Ik ben toch te voorbarig geweest met mijn bovenstaand commentaar op de Monroes. Er was 1 schokbreker niet goed bevestigd, met een rammel als gevolg. Ik ben nu eigenlijk wel tevreden.

Totaal aantal Berichten: 11908
- Xantia TD SX
En natuurlijk is het linker voorportier alwéér lek. Op de een of andere manier houdt de butyleenkit die ik tot zover heb gebruikt dus geen stand op die schuimfolie (op de deur zelf zit ‘t muurvast). Dat moet dus op de een of andere manier anders. Morgen zal ik die deur wel weer eens open pellen en kijken of ik iets kan verzinnen om in ieder geval de randen van die folie minder poreus te maken. Dichtstrijken met Polymax en dat opdrogen laten of in de natte polymax aftapen, zoiets: het heeft blijkbaar een niet-poreuze plakrand nodig, dus dan moet ik maar eens kijken of dat te maken is.
Nieuwe dampfolie-units zijn leverbaar voor rond de 50 euro, ook niet al te wild maar dat zou bij gebrek aan echte beschadigingen aan de bestaande dampfolie niet nodig moeten zijn. Het gaat er op dit moment vooral om dat ik materiaal en/of kunstgrepen vind waarmee ik die folie op de deur kan plakken en later zonder al te veel gedoe of vernieling er weer af kan peuteren om in de deur te kunnen komen (en daarom kun je dat spul er dus niet zomaar op kitten). Vooral omdat ik te zijner tijd rechts ook nog in de deur aan het werk wil met een wat zwak geworden raammechaniek: wat je al helemáál niet wilt is dat daarna er ineens twee portieren lekken als een zeef.
Hoe dan ook, de auto is tussen de buien door verder redelijk droog onder dak gezet en dan ga ik morgen wel eens kijken wat ik hierop verzin.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 5535
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Derk probeer eens koud kit:
Gebruikt men om de folie tegen de deuren aan te drukken.
Vooral bij Japaners kom ik de koud kit tegen, als ik de deurpanelen demonteer.
Linkje:
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?

- Xantia TD SX
Ik kan het niet vinden.
Ik zie dat er water achter het bekledingspaneel vandaan lekt, ongeveer in het midden van de deur. Maar hoe komt dat daar überhaupt?
De dampfolie zit vast en is droog, van binnen en van buiten, zonder achtergebleven leksporen. Het bekledingspaneel zelf is droog, van binnen en van buiten, zonder leksporen. De afwateringsgaten in de deur zijn vrij. De deurrubbers, dat wil zeggen één op de deur langs de buitenkant van de sponning en een op de sponning zelf langs de rand van de werkelijke opening, zijn in principe intact én raken rondom verder goed. De dampfolie cq. het dempingspaneel in de deur zit rondom vast; daar waar dat problematisch wil zijn heb ik dat afgelopen zomer ook al met dubbele stroken butyleen naast elkaar afgewerkt en dat heeft tot zover ook prima gehouden. De rubber afdichtingen in de klemmetjes van het bekledingspaneel zijn aanwezig en intact. De klemmetjes zelf, inclusief de drukschijfjes waar die rubbers op liggen, zijn keurig intact en stuk voor stuk aanwezig.
Om het toch maar uit te sluiten heb ik de onderkant van het dashboard eruit geschroefd. Ook daarachter is alles keurig droog: het water komt dus niet uit de paravent of langs doorvoeren voor de stuurkolom, pedalen en bekabeling. Het komt dus ook niet via onbedoelde gaten in de wielkasten (die er ook niet zijn overigens).
Nou zou je zeggen, zet ‘m buiten met de bekleding uit de deur en hoos ‘m af met de tuinslang. Maar als dat wat had kunnen opleveren had ik na een wasbeurt wel water in de auto gehad en dat gebeurt dus ook niet. Dan kun je de hogedrukspuit er misschien nog een keer opzetten, maar daar verwacht ik ook niet zo heel veel van.
