Irritant is het absoluut, maar is het zomaar ontstaan?
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
























Totaal aantal Berichten: 5533
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Met de oude bdp sensor deed het beetje schommelen, maar met de nieuwe is het helemaal erg geworden
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Probeer de 2 sensors te meten of je verschil meet, bijv. de weerstand of zo? of probeer de kabelboom te bewegen als de motor loopt? ms veranderd er iets , dan heb je al iets meer info. ( wel goed oppassen met de tengeltjes ! )
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.





Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
De krukas/bdp sensor wordt door de motor ECU benut en geeft geen signaal af aan de toerenteller in het dashboard.
De toerenteller wordt vanuit de motor ECU aangestuurd.
De motor ECU zit rechts voor in een zwarte kast. Denkbaar is een kabelstoring in de lange weg naar het dashboard of de storing zit in de toerenteller zelf.
Er zijn geen storingen in het funktioneren van de motor wat betekent dat de ” oude ” krukas/bdp sensor gewoon geod zijn werk heeft gedaan.
In de X1 werden er twee merken dashboardklokken ingebouwd : Jaeger en Sagem. Als eenheid kan je deze onderling uitwisselen. Onderdelen onder elkaar uitwisselen gaat niet.
Wat van belang is of de auto een mechanische aangedreven km teller heeft of een elektronische dwz elektronische snelheidssensor in de versnellingsbak.Ook in ogenschouw nemen of de aangeboden klokkenwinkel uit een diesel of een benzine auto komt en met welke motorisering. Zal nie eenvoudig zijn zoiets gebruikt te vinden , denk ik.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het “probleem” is alleen dat we hier een atmosferische diesel hebben, van het ouwe XUD type zonder ook maar enige elektronische regeling. Geen motor ECU in deze kar dus..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Yep. Over het hoofd gezien dat het om een ouderwetse diesel gaat.





Totaal aantal Berichten: 523
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Voor dat de klokkenwinkel uitgebouwd wordt, eerst maar eens controleren of de krukassensor goed functioneert.
Het is een inductieve sensor en wekt een WISSELSPANNING op. Zal bij stationair lopen ergens rond 2-3 volt of hoger zijn.
Bij oplopend toerental kan deze een spanning bereiken van ca. 8 Volt. Dus met de voltmeter de spanning meten en bij oplopend toerental moet de spanning evenredig stijgen en geen knik naar beneden geven of korstondige uitval.
Dan weet je zeker dat de sensor goed werkt.
Wil je weerstand meten: inductieve sensoren liggen tussen 350 - 500 Ohm en de isolatieweerstand moet een oneindige
weerstand zijn.
Wat tot signaal vervalsing KAN leiden is:
Afstand sensor tot vliegwiel/starterkrans niet juist.
Metaalslijpsel aan de starterkrans afkomstig van startmotorrondsel en of van een eerder kapot gelopen druklager van de koppeling.
Een voedingskabel dicht bij de sensor.
Krukas/bdp sensorkabel is elektrisch niet afgeschermd.