Totaal aantal Berichten: 5537
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
En dan was het 26juni! De dag van hét concert van Linkin Park ( dat was enorm gaaf met Emily!) en het voorkeuren van de Xantia!
Op 13Augustus loopt de apk af, dus wou ik ze voorkeuren om te zien of er groten reparatiepunten er aan kwamen. Dan wou ik kijken, wat ik zelf ging doen. Of gedeeltelijk uitbesteden.
Maarre, alleen de remblokken en de stabilisatorstangen waren een opmerking! géén afkeur. Dus zodoende zonder problemen 2jarige apk erop! ![]()
De Xantia ,de Franse Toyota hoor ik men over de Xantia zeggen!
Inmiddels heb ik de Xantia precies een jaar, en ik ben erg blij dat ik de stap genomen had, om weer Citroën te gaan rijden. Het geeft mij afleiding in een moeilijke periode (privesfeer) en een langzame terugkeer in het Citroënwereldje.
En wat heb ik de Xantia onderschat. Ik ben eigenlijk een BX-liefhebber en had niks met een Xantia, maar dat is veranderd. Wat een onderschatte auto!
En wat ik leuk vind, is dat dit een echte vroegen Xantia is, vooral de Orga nr bevestigd dit:
De karakterbak (BX digit) was uniek, maar deze mag er ook zijn!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5537
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Oké de laatste update! ![]()
Sinds een tijdje heb ik de verstralers eronder gezet. Alleen nu nog aansluiten! Maar het smoelt ze goed!
De kabels zijn alvast aangelegd, en getest alleen nu nog definitief aansluiten. De originele mistschakelaar heb ik al.
Wordt vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5537
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5537
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Vandaag de bdp-sensor vervangen. De ouwe schommelde in de toeren…
Maar nu bij de nieuwe, werkt de sensor tot 2000toeren en valt dan op 0.
Wat gaat hier mis?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Wat bedoel je met werkt tot 2000rpm? Valt de toerenteller uit of slaat de motor af?
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 5537
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dan valt de toerenteller uit ☹️
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
En eerst was ie onrustig, dus stond de meter te dansen? Dan zou je eens kunnen kijken of de meter zelf losse contacten heeft, als de meter los met drukveertjes op het mobo vh tellerblok zit (zoals xantia 2) dan kun je daar kijken.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 5537
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ai, dat is een klus die ik zelf niet kan..
Is een andere tellerbak een optie? Als ik niemand kan vinden die kan solderen?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Het is me niet 100% zeker dat type 1 en 2 dezelfde zijn, dat kun je tevoren even uitzoeken , bij mijn type 2 hdi liggen de metertjes met 4 druk-contacten op het mobo, en die aanligvlakjes zakken ahw weg onder de pootjes. (probeer het te visualiseren) dan haal je het uit elkaar en even de soldeer bolletjes opnieuw solderen , op hoogte brengen eigenlijk , dan drukken ze weer aan en werkt het weer goed voor the time-being. Maar dat is type 2 , kijk even of dat bij jouw ook zo is.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 11911
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tellerunits van de type 1 en 2 zijn echt behoorlijk verschillend. De type 1 (1a diesel in ieder geval) heeft bijvoorbeeld nog gewoon een mechanische snelheidsmeter, ik noem maar wat. De tellerbak van een Xantia 1a lijkt in technisch opzicht meer op die van een BX dan op die van een Xantia 2. Of er inwendig iets tussen een type 1 en 2 tellerbak overeenkomt waag ik te betwijfelen, maar dat neemt niet weg dat verbindingen controleren zin kan hebben. Hoewel het me met dit gedrag ook niet zou verbazen als er ergens in die toerenteller een condensatortje gaar is.
Heb je de krukassensor en bijbehorende bekabeling/stekkers ook gecontroleerd, Gert? Dat je zeker weet dat de signaalbron voor die toerenteller in orde is?
Een andere tellerbak, mits van een type 1 met de mechanische snelheidsmeter, kan natuurlijk ook. Maar dan loop je wel het risico dat je het zelfde probleem (met mogelijk een iets andere variatie aan symptomen) gewoon opnieuw hebt. Of er technische verschillen zijn tussen de toerentellers voor de diesels en de benzineversies weet ik zo niet, maar de wijzerschaal verschilt in ieder geval. Die heeft namelijk een ander bereik: voor een diesel maar tot 5.300 toeren met rood beginnend bij 4.800. Een benzine-toerenteller loopt verder door (maar met dezelfde maximale wijzer-uitslag). Dat kan dus best nog even zoeken worden naar een goeie…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5537
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Hoi Derk,
Ik zou eigenlijk niet weten hoe je de nieuwe sensor moet doormeten, ik zal er achteraan gaan.
Als het blijkt dat het probleem in de tellerbak ligt. is zo’n condensator (mocht dat het zijn) te vervangen?
Zijn er mensen, die dit voor hun werk herstellen zo’n tellerbak met electronische problemen?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 11911
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vermoedelijk is dit toerentellerprobleem wel te herstellen. Er zijn wel meer elektronische toerentellers van de wat ouderwetschere soort die dit soort klachten hebben (Datsun/Nissan Z-series o.a., diverse PSA-producten, Engelse auto’s met Smiths tellers, Fiat enz. enz.: het komt best vaak voor) en dat is meestal ook te herstellen. Handig met een soldeerbout & een multimeter zul je er ongetwijfeld wel voor moeten zijn.
Specialisten die dergelijk werk doen zijn er vast en zeker ook, maar die vinden moet ik evengoed ook aan de bekende zoekmachines overlaten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De naam die mij te binnen schiet is MT Automotive in Wijk bij Duurstede. Hij is een ongelooflijke elektronicanerd.
Dan heb je in ieder geval één naam.
Wim,
Disciplus Simplex
Je hebt nu 2 verschillende ‘‘afwijkingen’’ gehad met je t.t.: onrustig en alfslaan bij 2k rpm. Dan ga je richting t.t. zoeken, mogelijk zijn beide opnemers in orde. Niks is zeker tot je gaat meten. Eenvoudig is het soms niet met deze storingen. Vraag even bij renard, die hebben erg veel ervaring met de xantia diesel en zitten vlakbij.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 5537
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dankje voor de tip Wimb.
Bipperkip, het is nogal een irritante dingetje met de t.t. Had gehoopt met vervangen van de bdp-sensor dat het opgelost is.
Maar Renard is ook een optie.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?