Het interessante is: als je rijdt lekt het niet. Er zal dan door de luchtstroming rond de auto op de kritieke plek(ken) voldoende zog heersen om het water erbij weg te leiden. Staat die kar gewoon stil op de oprit in een plensbui, dan heb je de matten gegarandeerd weer zeikend nat. Er bijft dan, tussen de dubbele rubbers van het portier, ook water op de dorpel staan (ook alleen links). Dat is dan dus ook water wat niet via de normale afvoergaten in de uiterste onderrand van het portier wordt afgevoerd en waarvan ik niet kan vinden waarlangs ‘t in die verrekte deur terecht komt. Op zich zou je dat een teken kunnen noemen dat het binnenste portierrubber niet 100% sluit omdat dat water dan kennelijk vanachter de bekleding binnenin de auto tussen dat rubber door lekt en dan door het blijkbaar beter sluitende buitenste rubber niet doorgelaten wordt naar buiten, maar dan moet er om te beginnen dus elders al water op een manier binnenkomen die niet volgens ontwerp is.
Nou is het uiteraard normaal dat er water in zo’n deur loopt omdat de opening waar het raam in loopt nooit 100% waterdicht is. Hetzelfde geldt voor deurkrukken etc. Maar dat water hoort dan dus via de binnenkant van de deur onderaan aan de buitenkant van het buitenste deurrubber via de spleet tussen deur & dorpel te worden afgevoerd en dat gebeurt blijkbaar niet. Op de een of andere manier vindt op z’n minst een belangwekkend deel van dat standaard lekwater z’n weg via de openingen in de frameplaat achter de bekleding langs en ik kan werkelijk niet verklaren hoe dat zou moeten werken.
Ik zal eens bij de collega’s op de BMW-fora gaan neuzen of er iemand al eens met zo’n hardnekkige en niet nader te bepalen lekkage te maken gehad heeft. Want dit moet zo onderhand gewoon wel echt ook eens opgelost worden.
Derk
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Uit je verhaal begrijp ik dat het water in de deur komt, lees ik dat goed?
Bij de drieling, de C1/107/Aigo was er ook een lekkage probleem, langs de onderkant van de deur kwam water naar binnen.
Maar dat werd veroorzaakt door het deurrubber aan de buitenkant, dat op de naad gedrukt was. Dan kwam er water van boven op, dat vervolgens langs het deurrubber naar beneden liep. Maar dat ging dan ook onderdoor lopen, langs die naad en zó kwam het naar binnen.
Dat is opgelost door de deurrubbers op de naad te kitten, met zachte flexibel blijvende kit.
Zoiets kan het bij jou niet zijn?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor

- Xantia TD SX
Nee, want het water komt achter de bekleding vandaan.
Dat er water in die deur komt is normaal. Dat gebeurt bij elke auto met portierramen die op & neer kunnen. Alleen al door condensvorming heb je altijd wel enig water in een autoportier. De kwestie is vervolgens dat je dat water er op een gunstige manier weer uit kwijt moet. Bij de BMW E46 is dat blijkbaar niet op de beste manier geregeld, want ze gaan gegarandeerd allemaal een keer op deze manier lekken. Water loopt dan over de dampfolie naar beneden. Van daar af hoort het op enig moment een pad via de binnenkant van de deur naar beneden te vinden, om net boven de felsnaad aan de buitenkant van alle rubberwerk uit te kunnen wijken. Al rijdend heerst er lichte onderdruk in de portiernaad, wat het wegstromen van water over die route bevordert.
