Eindelijk heb ik de DS in huis, ding start, rijd, stuurt, remt, komt omhoog en blijft uren zo staan, maar… er staat meteen een plasje hydraulique vloeistof onder. Nu blijkt dat langs de schroefdraad van de nippel op de foto in bijlage te komen, en ik vrees dat dit ding er scheef is ingedraaid.
Wat doe ik nu best, om te voorkomen dat heel de werkplaats ‘besproeid’ wordt? Paar dagen wachten, tot de druk eraf is, of rustig losdraaien met grote vod er omheen?
Lap, foto wil niet meewerken, beetje geduld..
Moet echt wel klein zijn, die bijlage…









Totaal aantal Berichten: 842
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Als je aan de bestuurderszijde staat en naar je motorblok kijkt kun je onderin rechts naast je verdeler de hogedrukregelaar zien waar aan de onderzijde de voorraadbol zit. Op de regelaar zit rechts van het midden een bout die je met sleutel 12 (ring met ratel is makkelijkst) een slag losdraaid. Nooit helemaal eruit want dan komt er een veer met kogeltje vrij en dat wil je echt niet. Zet daarna de auto ook nog even in de laagste stand. Het kan zijn dat de druk er direct af is, kan ook soms even duren. Heel makkelijk te checken doordat als de druk eraf is je de veerbol voor heen en weer kunt rammelen.
Als je de aansluiting met de remaccu loshaalt en weer opnieuw aansluit doe er dan wel een nieuw rubbertje in en check vooraf of de oude er echt uit is/zijn. (aanbevolen gereedschap in deze een tandartshaakje)
Als je de remaccu met succes hebt vast gezet (wartel moet er echt wel een stuk verder in kunnen als op de foto) bout op de hogedrukregelaar weer vastzetten. Kan zijn dat je nu moet ontluchten maar dat merk je vanzelf wel. Succes
Super, daar ga ik morgen mee aan de slag..














































Totaal aantal Berichten: 43507
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ho, stop! Op de remaccu staat restdruk! Dus na het bovenstaande verhaal van Robbert moet je nog minimaal 10x op de rem trappen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Goed dat je het erbij zegt, dat scheelt heel wat ‘gel’ in mijn haar neem ik aan…
De waarschuwing gaat niet alleen over een vette kuif. als er restdruk op staat kun je serieuze verwondingen oplopen.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.









Totaal aantal Berichten: 842
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
waterman schreef:Ho, stop! Op de remaccu staat restdruk! Dus na het bovenstaande verhaal van Robbert moet je nog minimaal 10x op de rem trappen.
LoMax schreef:Goed dat je het erbij zegt, dat scheelt heel wat ‘gel’ in mijn haar neem ik aan…
Die gel in je haar is het minste van je zorgen:
Voor iedereen:
Een dun straaltje LHM van 100-160 bar gaat dwars door je huid heen, zeg maar als een watersnijder/waterjet.
Daarna heb je LHM onderhuids zitten: Dan kun je het beste maar meteen linea direct naar de spoedhulp van een ziekenhuis gaan om dat weg te laten halen voordat die LHM allerlei vervelende “bijwerkingen” veroorzaakt.
To err is human, not to err is divine.









Totaal aantal Berichten: 842
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Klinkt eng maar met max 50 bar restdruk, een leidingdiameter van pakweg 2 mm en geleidelijk losdraaien hou ik het toch op heel vet haar, koeltunnel en radiator
Lomax, de remaccu is pas helemaal van druk als je bij het duwen/trappen op de remknop geen enkele reactie meer hoort bij het rempedaal en de remlichten achter niet meer aangaan. Bij een goed werkend remsysteem kan het noodzakelijk zijn om tientallen keren op de remknop te trappen voordat het zover is. Succes gewenst.
Bedankt alvast allemaal voor de waardevolle tips, het is er vandaag niet van gekomen (McPherson poot van mijn dagelijks voertuig herstellen is uit de hand gelopen/gevlogen), hopelijk morgen DS aanpakken. Dan merk je wel hoe die DS vering helemaal anders is dan de rest van de wereld…





























Totaal aantal Berichten: 10680
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De remlichten doen het ook als het systeem drukloos is. De remlichtschakelaar werkt niet op druk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De remlichten worden geschakeld met de mechanische schakelaar. Express zo gedaan om te zorgen dat de remlichten ook aankunnen als er hydraulisch wat mis gaat. En daarnaast zou je anders een schakelaar op een heel lage druk, en dan welke… moeten hebben, dat was moeilijk.
Die drukvoeler geeft door dat je te weinig remdruk hebt ( eigenlijk systeemdruk om te remmen): Bij een groen systeem heb je en een drukvoeler bij de remmen en een drukvoeler op de prioriteitsklep zitten, die beide de rode H-lamp in het dashboard doen branden, en dus ook de STOP lamp.
Dubbel zeker dus.
To err is human, not to err is divine.
Ziezo, klaar! Zoals te zien in bijlage is de ontlastschroef hier geen 12 mm (zoals ook beschreven in het filmpje over vervangen treiterslang), maar een 8 mm ding.
In de andere bijlage zie je nippel en leiding los. De auto stond al even in laagste stand, rempedaal reageerde niet meer (voor alle zekerheid toch maar 30 keer getrapt ), en voordat ik de druk zou aflaten, toch al even de maat van de nippel genomen, steeksleutel 14 er al eens op gezet. En wat bleek, die zat gewoon los, niks scheef, maar gewoon zachtjes erin gedraaid met de hand, zonder aan te draaien. Zou het kunnen dat de vorige klusser nog geprobeerd heeft iets te ontluchten?
Rubbertje zag er nog nieuw uit, ik heb de nippel mooi recht en vast erin gedraaid, alles opgedroogd, en ja hoor, het systeem had even nodig om op druk te komen, maar dan kwam ie mooi omhoog, en niks geen druppels meer aan de leiding. Hopelijk opgelost, op naar het volgende probleem (ik verwacht er nog 76, ik heb nog 14 kisten met onderdelen staan)





























Totaal aantal Berichten: 10680
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zie in de linker foto geen ontlastschroef. Alleen een bevestigingsboutje en een leidingnippel.
Wat betreft remlichten: Ik werd er een keer op gewezen dat ze niet werkten terwijl hij prima remde. Het schakelaartje moest iets bijgesteld worden. Als je het tapijt boven het remcommando weghaalt kun je het zien zitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.