Als je de foto wat uitvergroot, dan zie je boven die bevestigingsschroef een 8mm zeskant, de zeskant kleiner dan de schroefdraad zelf. Dat moet hem wezen.





























Totaal aantal Berichten: 10680
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zie hem echt niet. En ik heb best wel vaak aan de ontlastschroef gedraaid…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Citroensmgz en Jantje1948, bedankt voor de aanvullende informatie. Ik meende ooit bij het pompend leegremmen van mijn remaccu geconstateerd te hebben dat bij een lege remaccu ook de remlichten niet meer werkten en ging er vanuit dat het manocontact daarvoor zorgde. Maar nu zie ik dat het elektrisch schema in het werkplaats reparatie handboek inderdaad aantoont dat het manocontact parallel geschakeld is aan het contact van de drukschakelaar aan de vanne de sécurité. En vandaag heb ik geconstateerd dat met een lege remaccu het remlicht toch blijft branden.
LoMax, over je 76 problemen gesproken, ik zie dat je HD regelaar van het aluminium type is, daarvan heeft de ontlastschroef inderdaad een kleinere sleutelmaat. Het is aan te raden om de aluminium HD regelaar te vervangen door een stalen HD regelaar. In 2005 bij ongeveer 127.000 km had ik de motor naast mijn auto staan en kreeg toen het advies van iemand met zeer veel kennis van de Citroën DS om mijn aluminium HD regelaar door een stalen exemplaar te vervangen. Ik was eigenwijs en dacht dat die aluminium HD regelaar zich na 36 jaar wel bewezen had. 2 jaar later, bij ongeveer 144.000 km kwam ik met een gescheurde HD regelaar tot stilstand op de A1 van Parijs naar Lille. Staal heeft een vermoeiingslimiet waaronder het materiaal ook na ontelbare spanningswisselingen intact blijft. Aluminium gedraagt zich anders en heeft geen vermoeiingslimiet. Zie “https://wetenschap.infonu.nl/techniek/182758-metaalmoeheid-vermoeiingslimiet-en-de-vermoeiingsbreuk.html”. Elke keer als de HD regelaar in- en uitschakelt en dus de spanning in het materiaal wisselt, wordt de HD regelaar een beetje verzwakt. Hoe langer je doorrijdt met een aluminium HD regelaar, hoe groter de kans dat deze op een gegeven moment barst. Met ingang van 1970 leverde Citroën dan ook geen aluminium HD regelaars meer. Zie “http://bk23.free.fr/NI/NI 197.pdf”.
En nog een mogelijk probleem LoMax, je schrijft dat het rempedaal niet meer reageerde. Grote kans dat de remaccu aan vervanging toe is.





























Totaal aantal Berichten: 10680
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, ik heb idd nog mooit een aluminium regelaar gezien.
Jij kent dus ook het bestaan van de Wöhlerkromme.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@1969DS20: ik neem aan dat dit een gereviseerd exemplaar is, zoals veel aan deze auto door de vorige eigenaar(s) nieuw of gereviseerd is geplaatst. Hem dus nu preventief te vervangen, daar twijfel ik aan. Maar ik hou uw tip zeker in gedachten, zodra hij ook maar iets begint te haperen. En die remaccu stond drukloos door de slechte koppeling van de leiding, druk en olie liep meteen weg. Nu heeft ie wel voldoende rem, maar ik zal het zeker opvolgen, en bij twijfel vervangen.
In een ander draadje schreef ik kortgeleden dat ook mij overkwam dat de alu HD regelaar scheurde.
Dat was bij mijn ID20, bj 1969.
Gelukkig gebeurde dat bij mij thuis, ik heb ‘m toen vervangen door een stalen exemplaar.
Ik heb toen wel gekeken hoe, en waarom hij gescheurd was.
Die breuk bleek te zitten op de inwendige schroefdraad, als ik me goed herinner.
Ik heb dat toen toegeschreven aan kerfwerking, maar het is zeer wel mogelijk dat die hierboven beschreven vermoeidheid een grote rol gespeeld heeft.
Overigens, mijn ID20 was toen pas een jaar of 4 oud, met maar iets van 100 kkm op de teller.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor





























Totaal aantal Berichten: 10680
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
LoMax schreef:@1969DS20: ik neem aan dat dit een gereviseerd exemplaar is, zoals veel aan deze auto door de vorige eigenaar(s) nieuw of gereviseerd is geplaatst. Hem dus nu preventief te vervangen, daar twijfel ik aan. Maar ik hou uw tip zeker in gedachten, zodra hij ook maar iets begint te haperen. En die remaccu stond drukloos door de slechte koppeling van de leiding, druk en olie liep meteen weg. Nu heeft ie wel voldoende rem, maar ik zal het zeker opvolgen, en bij twijfel vervangen.
Als hij gereviseerd zou zijn is dat natuurlijk mooi maar dat helpt helemaal niets tegen kapot gaan door vermoeiing.
En die vermoeiing treedt sneller op naarmate de drukregelaar vaker aanslaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Daar heb je wel een punt, dus toch iets om in te plannen. Ik zie dat de stalen revisie-exemplaren inruil vereisen, ik neem aan dat die mijn alu regelaar niet als ruil willen. In de loop van de week eens in de shop langsgaan…














