Maar: die dampfolie zit dus aan de bekledingszijde op die deur geplakt. BMW gebruikt daar butylkoord voor. Dat gaat lang goed, maar omdat dat spul op een gegeven moment verhardt en z’n kleefkracht verliest gaat aan de onderkant de dampfolie los van de deur. Dat is logisch, want daar ontstaat door het van bovenaf instromende water een ‘slootje’. Immers: de dampfolie zit op de deur en tussen de rand van de toegangsgaten in de deur en die folie kan er dan dus wat water blijven staan. Dat is sowieso extra vochtbelasting voor de folie zelf en de butylkit waarmee de folie is aangebracht maar het is ook gewicht. Niet veel, maar met de flex van die dampfolie meegerekend kan ik me best voorstellen dat er anywhere van 1 tot 2 borrelglazen vol water op die onderste kitnaad komt te staan als het stevig doorregent. En dat gaat op den duur niet goed natuurlijk. Dat wordt in de loop van de tijd óók weer alleen maar erger omdat die folie verder naar boven ook los kan laten en dan nog meer van het plaatwerk kan gaan wijken. Dat kan allemaal dan vervolgens weer omdat die folie op geen enkele manier echt steun aan de bekledingsplaat heeft. Daar zit behoorlijk ruimte tussen en niet zoals bij bijvoorbeeld die nultwee dat de lap hardboard waar het bekledingspaneel van gemaakt is over een groot deel van het oppervlak strak op de plastic folie erachter zit.
En omdat het lekwater dan nergens anders meer kan uitwijken dan door de verzwakte kitnaad heen over de buitenkant van het binnenste plaatwerk van zo’n deur loopt ‘t vanachter de bekleding bovenop de binnenste portierrubbers en dan dus net achter de voorste onderhoek zonder meer de cabine in. Is die folie eenmaal losgeweekt, dan hangt het van het plaatwerk van de deur af en loopt water van bovenaf over die folie altijd naar binnen. En als er dus inderdaad enige zog onderlangs de deur heerst tijdens het rijden kan ik me zelfs voorstellen dat die folie dan ineens weer veel beter op z’n plek zit en er al met al een amper merkbaar beetje water nog naar binnen komt.
Omdat de BMW-fora ook stug blijven volhouden dat dat (bij gebrek aan sunroof) de enige manier is waarop deze specifieke lekkage ontstaat, heb ik die dampfolie er maar weer compleet uit gepakt. Blijkt dus inderdaad in de kitnaad onderaan voldoende waterdoorlatend labyrint aanwezig te zijn om, als het hard en/of lang genoeg regent, daar nogsteeds water langs binnen te laten komen. Alle oude butylmeuk is er dus nu uit geschraapt/geboend en dan moet dat maar weer helemaal opnieuw. En dan met iets wat hopelijk beter werkt.
Ik heb er een butyltape voor op het oog die specifiek bedoeld is om dampfolie etc. op diverse ondergrond aan te brengen. Met enig geluk is het daarmee haalbaar om de boel af te dichten. Met name onderaan wil ik dat dan ook zo dicht mogelijk langs de randen van allerhande gaten in de binnenkant van het portier aanbrengen om zo veel mogelijk staand water tegen te gaan. Mogelijk breng ik op minstens de onderste gaten, voordat de dampfolie erin gaat, als extra barrière nog eerst een lapje plasticfolie aan die dan redelijk nauwkeurig om de gaten vast te kitten is en die altijd makkelijk vervangbaar is als het stuk gaat bij verwijderen. En dan moeten we maar weer eens zien of dat voldoende helpt…
Derk

- Xantia TD SX
OK. Plastic erachter gaat niet werken vanwege de instulpingen in dat foliepaneel. Laten we dat weg. Moet het ook zonder kunnen immers. Voor de rest heb ik die dampfolie er nu in geplakt met 3cm brede butyltape die normaal in het isolatiewerk wordt gebruikt. 3cm breed moet, lijkt me tenminste, altijd voldoende dekking geven om die handel er waterdicht op te kunnen houden. Het zit, voor zover ik dat kan zien, nu netjes rondom vast én er zit nu één doorlopende strook van die tape van achteraan boven, onderlangs, door tot vooraan boven. Dus er zijn geen ‘lassen’ meer in die streep butyltape.
