Ik ga volgende week een proefrit maken bij een garage, geen officieel dealer.
Het betreft een 1.2 Shine op benzine, van Sep 2020, afkomstig uit Frankrijk.
Km.stand ruim 50.000
Met automaat.
Hoe is de reputatie van deze motor en bak?
Is het dezelfde automaat als de 8-traps in de Peugeot 2008 vanaf 2020, daar heb ik hele goede ervaringen mee.
Andere aandachtspunten?
Die automaat is de bekende Aisin EAT8.
Bij deze motor moet je checken of de onderhoudstermijnen zorgvuldig gevolgd zijn, en de juiste olie toegepast is.
Reden: de in olie draaiende D-riem, die kan gaan “schilferen”. Dat is ook te constateren door de olievuldop los te nemen, en dan naar de D-riem te kijken en zonodig de breedte op te meten. Op dit forum is daar heel veel over geschreven.
Bij goed onderhoud kan de motor prima functioneren en lang meegaan, zie onder andere de ervaringen van Menno met z’n C4 Cactus.
Maar er zijn ook verhalen dat het erg mis kan gaan.
Als je de VIN van deze auto kunt achterhalen, kan ik kijken of er iets bekend is over een terugroep.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Klopt helemaal wat JW schrijft over de D-riem. Maar 2e hands zou ik deze motor niet vertrouwen, ondanks goede onderhouds administratie.
Ook is deze motor voor de C5 Aircross zwaar onderbemeten. De eat8 bak is prima.
Ik zou voor een 1.6 181 PK EAT8 gaan. Rijdt een heel stuk beter, heb er al 68K kilometer ervaring mee. Binnenkort gaat hij in de verkoop. Ga nieuwe C5 Aircross bestellen. Dus….
Verder is deze auto helemaal probleemloos op een kachelradiateur na, die kan verstoppen (PSA kwaal) Daar ben je met €300-350 klaar mee. Dus goed controleren of hij links en rechts goed heet wordt. Clipjes van de ruitenwisser spoeierslang vergaan na een aantal jaren. Zijn niet los te bestellen, moet je complete wisserarm bestellen. Ze zijn wel zelf te maken op de 3D printer.
C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Berlingo2.0HDi schreef:..... Clipjes van de ruitenwisser spoeierslang vergaan na een aantal jaren. Zijn niet los te bestellen, moet je complete wisserarm bestellen. Ze zijn wel zelf te maken op de 3D printer.
Bij PSA zijn die clipjes niet los te bestellen.
Maar op Planète is te lezen dat ze (via Ali als ik het goed heb) wél los verkrijgbaar zijn, voor weinig geld.
Desgewenst wil ik de link wel opzoeken, roept u maar.
Groet,
JW
Op Ali en een paar andere site’s had ik ze ook al gevonden.
Heb ze zelf maar geprint op de 3D printer. In verschillende kleurtjes en materiaal.
Incubus schreef:
Het betreft een 1.2 Shine op benzine
Nog even een aanvulling op wat JW aangaf vwb de D-riem. Stel dat in deze motor altijd de juiste motorolie gegaan is dan zit je nog met de benzine die getankt is. E10 heeft ook een flinke negatieve invloed op de levensduur van de riem en verdere interne vervuiling van de motor.
Inmiddels teruggevonden.
Niet bij Ali, maar bij Amazon.fr.
Groet,
JW