Totaal aantal Berichten: 43507
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Het is wel iets meer dan alleen een regelaar. De hogedrukleiding, de steun, retourslang en de bol zijn anders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1366
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Even een paar opmerkingen:
1969DS20 schreef:Staal heeft een vermoeiingslimiet waaronder het materiaal ook na ontelbare spanningswisselingen intact blijft. Aluminium gedraagt zich anders en heeft geen vermoeiingslimiet. Zie “https://wetenschap.infonu.nl/techniek/182758-metaalmoeheid-vermoeiingslimiet-en-de-vermoeiingsbreuk.html”. Elke keer als de HD regelaar in- en uitschakelt en dus de spanning in het materiaal wisselt, wordt de HD regelaar een beetje verzwakt. Hoe langer je doorrijdt met een aluminium HD regelaar, hoe groter de kans dat deze op een gegeven moment barst.
Elke staalconstructie kan je zodanig construeren dat hij bij een oneindig aantal belastingwisselingen én onder een bepaalde spanning, niet bezwijkt. Met andere woorden, als je hem niet goed construeert kan hij door vermoeiing bezwijken. Of als de belasting maar hoog genoeg is gebeurt dat ook. Bij aluminium ligt die grens lager, maar het bezwijkmechanisme is hetzelfde
JW schreef:Ik heb toen wel gekeken hoe, en waarom hij gescheurd was.
Die breuk bleek te zitten op de inwendige schroefdraad, als ik me goed herinner.
Ik heb dat toen toegeschreven aan kerfwerking, maar het is zeer wel mogelijk dat die hierboven beschreven vermoeidheid een grote rol gespeeld heeft.
Bij een vermoeiingsbreuk is een kerf heel vaak een inleiding tot de breuk.
Daarom ben ik wel benieuwd op welke manier die alu regelaar destijds is bezweken.
Adri
waterman schreef:Het is wel iets meer dan alleen een regelaar. De hogedrukleiding, de steun, retourslang en de bol zijn anders.
Had ik intussen ook in de gaten, en dan wordt het net iets duurder. En natuurlijk, veiligheid mag iets kosten, maar loop ik het risico om van het ene moment op het andere zonder remmen te vallen? Of voel je het aankomen, houdt die remaccu nog wat druk om enkele keren te remmen?
Breeze schreef:Bij aluminium ligt die grens lager, maar het bezwijkmechanisme is hetzelfde
JW schreef:Ik heb toen wel gekeken hoe, en waarom hij gescheurd was.
Die breuk bleek te zitten op de inwendige schroefdraad, als ik me goed herinner.
Ik heb dat toen toegeschreven aan kerfwerking, maar het is zeer wel mogelijk dat die hierboven beschreven vermoeidheid een grote rol gespeeld heeft.Bij een vermoeiingsbreuk is een kerf heel vaak een inleiding tot de breuk.
Daarom ben ik wel benieuwd op welke manier die alu regelaar destijds is bezweken.
Dat laatste kan ik me voorstellen
Destijds had ik de mogelijkheid niet om dat nauwkeurig te (laten) analyseren.
Ik kende jou toen nog niet, en dus ben ik toen afgegaan op míjn technische kennis. Die vertelde me dat een gesneden draad risico’s op kerfwerking inhoudt, wellicht sterker bij giet-alu dan bij staf-alu.
En daar heb ik het toen, we praten over ruim 50 jaar geleden, bij gelaten: de gesneuvelde is bij het afval terecht gekomen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor





























Totaal aantal Berichten: 10680
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
LoMax schreef:waterman schreef:Het is wel iets meer dan alleen een regelaar. De hogedrukleiding, de steun, retourslang en de bol zijn anders.
Had ik intussen ook in de gaten, en dan wordt het net iets duurder. En natuurlijk, veiligheid mag iets kosten, maar loop ik het risico om van het ene moment op het andere zonder remmen te vallen? Of voel je het aankomen, houdt die remaccu nog wat druk om enkele keren te remmen?
Als de remaccu en de voorraadbol in goede staat zijn toch wel zo’n 25 keer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25765
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als je HD regelaar scheurt ligt in no time alle LHM op straat, zakt je auto naar laagste stand en kapt het stuur ermee. Dan kan je nog een paar keer remmen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Fijn, dan geraak ik nog gestopt. Plat op z’n buik. En dan begint de miserie van het ding op een aanhanger te krijgen, ik heb gemerkt bij het ophalen, dat ik nauwelijks een centimeter tussen uitlaatbuis en aanhanger heb in standaard rijstand… Af en toe snap ik toch waarom veel garages destijds hun poort dicht deden als er een DS op de parking verscheen, bang van die tovenarij die hydraulique heette