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Citroemsmgz@: zal ongetwijfeld zo zijn. Is mijn aanbeveling toch voorbarig. Waarvan akte.













Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
jantje1948 schreef:Je weet: alleen vervangen als de auto goed op bokjes of een brug staat?
Tja, hoe zet je een C6 op bokjes…. er zijn maar 4 krikpunten en voor de achteras kan ik eventueel gebruik maken van de constructie voor de trekhaak. Tot nu toe doe ik het met een professionele garagekrik onder de krikpunten en blokkeer ik alle wielen die op de grond staan. En ik zorg dat ik zelf niet onder de auto hoef te komen.
Je hoeft m niet op te bokken je kan het ook per wiel doen, dan blijft hij altijd op 3 wielen staan.
Wiel eraf en je kan erbij.
Wel zorgen dat je de steun niet verbuigt. die zijn van erg dun metaal.
Groet
Ik bekijk het altijd als “triple security”.
C6 in de hoogste stand.
Dan krik eronder op de krikplaats. Maar een houten blok met een sleuf erin tussen de krik en krikplaat, anders is die binnen no-time krom en daarna plat. Of onder een chassis-deel met een houten planken tussen. ( dat hout is alleen om de puntbelasting te verdelen!).
Over die krik: Ik gebruik een grote werkplaatskrik, zo’n kleine relatief smalle telt voor mij niet als ondersteuning, die kan zijdelings te makkelijk weg.
Een wiel eraf, niet onder de auto: Krik eronder, OK. Staat nog op 3 wielen. Automaat op Park en Handrem vast: 4 wielen geblokkeerd.
Als ik onder de auto moet zijn: 2 krikken of een assteun of iets dergelijks.
De oude truc: leg er een reservewiel onder werkt ook als extra punt.
Een kant omhoog, bijvoorbeeld voor: Twee steunpunten links en rechts. Ik gebruik of grote betonblokken met een houten plank erop , of een stapel van 2 houten blokken van 20x30x15 cm.
Driepoot assteunen: De kleinere of goedkopere hebben te weinig breedte om te voorkomen dat je auto er zijdelings af kan zakken, vooral als je ze in de hoogste stand zet.
En de echte test: Als je de opgekrikte auto op steunen zou kunnen omduwen ( duw er eens echt stevig tegen aan) dan staat hij NIET stabiel genoeg.
To err is human, not to err is divine.