Verder heb ik hier en daar een ouderdomsplekje op de buitenkant van die damplaag tegen doorslijten voorzien van een strookje ducttape. Bij het vergrendelingsstiftje ontbrak een afzonderlijk stukje schuimfolie en dat is ook weer aangevuld. Het antiklapperschuimpje om de bowdenkabel van de binnenste deurgreep heb ik ook vervangen, want die verpoeierde nu eindelijk volledig.
Veel meer dan dit kun je er niet aan doen. Een nieuw foliepaneel zou natuurlijk nog een keer kunnen, maar omdat het bestaande spul intact en nergens gaar is én omdat het met dit foliepaneel ook al eens een tijdlang gewoon dicht geweest is lijkt me dat op dit moment niet de meest effectieve ingreep.
We zullen het wel zien. Ik beun de boel maar weer in elkaar, föhn de matten droog en dan moet-ie maar weer terug in de regen. Kunnen we kijken hoeveel (if any) ‘t verbeterd is.
Derk

- Xantia TD SX
Weer in elkaar en meteen in een goeie regenbui gezet. Als de boel nog lekt wordt het binnen nat, maar dat heb je met de tuinslang dan ook. En de regen is in ieder geval gratis…
Derk
Met koud kit zal de poster waarschijnlijk dit bedoelen:
https://www.nonpaints.com/nl/3m-kneedbare-kitstrippen-6mm-x-30cm-overspuitbaar
Geweldig spul voor vanalles en nog wat. Plakt als de spreekwoordelijke ziekte, blijft jarenlang zacht en plakkerig én is gek genoeg ook nog eens goed verwijderbaar. Ik heb altijd een doosje in de schuur liggen.
Door de jaren heen met dit spul diverse plastic deurspullen weer vastgezet, ook dampremmers in diverse uitvoeringen.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Dyane 6

- Xantia TD SX
Ja, dat zat er dus in voordat ik dit klusje voor de derde of vierde keer of zoiets heb aangepakt. Het probleem is dat je dan strengetjes van 30 cm verwerkt op veel meer totale lengte en dan loop je het gevaar dat je de ‘las’ tussen twee strengen niet goed genoeg dicht krijgt. Water blijkt dan ineens geduldig en uitermate vervormbaar te zijn en dat vindt op een gegeven moment, zeker als het zoveel regent als de laatste paar dagen, gegarandeerd een keer een weg door zo’n opening van net niks.
Nu zit er wezenlijk hetzelfde spul achter, maar dan uit de woningbouw waar het voor het aanbrengen van dampfolies en waterkerende folies wordt gebruikt. Dat komt op een rolletje van 20 meter en is meteen 3 centimeter breed. Je kunt dat dus in een keer rond de omtrek van zo’n dampfolie-gebeuren in je autoportier draperen zodat je zonder het aanwerken van het ene strengetje op het andere kunt. Dat kan ook met spul van 3M die meer op de auto-industrie gericht is (3M 08612), maar het spul wat ik nu heb gebruikt kon ik gewoon op een zondag even bij een bekende Duitse doehetzelf-toko halen én is dermate breed dat plekken met matige hechting eigenlijk puur wegens overkill altijd wel ergens vast zitten.
De fabriek gebruikt ook de een of andere butylkit, maar blijkbaar van een soort die er meer ook echt als kit uitziet: dat was er met een spuit op gejast, daarna die dampfolie ertegenaan, klaar ben je. Maar na een jaartje of 15, 20 lijdt butyl aan veroudering en wordt de hechting minder. En dan begint het getreiter. Aangezien deze auto deze maand dook alweer 26 jaar op de weg is kun je er niet al te hard over piepen, maar het is wel stomvervelend als je deur vrij hardnekkig begint te lekken. En dan kom je er ook achter dat je dat niet per sé heel makkelijk even dicht kunt kleien met korte strookjes butyl.
De afgelopen 3 behoorlijk stevige regenbuien van vanmiddag laat en vanavond heeft de auto doorstaan met een droge mat en zelfs zonder water op de dorpel. Er is dus in ieder geval verbetering!
Derk